DVD

HALÉVY: CLARI

  • - káté -
  • 2011. január 27.

Zene

Halévy Clari című operáját még az általam ismert legrészletesebb magyar operaregiszter sem említi, bár a szerző tizennyolc művét sorolja föl az egyetlen jól ismert opuson, A zsidónőn kívül. A zürichi Opera 2008-as előadása igazi kuriózum: az alighanem első Halévy-háromfelvonásos feltámasztása.

A darab a hírneves, akkor húszéves (!) énekesnő, Maria Malibran személyére szabottan készült, és 1828-ban mutatták be nagy sikerrel a párizsi Olasz Színházban. Még nem a "francia nagyopera" zsánerében fogant - Rossinit imitáló "félkomoly" (semiseria) bel canto opera. Az előadásba bele is került egy Rossini-ária az Otellóból - állítólag már az ősbemutatón -, egy másik, Miranda cavatinája pedig Halévy (Shakespeare nyomán írt) Viharjából, amely úgy koronázza meg a finálét, mint Rossini Hamupipőkéjének Non più mesta áriája.

Malibrant napjaink csodája, Cecilia Bartoli képviseli, aki könnyed futamokban szánkázik föl s alá a csaknem három oktávot átfogó szólamban. Egyébként is tüneményesen adja elő a falusi lányka bugyuta történetét, akit meg- és feleségül kíván a gazdag gróf, s egy szakítási hűhó után elmegy érte a falujába (hogy kiteljék a második és harmadik felvonás is).

A zene élvezhető - másodlagos frissességû Rossini -, a játék is az: Moshe Leiser és Patrice Caurier modern környezetben és képregénystílusban rendezte meg, sok humorral és iróniával (egy képkeretben még a megismerkedés előtörténetét is levetítik) - a ruhák többe kerülhettek, mint máshol egy egész évad. A tenor, John Osborn szintén márka.

A historikus hangszereken játszó zenekar élén Fischer Ádám áll, és elegáns, szellemes, csipkelődő modorban vezényli le a produkciót, amely a darab előadás-történetét tekintve kétségtelen etalon.

DECCA/Universal, 2010, 2 DVD


Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.