Lemez

Broken Social Scene: Hug of Thunder

Zene

A kanadai zenekar neve az Arcade Fire árnyékában talán kevésbé cseng ismerősen, pedig amolyan indie szupergroupról van szó, melynek folyamatosan változó felállásában megtaláljuk a Stars és a Metric zenekarok énekesnőit, valamint a pár hónapja saját albummal jelentkező Feistet is.
A Kevin Drew vezette csoportosulás a Hug of Thundert megelőzően négy, aránylag korrekt lemezt tett le az asztalra – a legutóbbi bő hét éve jelent meg. 2011-ben a projekt tetszhalottá vált, részben a számos tag számtalan egyéb elfoglaltsága miatt, ám két évvel ezelőtt ismét elkezdtek csörögni a telefonok, a lényeget pedig Andrew Whiteman basszusgitáros fogalmazta meg a legjobban: „Olyan ez a zenekar, mint a maffia. Egy életre benne maradsz.” Drew és tucatnyi társa a 2015-ös párizsi merényletek hatására kezdett bele az új albumba (aztán az idén épp a robbantásos Ariane Grande-koncert másnapján léptek fel Manchesterben), ami szomorú számokat sejtet, de erről szó sincs: a hangulat végig emelkedett, a hangszerelés lenyűgöző, és a dalok is parádésak. Folyamatosan váltakoznak a férfi és női énekhangok, de a sok résztvevő ellenére is egységes a produkció, a bombasztikus barokk-pop dalok hallatán pedig olyan szintén nagy létszámú kollektívák jutnak eszünkbe, mint a Poly­phonic Spree vagy éppen az Arcade Fire. Ha lehet legjobb dalt választani, akkor az talán a Skyline, bár a remek fúvósokkal megtámogatott Victim Lover vagy a Syd Barrettet is megemlítő címadó dal is nagyszerű. És persze a maradék kilenc számra sem lehet panasz, úgyhogy azt hiszem, fél éve kissé elhamarkodottan előlegeztem meg az év lemeze titulust az Elbow-nak ugyanezeken a hasábokon.

Arts & Crafts, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.