DVD

Donizetti: Maria Stuarda

Zene

A MET tavalyi, 2012-13-as HD-évadának legjobb előadását legszívesebben újra és újra megnézné az ember, hogy emlékeztesse az agyát és az érzékeit: milyen is az, amikor minden összejön egy operaprodukcióban. Donizetti megejtő dallamvilágú, ám sokáig szépelgőnek és másodlagos frissességűnek hitt királynődrámája ezúttal ugyanis valóban drámaként jelenik meg az operaszínpadon, hála elsősorban egy nagy rendezőnek és két pompás énekesi-színészi alakításnak.

David McVicar rendezését a lovaggá ütött skót neve, no és az előadás tökéletes kidolgozottsága menti meg attól, hogy a kritika ne fanyalogja mellé a súlyosan sértőnek szánt "hagyományos" jelzőt. Az opera érzéki és intellektuális támadóereje tekintélyes részben stílusos és jól körülhatárolt, de az egész előadást megemelő effektusokból táplálkozik. Ezek elővezetéséhez mindenekelőtt két, színésznek is remek énekesnőre van szükség, s ez a címszerepben fellépő Joyce DiDonato és az Erzsébet királynőt alakító fiatal Elza van den Heever személyében ezúttal garantált. DiDonato, akit tavalyi pesti koncertjén oly könnyű volt reflektálatlan közép-nyugati szőkeségnek (félre)észlelni, bámulatos intelligenciával és formaérzékkel teljesíti szólamát, s színészi profizmusa még ennél is bámulatosabb: a darab utolsó harmadában például a Parkinson-kórra jellemző külső tünetek teljes leltárát eljátssza - korántsem öncélúan. A MET-ben e produkcióval debütáló holland szoprán pedig egy teljes előadáson át hozza a drabálisságában is sérülékeny, tenyeres-talpas járású Erzsébetet. Kettejük összecsapása az első felvonás fináléjában a lélektani drámákat és az adrenalinfokozó tévésorozatokat megszégyenítő, feszültséggel és erőszakkal teljes párbaj. Az este karmestere, Maurizio Benini mindehhez a bel canto stílus- és arányérzékének otthonosságát biztosítja, amit a távolból akár rutinnak is hihetnénk, ha e szóhoz fejünkben nem társulna a lélektelenség tévképzete.

Erato, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.