CD: Lebegő pára és Szálkák (Két kortárszenei alaplemez)

  • Korom Bori
  • 2002. június 27.

Zene

A közelmúltban jelent meg Dukay Barnabás szerzői, valamint Vékony Ildikó előadói portrélemeze. Mindkét CD a BMC kiadványa, s mindkettő része a kiadó eddigi működésére jellemző progresszív közreadói hagyománynak. Igen sok érv szól amellett, hogy e két felvételt egy lapon említsük, bár bevallom: a puszta véletlen műve,

A közelmúltban jelent meg Dukay Barnabás szerzői, valamint Vékony Ildikó előadói portrélemeze. Mindkét CD a BMC kiadványa, s mindkettő része a kiadó eddigi működésére jellemző progresszív közreadói hagyománynak. Igen sok érv szól amellett, hogy e két felvételt egy lapon említsük, bár bevallom: a puszta véletlen műve,

hogy egy recenzió keretében számolok be róluk.Véletlenek pedig nincsenek, mondaná erre Dukay Barnabás bölcsen, misztikusan. Dukay a legkülönösebb, legtitokzatosabb figurája a magyar kortárszenei életnek. Az ember hamarabb hall róla, mint tőle. Egy-egy aforisztikus gondolata már-már szállóigeszerűen terjed zenészkörökben, egy megfázás esetén például a következő: "A betegség - fegyelmezetlenség." Darabjai ezzel szemben ritkán jutnak el a közönséghez, s talán kevesebbet is komponál, mint zeneszerző kortársai. Ám ez is része az eddigi életműről és a zeneszerzői stílusról alkotott pozitív képnek. A szűkszavúság nála valóban a szószátyárság ellentéte, és a végsőkig csiszolás, esszenciális összefoglalás szinonimája. Stílusa azonban

nem hasonlít

sem a zenetörténet nagy aforisztikusaihoz (pl. Webernhez), sem a kortársak elemi gesztusnyelvéhez (pl. Kurtágéhoz), sem a minimalistákhoz. Legfeltűnőbb módon nem hasonlít azokhoz a szerzőkhöz sem, akikkel néha-néha közös koncerten szerepel, a már említett Kurtághoz vagy Jeneyhez, Sáryhoz, Vidovszkyhoz, Sereihez, hogy csak néhányat említsek azok közül, akik például Vékony Ildikó lemezén szerzőként szerepelnek.

Lemezének címe: A mélység színén. Különös leírni egy CD-ről, hogy koncepcionális, jól szerkesztett, hiszen mint sajátos publikálási műfajnak, akár egy kötetnek, par excellence ilyennek kell(ene) lennie. Valamikor ez triviális volt, még a pop/rock zenében is, ma már többnyire ott sem; s manapság tömegével árasztják el a komolyzenei piacot is a jobb híján csak tracklistának nevezhető kiadványok. Dukay, jelezvén, hogy itt valami egészen másról van szó, még a trackek közti szünetek hosszát is "megkomponálta", eltervezte.

Három nagyobb kompozíciója - ...mint sziklák közt a szél, A lenyugvó naphoz és a Fölizzás a tüzekben - a CD negyedelő pontjain helyezkedik el, a Lebegő pára a mélység színén egyes darabjai pedig e három, tematikusan és feldolgozásmódban is eltérő kompozíciók köré szerveződnek. Nem tudom, hogy A mélység színén összefoglaló cím alatti kompozíciók ciklust alkotnak-e.

Hogy a darabok sorrendje egy utazás állomásait is jelzi, az nyilvánvaló. Az is, hogy ez az utazás nem célirányos, nem valahonnan tart valahová, hanem csak utazás önmagában, önmagáért - egyébként jelentős állomásokkal. De hogy ezek az állomások önmagukban jelentenek-e valamit, hogy az utazás mint olyan a klasszikus-racionális útmetaforára hasonlít-e, az már több mint kétséges.

Mint az igazi misztikusoknál, Dukaynál sincs "üzenete" az útnak, nincs levonható, "embert formáló" útravaló, tanulság. Van helyette viszont egy érzetünk: az emberi idő és transzcendens idő végtelen aránytalanságának érzete. Amit így vagy úgy eddig is tudtunk, de most már szebben is tudjuk.

Vékony Ildikó - cimbalomművész - előadói portrélemeze, például a korábban említett szerzők okán, ugyancsak egységes,

jól végiggondolt koncepciójú válogatás

A CD-n Kurtág György "klasszikus" cimbalomművei mellett (Szálkák, Nyolc duó, In memoriam Witold Lutoslawski) Kondor Ádám, Sáry László, Serei Zsolt és Vidovszky László egy-egy, számomra új kompozíciója szerepel, valamint Jeney Zoltán Forgácsok című ciklusa.

Vékony Ildikó hangszerének egyik legnagyszerűbb előadója, és elhivatottsága a modern zene legbeidegzettebb tolmácsolójává avatta. E tényt nem szükséges recenziómmal demonstrálnom, ha más nem, demonstrálja e CD.

S ez a CD - nevezetesen Kondor Ádám Magyar népdalformák című sorozatával - demonstrál mást is: a kontinuitást. Kondor a harmincasok generációjának klasszikus alkotója (döbbenten olvasom a CD kísérőfüzetében, hogy nemsokára átcsúszik a negyvenesekhez...), olyan alkotó, aki műveiben egyszerre képviseli a nagy európai tradíció és a kortárs környezet kontinuitását. Olyan alkotó, akinek bontakozó életművében az évszázados hagyomány és a közvetlen környezet inspiráló ereje harmonikusan ("klasszikusan") illeszkedik egymásba. Műveltsége ezer gyökerű, élményei mellett soha nem megy el reflektálatlanul. Emésztetlen hatásokkal Kondor-darabban soha nem találkoztam. Szinte egyedüli zeneszerzője generációjának, akivel érdemes vitatkozni.

A CD-hez mellékelt kitűnő tanulmányban (Farkas Zoltán munkája) bőségesen találhat muníciót a hallgató a darabok értelmezéséhez, így a Kondor-"jelenség" alaposabb megismeréséhez is. Számomra különösen nagy élvezetet jelentett Jeney Zoltán Forgácsok című, 12 részes ciklusának meghallgatása. A sorozat néhány darabját (nem hangzó formában) már korábban is ismertem, a teljes művet azonban csak most hallottam először. Ismét beigazolódott (mint Jeney munkáinál általában), hogy az egyes tételek speciális kompozíciós eljárása a darab értelmezése szempontjából valóban másodlagos tényezővé válhat, és újra régi fényében ismerhettünk rá egy réges-régi formai igazságra is, miszerint a ciklusba szervezés

radikálisan új minőséget hoz létre

A fentiek ellenére azonban úgy gondolom, hogy a zeneszerzői eljárás szemléletes ismertetését a Forgácsok esetében szívesen vette volna a hallgató. Érdemes lett volna például megmutatni, hogy a sorozat több tétele is egy-egy Tandori-vers speciális átfordítása, zenei dekódolása. Főleg olyan esetekben, amikor a Tandori-szöveg evidens módon szolgáltat zenei hangokat (10. tétel és variánsai), vagy meghatározza a zenei formát (11. tétel). Így elkerülhetőek lettek volna azok a naiv leírási kísérletek, melyek a jó színvonalon megírt ismertetőt lerontották.

Molnár Szabolcs

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.