Lemez

Broken Social Scene: Hug of Thunder

Zene

A kanadai zenekar neve az Arcade Fire árnyékában talán kevésbé cseng ismerősen, pedig amolyan indie szupergroupról van szó, melynek folyamatosan változó felállásában megtaláljuk a Stars és a Metric zenekarok énekesnőit, valamint a pár hónapja saját albummal jelentkező Feistet is.
A Kevin Drew vezette csoportosulás a Hug of Thundert megelőzően négy, aránylag korrekt lemezt tett le az asztalra – a legutóbbi bő hét éve jelent meg. 2011-ben a projekt tetszhalottá vált, részben a számos tag számtalan egyéb elfoglaltsága miatt, ám két évvel ezelőtt ismét elkezdtek csörögni a telefonok, a lényeget pedig Andrew Whiteman basszusgitáros fogalmazta meg a legjobban: „Olyan ez a zenekar, mint a maffia. Egy életre benne maradsz.” Drew és tucatnyi társa a 2015-ös párizsi merényletek hatására kezdett bele az új albumba (aztán az idén épp a robbantásos Ariane Grande-koncert másnapján léptek fel Manchesterben), ami szomorú számokat sejtet, de erről szó sincs: a hangulat végig emelkedett, a hangszerelés lenyűgöző, és a dalok is parádésak. Folyamatosan váltakoznak a férfi és női énekhangok, de a sok résztvevő ellenére is egységes a produkció, a bombasztikus barokk-pop dalok hallatán pedig olyan szintén nagy létszámú kollektívák jutnak eszünkbe, mint a Poly­phonic Spree vagy éppen az Arcade Fire. Ha lehet legjobb dalt választani, akkor az talán a Skyline, bár a remek fúvósokkal megtámogatott Victim Lover vagy a Syd Barrettet is megemlítő címadó dal is nagyszerű. És persze a maradék kilenc számra sem lehet panasz, úgyhogy azt hiszem, fél éve kissé elhamarkodottan előlegeztem meg az év lemeze titulust az Elbow-nak ugyanezeken a hasábokon.

Arts & Crafts, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.