Beavatás - Winkler Gábor: Barangolás az operák világában III-IV. (könyv)

Zene

A hazai könyvespiacot legújabban szembeötlő módon elérte az operakönyvdömping: luxuriózus díszalbumok, kritika- és tanulmánygyűjtemények meg kiadós dalműkalauzok között válogathatott már karácsony előtt is az ajándék után kajtató kiművelt emberfő, s a hírek szerint idén további munkák megjelenése várható.

A hazai könyvespiacot legújabban szembeötlő módon elérte az operakönyvdömping: luxuriózus díszalbumok, kritika- és tanulmánygyűjtemények meg kiadós dalműkalauzok között válogathatott már karácsony előtt is az ajándék után kajtató kiművelt emberfő, s a hírek szerint idén további munkák megjelenése várható.

Az új könyvek sorában leljük Winkler Gábor enciklopédiájának harmadik, valamint záró, negyedik volumenét, s a magát rajongóból valóságos operatudóssá felküzdő orvosdoktor magisztrális művét olvasva nem ér bennünket kellemetlen meglepetés. A lapunk hasábjain illő reverenciával megsüvegelt (lásd: Amiről a kövér hölgy énekel, Magyar Narancs, 2005. március 10.) első két kötethez hasonlóan a szerző ezúttal is elárasztja olvasóit a zeneszerzőkre, dalművekre, előadásokra és hangfelvételekre vonatkozó információkkal. Igazán hasznos mulatság ez a könyv, s csak győzzük feldolgozni azt a számlálhatatlan anekdotát, zene- és kultúrtörténeti adalékot, ami egy-egy, az alaprepertoárhoz tartozó vagy éppenséggel a műfaj raritásainak hátsó sorába szorult opera ismertetése közben elibénk tárul. Hogy az enciklopédia mennyire nem fukarkodik az ilyesfajta ismeretek közrebocsátásával, azt érzékletesen példázza, ahogy Verdi Lombardok című operáját tárgyalván, szerényen, zárójelek közé helyezve, s mintegy közbevetőleg fölvázolja számunkra a korai Verdi-mű első Griseldájának, Erminia Frezzolininek mozgalmas életét (Otto Nicolai lánykérésétől egészen a valaha adorált énekesnő elszegényedéséig). S ha netán egyszer-egyszer megsokallnánk is a tizenkilencedik századi szereposztások búvárlását, vagy megbotlanánk valamely körülményesebbre sikeredett mondatban, indokolt hálaérzetünket ez mit sem csorbíthatja. Winkler Gábor ugyanis nemcsak az operáknak hív barátja, de szintúgy a tájékozódni vágyó kezdőknek, s egyúttal a már jócskán beavatott megszállottaknak is. Legnagyobb érdemét pedig alighanem azoknak a jótékonyan orientáló lemez-, video- és DVD-ajánlatoknak az összeállításában kell látnunk, amelyekkel egy-egy opera tárgyalását lezárja: kommendálva archív felvételeket meg a kurrens előadások legjavát, őspartitúrákra támaszkodó historikus verziókat és hagyomány szerinti változatokat. A szerző egyik-másik, amúgy a legkevésbé sem apodiktikus javaslatát, meglehet, akár vitathatnánk is, ám ezen a tényen nincs okunk fennakadni. Fölemlítést legfeljebb a csekély hiányosságok érdemelnek: így például a Traviatát taglalván nem esik szó Franco Zeffirelli szép operafilmjéről, s Carl Maria von Weber bűvös-bájos Oberonjának pertraktálása során nem találjuk az ajánlott felvételek között Rafael Kubelik lemezét (DG, 1971), noha annak elkészültén ezerszer szavatolt világsztárok valóságos garmadája szorgoskodott (Birgit Nilsson, Plácido Domingo, Hermann Prey, Hamari Júlia stb.).

S ha már egyszer a nagyon is kiérdemelt méltatást néminemű kisded bírálattal elegyítjük, akkor szólnunk kell a Winkler-féle operaenciklopédia egy eltagadhatatlan fogyatékosságáról is. Hasonlóan ugyanis az első két kötethez, a sorozat második feléből is kimaradt néhány fontos, mi több, megkerülhetetlen életmű. A szerzői döntés, mely szerint az 1950-es esztendőnél jobban nem közelíti meg a jelenkort, ezúttal is következetlen megoldásokat, s egyszersmind nehezen magyarázható mellőztetéseket eredményezett. Korábban a derék Alban Berg járt pórul (ő akkor tokkal-vonóval kimaradt), s Benjamin Britten oeuvre-jét metszette felébe-harmadába a sorozat első kötete, most más kiválóságokkal egyetemben Francis Poulenc és Michael Tippett került a veszteséglistára. Arra pediglen lelkesült patriótaként sem tudunk egykönnyen magyarázatot találni, miképp surranhatott be a regiszterbe Ránki György kedves, habár mára kissé színehagyott gyermekoperája, a Pomádé király új ruhája, amikor ugyanonnan cakompakk kihullott Igor Stravinsky és mindahány dalműve, a Csalogánytól egészen A kéjenc útjáig. (A kiadó két pótkötetet tervez, melyekben a barokk és a modern operákat tárgyalja majd Malina János illetve Molnár Szabolcs. - A szerk.)

Ám ha Winkler Gábor egynémely szelekciós döntését csendben vitatjuk is, azért nem szeretnénk szűkkeblűen s oktondi módon beckmesserkedni. Többéves ernyedetlen fáradozásának eredményeképpen ugyanis nagyszerű művet tett le elénk, és az asztal majd' beszakad munkája súlyától. Mi se legyünk hát restek emelgetni e négy vaskos kötetet!

Tudomány Kiadó, 2006, 1469 oldal, 9100 + 8400 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit.