DVD

Donizetti: Lammermoori Lucia

Zene

Mit kezd a burzsoá família Lucia terhességével? – ez a kérdés tolakszik a középpontba a londoni Covent Garden tavaly rögzített Donizetti-produkciójában, ahol Katie Mitchell rendezése a kulisszahasogató kísértetdrámázást fürdőszobai realizmussal vegyítette. Így látjuk, amint Lucia – a színpadi erotika abszolút fagypontján – meglovagolja Edgardót, látjuk, ahogy reggel kirohan a klozetba hányni, no és persze azt is látjuk, amint a nászéjszakán ugyanő sokadik kísérletre és számottevő szobalányi segédlettel végre legyilkolja férjét, aki pedig jószerint beállítja a szemünk előtt Raszputyin hosszú távú agonizálási rekordját. A szereplők jobb ügyekhez méltó elkötelezettséggel játsszák el ezt a leg­apróbb részletekig gondosan kidolgozott rendezői tévedést, ám hálánkat azért mégis inkább az énekszavuk révén érdemlik ki. Diana Damrau ugyan még az őrülési jelenetben sem vált ki feltétlen őrjöngő lelkesedést a hallgatóból, de vokális teljesítményének imponáló kiegyensúlyozottságát és énekesi jó ízlését, előadói kultúrá­ját még szó szerint vérben úszva is megőrzi. Charles Castronovo (Edgardo) kiválasztásánál alighanem közrejátszhatott az a szempont, hogy az ő esetében szó sem lehet a derékbőség zavaráról. Szerencsénkre azonban a tenorista nemcsak izmos felsőtesttel, de ép hanggal is jól bírja a szerelmi kettőst, s az opera zárójelenetének igényes áriá­já­ban Castronovo bús férfiindulata és magasságai is a helyükön vannak. Ludovic Tézier (mint Enrico Ashton) dührohamában az öklével fenyegeti húgát, Luciát, azonban a szólam megformálásában már nyo­ma sincs a figura vadbarmot körvonalazó rendezői beállításának: a majd’ mindig nagyszerű francia bariton ezúttal is az előadás legstabilabb pontjának bizonyul. A vezénylő Daniel Oren, mint annyiszor, most is szolid karmesteri erényeivel szolgálja a londoni előadás zajos sikerét, ami DVD-n visszanézve sem tűnik indokolatlannak.

Erato DVD, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.