mi a kotta?

Beborít a babér

  • mi a kotta
  • 2023. július 12.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2023/28. hétre

Wagner a tánc apoteózisának nevezte Bee­thoven VII. szimfóniáját, Carl Maria von Weber pedig azt mondta, Beethovent immár bedughatják egy diliházba. Az 1813. december 8-án megtartott bemutatón az igencsak siket zeneszerző vezényelt, valószínűleg csak többé-kevésbé előnyére a zenének, de az orkesztra a kor legnevesebb hangszereseiből állt, és sok jelentős komponista foglalt helyet a sorok között. Még Salieri is ott volt, és az ütősöket gardírozta. Egy zömök, fekete hajú, tizenöt éves fiú kerek szemüveggel is jelen lehetett ezen a bemutatón, épp akkor fejezte be az első szimfóniáját, de alighanem túl szégyenlős volt, hogy felhívja magára a figyelmet. Franz Schubertnek hívták. A szimfóniát nagy lelkesedéssel fogadták, és a koncertet négy nappal később megismételték. A komponista titkára, Schindler szerint „ez volt a legfontosabb est Beethoven életében, mert a zenei élet szinte minden szereplője, még azok is, akik korábban idegenkedtek tőle, kitüntették babérjaikkal”.

A Fesztivál Akadémia grandiózus nyitóhangversenyén ez a Beethoven-szimfónia is elhangzik. De a tarka műsorban Kelemen Barnabás vezetésével felcsendül a C-dúr hármasverseny is, no meg Brahms a-moll kettősversenye. Az est zenekara a Concerto Budapest lesz, amelyet Keller András vezényel. A karmester Mozart Sinfonia concertantéjában hegedűt vesz kézbe, Kokas Katalin brácsázik (Zeneakadémia, július 14., hét óra).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.