Hangadó melléklet - lemez

Cherubini: Medea

Zene

A zord bácsi, aki nem vette föl a mi Liszt Ferencünket a párizsi konzervatórium hallgatóinak sorába: valami ilyesmi juthat az eszünkbe, ha meghalljuk Luigi Cherubini nevét. Személye és munkássága valaha Beethovennek meg Napóleonnak imponált, ám Cherubini zeneszerzői újrafelfedezése bizony lassan halad. Pedig már annak is 62 esztendeje, hogy a Cherubini-revival hősnője, Maria Callas a repertoárjára vette az 1797-es Médée címszerepét, s megtette az elképzelhető legtöbbet e mitológiai tárgyú opera főalakjáért: a saját vonásaival ruházta fel és saját művészetének tragikus alapérzületével gazdagította a szerelmi bosszújában gyermekei életét kioltó varázslónő szerepét-szólamát. Mely szerep olyannyira Callasé lett, hogy utóbb Pasolini 1969-es filmjében énekszó nélkül is eljátszotta, s az operaközönség voltaképpen mindmáig az ő alakítását keresi az újabb és legújabb Medeákban. Az imént francia címén említettük az operát, noha Callas minden alkalommal olaszul énekelte e preromantikus művet, amely historikusnak nem nevezhető változatban hangzott fel akkortájt. A Callas Remastered sorozatban újra kihozott 1957-es stúdiófelvételen is így történt, ám problémát nem ez, hanem inkább Callas sérülékeny formája jelent. Megszólalásai azonban így is támadó erejűek, s valahányszor ajkát elhagyja a „sorte” (sors) szó, mindannyiszor feltárul előttünk a reménytelen végzet. A lemez másik főszereplője az aranygyapjas Iaszónt (Giasone) elszerető királylány alakítója, a 23 éves Renata Scotto, aki hibátlan formaérzékkel és üde szépségű hangon énekel, s aki épp a lemezfelvétel hónapjában ugrott be Callas helyére (Bellini: Az alvajáró) az Edinburgh-i Fesztiválon – s vált ezzel egy csapásra rivális operadívává. Kettejük művészi együttműködése – e hát­tér-információ ismerete nélkül is – nagy és drámai felhangú találkozás élményével dúsítja a Tullio Serafin által vezényelt stúdióprodukciót.

Warner Classics, 2014, 2 CD

 

 

 

alá

Figyelmébe ajánljuk

Buli a reggeli felfrissüléstől kifulladásig – így látják az idei Szigetet a Narancs fotósai

  • narancs.hu

Meglepő fesztiválszettek, fényes nappal is csapató bulizók, rengeteg por, a koncerten épp elénk beálló ismeretlen, neonfényekkel kivilágított ösvények, napközbeni workshopok, esti koncertek, hajnalig tartó bulik és sakk a WC-ben – a Sziget az idén is pont ugyanolyan őrült, mint a korábbi években. Mutatjuk a Narancs fotósainak legjobb képeit az idei fesztiválról! 

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.