Hangadó melléklet - lemez

Cherubini: Medea

Zene

A zord bácsi, aki nem vette föl a mi Liszt Ferencünket a párizsi konzervatórium hallgatóinak sorába: valami ilyesmi juthat az eszünkbe, ha meghalljuk Luigi Cherubini nevét. Személye és munkássága valaha Beethovennek meg Napóleonnak imponált, ám Cherubini zeneszerzői újrafelfedezése bizony lassan halad. Pedig már annak is 62 esztendeje, hogy a Cherubini-revival hősnője, Maria Callas a repertoárjára vette az 1797-es Médée címszerepét, s megtette az elképzelhető legtöbbet e mitológiai tárgyú opera főalakjáért: a saját vonásaival ruházta fel és saját művészetének tragikus alapérzületével gazdagította a szerelmi bosszújában gyermekei életét kioltó varázslónő szerepét-szólamát. Mely szerep olyannyira Callasé lett, hogy utóbb Pasolini 1969-es filmjében énekszó nélkül is eljátszotta, s az operaközönség voltaképpen mindmáig az ő alakítását keresi az újabb és legújabb Medeákban. Az imént francia címén említettük az operát, noha Callas minden alkalommal olaszul énekelte e preromantikus művet, amely historikusnak nem nevezhető változatban hangzott fel akkortájt. A Callas Remastered sorozatban újra kihozott 1957-es stúdiófelvételen is így történt, ám problémát nem ez, hanem inkább Callas sérülékeny formája jelent. Megszólalásai azonban így is támadó erejűek, s valahányszor ajkát elhagyja a „sorte” (sors) szó, mindannyiszor feltárul előttünk a reménytelen végzet. A lemez másik főszereplője az aranygyapjas Iaszónt (Giasone) elszerető királylány alakítója, a 23 éves Renata Scotto, aki hibátlan formaérzékkel és üde szépségű hangon énekel, s aki épp a lemezfelvétel hónapjában ugrott be Callas helyére (Bellini: Az alvajáró) az Edinburgh-i Fesztiválon – s vált ezzel egy csapásra rivális operadívává. Kettejük művészi együttműködése – e hát­tér-információ ismerete nélkül is – nagy és drámai felhangú találkozás élményével dúsítja a Tullio Serafin által vezényelt stúdióprodukciót.

Warner Classics, 2014, 2 CD

 

 

 

alá

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.