DVD

Donizetti: Lammermoori Lucia

Zene

Mit kezd a burzsoá família Lucia terhességével? – ez a kérdés tolakszik a középpontba a londoni Covent Garden tavaly rögzített Donizetti-produkciójában, ahol Katie Mitchell rendezése a kulisszahasogató kísértetdrámázást fürdőszobai realizmussal vegyítette. Így látjuk, amint Lucia – a színpadi erotika abszolút fagypontján – meglovagolja Edgardót, látjuk, ahogy reggel kirohan a klozetba hányni, no és persze azt is látjuk, amint a nászéjszakán ugyanő sokadik kísérletre és számottevő szobalányi segédlettel végre legyilkolja férjét, aki pedig jószerint beállítja a szemünk előtt Raszputyin hosszú távú agonizálási rekordját. A szereplők jobb ügyekhez méltó elkötelezettséggel játsszák el ezt a leg­apróbb részletekig gondosan kidolgozott rendezői tévedést, ám hálánkat azért mégis inkább az énekszavuk révén érdemlik ki. Diana Damrau ugyan még az őrülési jelenetben sem vált ki feltétlen őrjöngő lelkesedést a hallgatóból, de vokális teljesítményének imponáló kiegyensúlyozottságát és énekesi jó ízlését, előadói kultúrá­ját még szó szerint vérben úszva is megőrzi. Charles Castronovo (Edgardo) kiválasztásánál alighanem közrejátszhatott az a szempont, hogy az ő esetében szó sem lehet a derékbőség zavaráról. Szerencsénkre azonban a tenorista nemcsak izmos felsőtesttel, de ép hanggal is jól bírja a szerelmi kettőst, s az opera zárójelenetének igényes áriá­já­ban Castronovo bús férfiindulata és magasságai is a helyükön vannak. Ludovic Tézier (mint Enrico Ashton) dührohamában az öklével fenyegeti húgát, Luciát, azonban a szólam megformálásában már nyo­ma sincs a figura vadbarmot körvonalazó rendezői beállításának: a majd’ mindig nagyszerű francia bariton ezúttal is az előadás legstabilabb pontjának bizonyul. A vezénylő Daniel Oren, mint annyiszor, most is szolid karmesteri erényeivel szolgálja a londoni előadás zajos sikerét, ami DVD-n visszanézve sem tűnik indokolatlannak.

Erato DVD, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.