CD: Lebegő pára és Szálkák (Két kortárszenei alaplemez)

  • Korom Bori
  • 2002. június 27.

Zene

A közelmúltban jelent meg Dukay Barnabás szerzői, valamint Vékony Ildikó előadói portrélemeze. Mindkét CD a BMC kiadványa, s mindkettő része a kiadó eddigi működésére jellemző progresszív közreadói hagyománynak. Igen sok érv szól amellett, hogy e két felvételt egy lapon említsük, bár bevallom: a puszta véletlen műve,

A közelmúltban jelent meg Dukay Barnabás szerzői, valamint Vékony Ildikó előadói portrélemeze. Mindkét CD a BMC kiadványa, s mindkettő része a kiadó eddigi működésére jellemző progresszív közreadói hagyománynak. Igen sok érv szól amellett, hogy e két felvételt egy lapon említsük, bár bevallom: a puszta véletlen műve,

hogy egy recenzió keretében számolok be róluk.Véletlenek pedig nincsenek, mondaná erre Dukay Barnabás bölcsen, misztikusan. Dukay a legkülönösebb, legtitokzatosabb figurája a magyar kortárszenei életnek. Az ember hamarabb hall róla, mint tőle. Egy-egy aforisztikus gondolata már-már szállóigeszerűen terjed zenészkörökben, egy megfázás esetén például a következő: "A betegség - fegyelmezetlenség." Darabjai ezzel szemben ritkán jutnak el a közönséghez, s talán kevesebbet is komponál, mint zeneszerző kortársai. Ám ez is része az eddigi életműről és a zeneszerzői stílusról alkotott pozitív képnek. A szűkszavúság nála valóban a szószátyárság ellentéte, és a végsőkig csiszolás, esszenciális összefoglalás szinonimája. Stílusa azonban

nem hasonlít

sem a zenetörténet nagy aforisztikusaihoz (pl. Webernhez), sem a kortársak elemi gesztusnyelvéhez (pl. Kurtágéhoz), sem a minimalistákhoz. Legfeltűnőbb módon nem hasonlít azokhoz a szerzőkhöz sem, akikkel néha-néha közös koncerten szerepel, a már említett Kurtághoz vagy Jeneyhez, Sáryhoz, Vidovszkyhoz, Sereihez, hogy csak néhányat említsek azok közül, akik például Vékony Ildikó lemezén szerzőként szerepelnek.

Lemezének címe: A mélység színén. Különös leírni egy CD-ről, hogy koncepcionális, jól szerkesztett, hiszen mint sajátos publikálási műfajnak, akár egy kötetnek, par excellence ilyennek kell(ene) lennie. Valamikor ez triviális volt, még a pop/rock zenében is, ma már többnyire ott sem; s manapság tömegével árasztják el a komolyzenei piacot is a jobb híján csak tracklistának nevezhető kiadványok. Dukay, jelezvén, hogy itt valami egészen másról van szó, még a trackek közti szünetek hosszát is "megkomponálta", eltervezte.

Három nagyobb kompozíciója - ...mint sziklák közt a szél, A lenyugvó naphoz és a Fölizzás a tüzekben - a CD negyedelő pontjain helyezkedik el, a Lebegő pára a mélység színén egyes darabjai pedig e három, tematikusan és feldolgozásmódban is eltérő kompozíciók köré szerveződnek. Nem tudom, hogy A mélység színén összefoglaló cím alatti kompozíciók ciklust alkotnak-e.

Hogy a darabok sorrendje egy utazás állomásait is jelzi, az nyilvánvaló. Az is, hogy ez az utazás nem célirányos, nem valahonnan tart valahová, hanem csak utazás önmagában, önmagáért - egyébként jelentős állomásokkal. De hogy ezek az állomások önmagukban jelentenek-e valamit, hogy az utazás mint olyan a klasszikus-racionális útmetaforára hasonlít-e, az már több mint kétséges.

Mint az igazi misztikusoknál, Dukaynál sincs "üzenete" az útnak, nincs levonható, "embert formáló" útravaló, tanulság. Van helyette viszont egy érzetünk: az emberi idő és transzcendens idő végtelen aránytalanságának érzete. Amit így vagy úgy eddig is tudtunk, de most már szebben is tudjuk.

Vékony Ildikó - cimbalomművész - előadói portrélemeze, például a korábban említett szerzők okán, ugyancsak egységes,

jól végiggondolt koncepciójú válogatás

A CD-n Kurtág György "klasszikus" cimbalomművei mellett (Szálkák, Nyolc duó, In memoriam Witold Lutoslawski) Kondor Ádám, Sáry László, Serei Zsolt és Vidovszky László egy-egy, számomra új kompozíciója szerepel, valamint Jeney Zoltán Forgácsok című ciklusa.

Vékony Ildikó hangszerének egyik legnagyszerűbb előadója, és elhivatottsága a modern zene legbeidegzettebb tolmácsolójává avatta. E tényt nem szükséges recenziómmal demonstrálnom, ha más nem, demonstrálja e CD.

S ez a CD - nevezetesen Kondor Ádám Magyar népdalformák című sorozatával - demonstrál mást is: a kontinuitást. Kondor a harmincasok generációjának klasszikus alkotója (döbbenten olvasom a CD kísérőfüzetében, hogy nemsokára átcsúszik a negyvenesekhez...), olyan alkotó, aki műveiben egyszerre képviseli a nagy európai tradíció és a kortárs környezet kontinuitását. Olyan alkotó, akinek bontakozó életművében az évszázados hagyomány és a közvetlen környezet inspiráló ereje harmonikusan ("klasszikusan") illeszkedik egymásba. Műveltsége ezer gyökerű, élményei mellett soha nem megy el reflektálatlanul. Emésztetlen hatásokkal Kondor-darabban soha nem találkoztam. Szinte egyedüli zeneszerzője generációjának, akivel érdemes vitatkozni.

A CD-hez mellékelt kitűnő tanulmányban (Farkas Zoltán munkája) bőségesen találhat muníciót a hallgató a darabok értelmezéséhez, így a Kondor-"jelenség" alaposabb megismeréséhez is. Számomra különösen nagy élvezetet jelentett Jeney Zoltán Forgácsok című, 12 részes ciklusának meghallgatása. A sorozat néhány darabját (nem hangzó formában) már korábban is ismertem, a teljes művet azonban csak most hallottam először. Ismét beigazolódott (mint Jeney munkáinál általában), hogy az egyes tételek speciális kompozíciós eljárása a darab értelmezése szempontjából valóban másodlagos tényezővé válhat, és újra régi fényében ismerhettünk rá egy réges-régi formai igazságra is, miszerint a ciklusba szervezés

radikálisan új minőséget hoz létre

A fentiek ellenére azonban úgy gondolom, hogy a zeneszerzői eljárás szemléletes ismertetését a Forgácsok esetében szívesen vette volna a hallgató. Érdemes lett volna például megmutatni, hogy a sorozat több tétele is egy-egy Tandori-vers speciális átfordítása, zenei dekódolása. Főleg olyan esetekben, amikor a Tandori-szöveg evidens módon szolgáltat zenei hangokat (10. tétel és variánsai), vagy meghatározza a zenei formát (11. tétel). Így elkerülhetőek lettek volna azok a naiv leírási kísérletek, melyek a jó színvonalon megírt ismertetőt lerontották.

Molnár Szabolcs

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.