Beavatás - Winkler Gábor: Barangolás az operák világában III-IV. (könyv)

Zene

A hazai könyvespiacot legújabban szembeötlő módon elérte az operakönyvdömping: luxuriózus díszalbumok, kritika- és tanulmánygyűjtemények meg kiadós dalműkalauzok között válogathatott már karácsony előtt is az ajándék után kajtató kiművelt emberfő, s a hírek szerint idén további munkák megjelenése várható.

A hazai könyvespiacot legújabban szembeötlő módon elérte az operakönyvdömping: luxuriózus díszalbumok, kritika- és tanulmánygyűjtemények meg kiadós dalműkalauzok között válogathatott már karácsony előtt is az ajándék után kajtató kiművelt emberfő, s a hírek szerint idén további munkák megjelenése várható.

Az új könyvek sorában leljük Winkler Gábor enciklopédiájának harmadik, valamint záró, negyedik volumenét, s a magát rajongóból valóságos operatudóssá felküzdő orvosdoktor magisztrális művét olvasva nem ér bennünket kellemetlen meglepetés. A lapunk hasábjain illő reverenciával megsüvegelt (lásd: Amiről a kövér hölgy énekel, Magyar Narancs, 2005. március 10.) első két kötethez hasonlóan a szerző ezúttal is elárasztja olvasóit a zeneszerzőkre, dalművekre, előadásokra és hangfelvételekre vonatkozó információkkal. Igazán hasznos mulatság ez a könyv, s csak győzzük feldolgozni azt a számlálhatatlan anekdotát, zene- és kultúrtörténeti adalékot, ami egy-egy, az alaprepertoárhoz tartozó vagy éppenséggel a műfaj raritásainak hátsó sorába szorult opera ismertetése közben elibénk tárul. Hogy az enciklopédia mennyire nem fukarkodik az ilyesfajta ismeretek közrebocsátásával, azt érzékletesen példázza, ahogy Verdi Lombardok című operáját tárgyalván, szerényen, zárójelek közé helyezve, s mintegy közbevetőleg fölvázolja számunkra a korai Verdi-mű első Griseldájának, Erminia Frezzolininek mozgalmas életét (Otto Nicolai lánykérésétől egészen a valaha adorált énekesnő elszegényedéséig). S ha netán egyszer-egyszer megsokallnánk is a tizenkilencedik századi szereposztások búvárlását, vagy megbotlanánk valamely körülményesebbre sikeredett mondatban, indokolt hálaérzetünket ez mit sem csorbíthatja. Winkler Gábor ugyanis nemcsak az operáknak hív barátja, de szintúgy a tájékozódni vágyó kezdőknek, s egyúttal a már jócskán beavatott megszállottaknak is. Legnagyobb érdemét pedig alighanem azoknak a jótékonyan orientáló lemez-, video- és DVD-ajánlatoknak az összeállításában kell látnunk, amelyekkel egy-egy opera tárgyalását lezárja: kommendálva archív felvételeket meg a kurrens előadások legjavát, őspartitúrákra támaszkodó historikus verziókat és hagyomány szerinti változatokat. A szerző egyik-másik, amúgy a legkevésbé sem apodiktikus javaslatát, meglehet, akár vitathatnánk is, ám ezen a tényen nincs okunk fennakadni. Fölemlítést legfeljebb a csekély hiányosságok érdemelnek: így például a Traviatát taglalván nem esik szó Franco Zeffirelli szép operafilmjéről, s Carl Maria von Weber bűvös-bájos Oberonjának pertraktálása során nem találjuk az ajánlott felvételek között Rafael Kubelik lemezét (DG, 1971), noha annak elkészültén ezerszer szavatolt világsztárok valóságos garmadája szorgoskodott (Birgit Nilsson, Plácido Domingo, Hermann Prey, Hamari Júlia stb.).

S ha már egyszer a nagyon is kiérdemelt méltatást néminemű kisded bírálattal elegyítjük, akkor szólnunk kell a Winkler-féle operaenciklopédia egy eltagadhatatlan fogyatékosságáról is. Hasonlóan ugyanis az első két kötethez, a sorozat második feléből is kimaradt néhány fontos, mi több, megkerülhetetlen életmű. A szerzői döntés, mely szerint az 1950-es esztendőnél jobban nem közelíti meg a jelenkort, ezúttal is következetlen megoldásokat, s egyszersmind nehezen magyarázható mellőztetéseket eredményezett. Korábban a derék Alban Berg járt pórul (ő akkor tokkal-vonóval kimaradt), s Benjamin Britten oeuvre-jét metszette felébe-harmadába a sorozat első kötete, most más kiválóságokkal egyetemben Francis Poulenc és Michael Tippett került a veszteséglistára. Arra pediglen lelkesült patriótaként sem tudunk egykönnyen magyarázatot találni, miképp surranhatott be a regiszterbe Ránki György kedves, habár mára kissé színehagyott gyermekoperája, a Pomádé király új ruhája, amikor ugyanonnan cakompakk kihullott Igor Stravinsky és mindahány dalműve, a Csalogánytól egészen A kéjenc útjáig. (A kiadó két pótkötetet tervez, melyekben a barokk és a modern operákat tárgyalja majd Malina János illetve Molnár Szabolcs. - A szerk.)

Ám ha Winkler Gábor egynémely szelekciós döntését csendben vitatjuk is, azért nem szeretnénk szűkkeblűen s oktondi módon beckmesserkedni. Többéves ernyedetlen fáradozásának eredményeképpen ugyanis nagyszerű művet tett le elénk, és az asztal majd' beszakad munkája súlyától. Mi se legyünk hát restek emelgetni e négy vaskos kötetet!

Tudomány Kiadó, 2006, 1469 oldal, 9100 + 8400 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.