DVD

Donizetti: Lammermoori Lucia

Zene

Mit kezd a burzsoá família Lucia terhességével? – ez a kérdés tolakszik a középpontba a londoni Covent Garden tavaly rögzített Donizetti-produkciójában, ahol Katie Mitchell rendezése a kulisszahasogató kísértetdrámázást fürdőszobai realizmussal vegyítette. Így látjuk, amint Lucia – a színpadi erotika abszolút fagypontján – meglovagolja Edgardót, látjuk, ahogy reggel kirohan a klozetba hányni, no és persze azt is látjuk, amint a nászéjszakán ugyanő sokadik kísérletre és számottevő szobalányi segédlettel végre legyilkolja férjét, aki pedig jószerint beállítja a szemünk előtt Raszputyin hosszú távú agonizálási rekordját. A szereplők jobb ügyekhez méltó elkötelezettséggel játsszák el ezt a leg­apróbb részletekig gondosan kidolgozott rendezői tévedést, ám hálánkat azért mégis inkább az énekszavuk révén érdemlik ki. Diana Damrau ugyan még az őrülési jelenetben sem vált ki feltétlen őrjöngő lelkesedést a hallgatóból, de vokális teljesítményének imponáló kiegyensúlyozottságát és énekesi jó ízlését, előadói kultúrá­ját még szó szerint vérben úszva is megőrzi. Charles Castronovo (Edgardo) kiválasztásánál alighanem közrejátszhatott az a szempont, hogy az ő esetében szó sem lehet a derékbőség zavaráról. Szerencsénkre azonban a tenorista nemcsak izmos felsőtesttel, de ép hanggal is jól bírja a szerelmi kettőst, s az opera zárójelenetének igényes áriá­já­ban Castronovo bús férfiindulata és magasságai is a helyükön vannak. Ludovic Tézier (mint Enrico Ashton) dührohamában az öklével fenyegeti húgát, Luciát, azonban a szólam megformálásában már nyo­ma sincs a figura vadbarmot körvonalazó rendezői beállításának: a majd’ mindig nagyszerű francia bariton ezúttal is az előadás legstabilabb pontjának bizonyul. A vezénylő Daniel Oren, mint annyiszor, most is szolid karmesteri erényeivel szolgálja a londoni előadás zajos sikerét, ami DVD-n visszanézve sem tűnik indokolatlannak.

Erato DVD, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.