Bármiképp is - Tool: 10 000 Days (lemez)

  • Harci Andor
  • 2006. június 1.

Zene

Hogy mi mainstream, és mi underground, jórészt definíció kérdése. Ha underground mindaz, ami a lemezeladásban nem jut el az aranylemezig, akkor a Tool istenesen belelóg a fősodorba.

Hogy mi mainstream, és mi underground, jórészt definíció kérdése. Ha underground mindaz, ami a lemezeladásban nem jut el az aranylemezig, akkor a Tool istenesen belelóg a fősodorba. Viszont ha a mainstream rádióbarát, fülbemászó zenéket jelöl, akkor ez a banda a sátán kutyájának kegyetlenségével riogatja a gyanútlan fogyasztói társadalmat.

Hogy hova is lehet tenni, kész rejtély. Álljon itt inkább két, magáért beszélő adat: a 2001-es Lateralus album a megjelenését követő héten ötszázötvenötezer példányban kelt el, s ezzel lenyomta az összes popcsajt a Billboard listájáról. Most a 10 000 Days az éllovas - ebből egy hét alatt ötszázhatvannégyezret vettek csak az USA-ban. Pedig sok mindent lehet mondani a Toolról, de azt nem, hogy slágereket gyártana. Nehéz lenne pontosan belőni, hogy mit játszanak, hiszen a Tool precízen kimért zenéje távol tartja magát minden kategóriától. Az alternatív metálhoz, a progresszív rockhoz és az art rockhoz állhat a legközelebb, albumról albumra kísérletezve a gitárzene határainak tágításával. S mindezt "pofátlanul": ének-gitár-dob-basszus alapfelállásban. Maynard James Keenan énekes nehezen körülírható stílusa, a meg-megtörő ütemek Danny Carey dobverői alatt, valamint a gitár és basszus lebegése nagyjából olyan benyomást keltenek, mint egy rozsdás, mohával benőtt TJV-szerelvény. A gitáros Adam Jones és a bőgős Justin Chancellor ha nem is merészkedik a progresszív rock barokkos hangvételéig, messze cizelláltabb harmóniákat vakar elő, mint bárki a vidéken.

Szóval fura egy banda ez a Tool. A kilencvenes évek elején, amikor Opiate című EP-jével bemutatkozott, a Rage Against the Machine, a Pantera és a Nirvana árnyékában észrevétlen maradt. Első nagylemeze, a '93-as Undertow sem zavart sok vizet, csak három év múlva az Znima hozta meg az áttörést - más kérdés, hogy azóta se szolgálják ki az ahhoz fűződő közönségigényt. Inkább "összehordanak" mindent a szenvedés pszeudoelméletéről, lemezeik megjelenése előtt rajongók ezreit verik át hamis album- és számcímekkel, és annyi misztikával pakolják tele a szövegeket, hogy évtizedekig bújhassák a Kabbalát és a Malleus Maleficarumot a fanatikusaik.

Bár megosztotta a közvéleményt és a sajtót - egyesek középszerűnek, mások végtelenül letisztultnak tartják -, a 10 000 Days jóval mélyebbre sikerült, mint a Tool bármelyik albuma. Valahogy úgy fest, hogy a hallgatásához is legalább tízezer nap kell - olyan messzeségekbe kalauzolja a hallgatót.

A szokásos Tool-hangulattal indul: vaskos basszusszőnyegre épül a dallamos gitár, hogy aztán mindkettő nekiálljon fűnyíróhangot árasztani. Csak Maynard hangja gyanús; kell néhány perc, míg kiderül: ezúttal kevesebbet kalandozik a különböző hangmagasságokban, és sokkal visszafogottabb, mint bármikor.

Az album fő része a húszperces - két részre osztott - címadó darab és annak hatperces felvezetője, a Wings for Marie. Fanatikusok tudni vélik, a tízezer nap annak a huszonhét évnek a megragadása, ami Maynard édesanyjának bénuláshoz vezető agyvérzése és ha-lála között telt el. De bármiképp is: még soha nem volt a zenekar olyan bensőséges, mint ezen a felvételen.

Amit a sajtó a "középszerűség diadalának" tart, az számomra - a lemez többtucatnyi végighallgatása után is - ismerős és mégis újszerű, precízen összerakott és mégis organikusan lélegző felvételek tömege, összességében legalább kétzsáknyi megérteni- és befogadnivalóval.

A kérdés csak az: lehet-e ezt űberelni?

Sony-BMG, 2006

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

A falu bolondjai

Hadházy Ákos második videón is dokumentált parlamenti találkozása Orbán Viktorral pontosan úgy sikerült, mint az előző, mintha az a több mint két esztendő el sem illant volna, mintha még mindig 2023 júniusa lenne.

A mártír

„Ki ölte meg Charlie Kirköt?” – ezt énekelhetné valamelyik NER-kompatibilis polbeat együttes, ha volnának olyanok.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

A műfaj legnagyobbjaival

Tegye fel a kezét, akinek Bayreuth hallatán először nem Wagner jut eszébe. Nem csoda, hiszen 1876, Wagner Festspielhausának, a kizárólag Wagner-operák előadására épített operaháznak a megnyitása óta a két név elválaszthatatlanul összefonódott. De a városnak van egy másik elsőrangú fesztiválja is.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.