DVD - Bármi áron - Oliver Parker: Dorian Gray

  • - borz -
  • 2010. december 16.

Zene

Bérelt helye van a legtöbbször megfilmesített irodalmi művek között, a mozgókép őskorától tavalyig közel hússzor vitték vászonra, köztük olyan nagyágyúk, mint Meyerhold - aki a rendezés mellett Lord Henryt is eljátszotta; az "ördög ügyvédje" szerepben később is jeles színészek mutatkoztak: az itt látható Colin Firth mellett John Gielgud, Malcolm McDowell vagy Lugosi Béla (Deésy Alfréd 1918-as adaptációjában, Az élet királyában). Nemcsak a feldolgozások mennyisége, hanem műfaji változatossága is figyelemre méltó: a horrorverziókat még magyarázhatja az, hogy Oscar Wilde regénye kétségtelenül kötődik a gótikus hagyományhoz, de találunk itt pornót, sőt melegpornó-áldokumentumfilmet is.

Bérelt helye van a legtöbbször megfilmesített irodalmi művek között, a mozgókép őskorától tavalyig közel hússzor vitték vászonra, köztük olyan nagyágyúk, mint Meyerhold - aki a rendezés mellett Lord Henryt is eljátszotta; az "ördög ügyvédje" szerepben később is jeles színészek mutatkoztak: az itt látható Colin Firth mellett John Gielgud, Malcolm McDowell vagy Lugosi Béla (Deésy Alfréd 1918-as adaptációjában, Az élet királyában). Nemcsak a feldolgozások mennyisége, hanem műfaji változatossága is figyelemre méltó: a horrorverziókat még magyarázhatja az, hogy Oscar Wilde regénye kétségtelenül kötődik a gótikus hagyományhoz, de találunk itt pornót, sőt melegpornó-áldokumentumfilmet is.

Mindennek nem volna különösebb jelentősége, ha Oliver Parker tavalyi dobása kicsivel is jelentősebb lenne. De filmjét elnézve az a benyomásunk, hogy az alkotóknak az égvilágon semmi nem jutott eszükbe a Dorian Gray arcképéről, kínjukban végigpörgették hát az összes előzményt, és mindegyikből loptak valamit (igen, a melegpornóból is). Persze nem feledkezve meg a Dr. Jekyll és Mr. Hyde-ról, s a Veszedelmes viszonyokból is sikerült néhány motívumot újrahasznosítani.

A förtelmes bűnök, amelyek legtöbbjére a regény csak utal, itt sorra megjelennek, de nem ám a maguk nyers valójában, inkább módfelett artisztikusan, királygiccs formátumban. Oliver Parker a regény figuráival is elégedetlen volt: nála Gray nem üresfejű, unatkozó fiatalember, aki alig várja, hogy megrontsák, hanem ártatlan áldozata a gonosz Lord Henry mesterkedéseinek. Wilde századvégi (1890) Faust-parafrázisának amúgy ő volna a legérdekesebb alakja: a szalonok ördöge, aki nagy hangon hirdeti, de maga csak óvatos duhajként gyakorolja az "új hedonizmus" vallását, s alighanem az a legfőbb bűne, hogy a lelkét is eladná egy szellemes riposztért, ütős paradoxonért. Hiába jó Colin Firth, ha az alkotók azt értették modernizálás alatt, hogy ma már ki lehet tenni a vászonra azt, amire a szerző 120 éve csak célozgatni mert - na persze a gyilkosság kivételével, mert azt már akkor is elfogadhatóbb volt ábrázolni, mint a homoszexualitást vagy a gangbanget. Valójában egy lépést sem kellett volna tenniük az aktualizálásért, hiszen Wilde hősében, aki megszállottan, a mások élete árán is ragaszkodik a fiatalsághoz (vagy legalább a látszatához), viktoriánus jelmezben is korunk édes gyermekére ismertünk volna.

A Budapest Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.