DVD

Donizetti: Maria Stuarda

Zene

A MET tavalyi, 2012-13-as HD-évadának legjobb előadását legszívesebben újra és újra megnézné az ember, hogy emlékeztesse az agyát és az érzékeit: milyen is az, amikor minden összejön egy operaprodukcióban. Donizetti megejtő dallamvilágú, ám sokáig szépelgőnek és másodlagos frissességűnek hitt királynődrámája ezúttal ugyanis valóban drámaként jelenik meg az operaszínpadon, hála elsősorban egy nagy rendezőnek és két pompás énekesi-színészi alakításnak.

David McVicar rendezését a lovaggá ütött skót neve, no és az előadás tökéletes kidolgozottsága menti meg attól, hogy a kritika ne fanyalogja mellé a súlyosan sértőnek szánt "hagyományos" jelzőt. Az opera érzéki és intellektuális támadóereje tekintélyes részben stílusos és jól körülhatárolt, de az egész előadást megemelő effektusokból táplálkozik. Ezek elővezetéséhez mindenekelőtt két, színésznek is remek énekesnőre van szükség, s ez a címszerepben fellépő Joyce DiDonato és az Erzsébet királynőt alakító fiatal Elza van den Heever személyében ezúttal garantált. DiDonato, akit tavalyi pesti koncertjén oly könnyű volt reflektálatlan közép-nyugati szőkeségnek (félre)észlelni, bámulatos intelligenciával és formaérzékkel teljesíti szólamát, s színészi profizmusa még ennél is bámulatosabb: a darab utolsó harmadában például a Parkinson-kórra jellemző külső tünetek teljes leltárát eljátssza - korántsem öncélúan. A MET-ben e produkcióval debütáló holland szoprán pedig egy teljes előadáson át hozza a drabálisságában is sérülékeny, tenyeres-talpas járású Erzsébetet. Kettejük összecsapása az első felvonás fináléjában a lélektani drámákat és az adrenalinfokozó tévésorozatokat megszégyenítő, feszültséggel és erőszakkal teljes párbaj. Az este karmestere, Maurizio Benini mindehhez a bel canto stílus- és arányérzékének otthonosságát biztosítja, amit a távolból akár rutinnak is hihetnénk, ha e szóhoz fejünkben nem társulna a lélektelenség tévképzete.

Erato, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.