Bármiképp is - Tool: 10 000 Days (lemez)

  • Harci Andor
  • 2006. június 1.

Zene

Hogy mi mainstream, és mi underground, jórészt definíció kérdése. Ha underground mindaz, ami a lemezeladásban nem jut el az aranylemezig, akkor a Tool istenesen belelóg a fősodorba.

Hogy mi mainstream, és mi underground, jórészt definíció kérdése. Ha underground mindaz, ami a lemezeladásban nem jut el az aranylemezig, akkor a Tool istenesen belelóg a fősodorba. Viszont ha a mainstream rádióbarát, fülbemászó zenéket jelöl, akkor ez a banda a sátán kutyájának kegyetlenségével riogatja a gyanútlan fogyasztói társadalmat.

Hogy hova is lehet tenni, kész rejtély. Álljon itt inkább két, magáért beszélő adat: a 2001-es Lateralus album a megjelenését követő héten ötszázötvenötezer példányban kelt el, s ezzel lenyomta az összes popcsajt a Billboard listájáról. Most a 10 000 Days az éllovas - ebből egy hét alatt ötszázhatvannégyezret vettek csak az USA-ban. Pedig sok mindent lehet mondani a Toolról, de azt nem, hogy slágereket gyártana. Nehéz lenne pontosan belőni, hogy mit játszanak, hiszen a Tool precízen kimért zenéje távol tartja magát minden kategóriától. Az alternatív metálhoz, a progresszív rockhoz és az art rockhoz állhat a legközelebb, albumról albumra kísérletezve a gitárzene határainak tágításával. S mindezt "pofátlanul": ének-gitár-dob-basszus alapfelállásban. Maynard James Keenan énekes nehezen körülírható stílusa, a meg-megtörő ütemek Danny Carey dobverői alatt, valamint a gitár és basszus lebegése nagyjából olyan benyomást keltenek, mint egy rozsdás, mohával benőtt TJV-szerelvény. A gitáros Adam Jones és a bőgős Justin Chancellor ha nem is merészkedik a progresszív rock barokkos hangvételéig, messze cizelláltabb harmóniákat vakar elő, mint bárki a vidéken.

Szóval fura egy banda ez a Tool. A kilencvenes évek elején, amikor Opiate című EP-jével bemutatkozott, a Rage Against the Machine, a Pantera és a Nirvana árnyékában észrevétlen maradt. Első nagylemeze, a '93-as Undertow sem zavart sok vizet, csak három év múlva az Znima hozta meg az áttörést - más kérdés, hogy azóta se szolgálják ki az ahhoz fűződő közönségigényt. Inkább "összehordanak" mindent a szenvedés pszeudoelméletéről, lemezeik megjelenése előtt rajongók ezreit verik át hamis album- és számcímekkel, és annyi misztikával pakolják tele a szövegeket, hogy évtizedekig bújhassák a Kabbalát és a Malleus Maleficarumot a fanatikusaik.

Bár megosztotta a közvéleményt és a sajtót - egyesek középszerűnek, mások végtelenül letisztultnak tartják -, a 10 000 Days jóval mélyebbre sikerült, mint a Tool bármelyik albuma. Valahogy úgy fest, hogy a hallgatásához is legalább tízezer nap kell - olyan messzeségekbe kalauzolja a hallgatót.

A szokásos Tool-hangulattal indul: vaskos basszusszőnyegre épül a dallamos gitár, hogy aztán mindkettő nekiálljon fűnyíróhangot árasztani. Csak Maynard hangja gyanús; kell néhány perc, míg kiderül: ezúttal kevesebbet kalandozik a különböző hangmagasságokban, és sokkal visszafogottabb, mint bármikor.

Az album fő része a húszperces - két részre osztott - címadó darab és annak hatperces felvezetője, a Wings for Marie. Fanatikusok tudni vélik, a tízezer nap annak a huszonhét évnek a megragadása, ami Maynard édesanyjának bénuláshoz vezető agyvérzése és ha-lála között telt el. De bármiképp is: még soha nem volt a zenekar olyan bensőséges, mint ezen a felvételen.

Amit a sajtó a "középszerűség diadalának" tart, az számomra - a lemez többtucatnyi végighallgatása után is - ismerős és mégis újszerű, precízen összerakott és mégis organikusan lélegző felvételek tömege, összességében legalább kétzsáknyi megérteni- és befogadnivalóval.

A kérdés csak az: lehet-e ezt űberelni?

Sony-BMG, 2006

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

François Ozon új filmjében Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t. Kritika.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.