DVD - Bármi áron - Oliver Parker: Dorian Gray

  • - borz -
  • 2010. december 16.

Zene

Bérelt helye van a legtöbbször megfilmesített irodalmi művek között, a mozgókép őskorától tavalyig közel hússzor vitték vászonra, köztük olyan nagyágyúk, mint Meyerhold - aki a rendezés mellett Lord Henryt is eljátszotta; az "ördög ügyvédje" szerepben később is jeles színészek mutatkoztak: az itt látható Colin Firth mellett John Gielgud, Malcolm McDowell vagy Lugosi Béla (Deésy Alfréd 1918-as adaptációjában, Az élet királyában). Nemcsak a feldolgozások mennyisége, hanem műfaji változatossága is figyelemre méltó: a horrorverziókat még magyarázhatja az, hogy Oscar Wilde regénye kétségtelenül kötődik a gótikus hagyományhoz, de találunk itt pornót, sőt melegpornó-áldokumentumfilmet is.

Bérelt helye van a legtöbbször megfilmesített irodalmi művek között, a mozgókép őskorától tavalyig közel hússzor vitték vászonra, köztük olyan nagyágyúk, mint Meyerhold - aki a rendezés mellett Lord Henryt is eljátszotta; az "ördög ügyvédje" szerepben később is jeles színészek mutatkoztak: az itt látható Colin Firth mellett John Gielgud, Malcolm McDowell vagy Lugosi Béla (Deésy Alfréd 1918-as adaptációjában, Az élet királyában). Nemcsak a feldolgozások mennyisége, hanem műfaji változatossága is figyelemre méltó: a horrorverziókat még magyarázhatja az, hogy Oscar Wilde regénye kétségtelenül kötődik a gótikus hagyományhoz, de találunk itt pornót, sőt melegpornó-áldokumentumfilmet is.

Mindennek nem volna különösebb jelentősége, ha Oliver Parker tavalyi dobása kicsivel is jelentősebb lenne. De filmjét elnézve az a benyomásunk, hogy az alkotóknak az égvilágon semmi nem jutott eszükbe a Dorian Gray arcképéről, kínjukban végigpörgették hát az összes előzményt, és mindegyikből loptak valamit (igen, a melegpornóból is). Persze nem feledkezve meg a Dr. Jekyll és Mr. Hyde-ról, s a Veszedelmes viszonyokból is sikerült néhány motívumot újrahasznosítani.

A förtelmes bűnök, amelyek legtöbbjére a regény csak utal, itt sorra megjelennek, de nem ám a maguk nyers valójában, inkább módfelett artisztikusan, királygiccs formátumban. Oliver Parker a regény figuráival is elégedetlen volt: nála Gray nem üresfejű, unatkozó fiatalember, aki alig várja, hogy megrontsák, hanem ártatlan áldozata a gonosz Lord Henry mesterkedéseinek. Wilde századvégi (1890) Faust-parafrázisának amúgy ő volna a legérdekesebb alakja: a szalonok ördöge, aki nagy hangon hirdeti, de maga csak óvatos duhajként gyakorolja az "új hedonizmus" vallását, s alighanem az a legfőbb bűne, hogy a lelkét is eladná egy szellemes riposztért, ütős paradoxonért. Hiába jó Colin Firth, ha az alkotók azt értették modernizálás alatt, hogy ma már ki lehet tenni a vászonra azt, amire a szerző 120 éve csak célozgatni mert - na persze a gyilkosság kivételével, mert azt már akkor is elfogadhatóbb volt ábrázolni, mint a homoszexualitást vagy a gangbanget. Valójában egy lépést sem kellett volna tenniük az aktualizálásért, hiszen Wilde hősében, aki megszállottan, a mások élete árán is ragaszkodik a fiatalsághoz (vagy legalább a látszatához), viktoriánus jelmezben is korunk édes gyermekére ismertünk volna.

A Budapest Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.