DVD

HALÉVY: CLARI

  • - káté -
  • 2011. január 27.

Zene

Halévy Clari című operáját még az általam ismert legrészletesebb magyar operaregiszter sem említi, bár a szerző tizennyolc művét sorolja föl az egyetlen jól ismert opuson, A zsidónőn kívül. A zürichi Opera 2008-as előadása igazi kuriózum: az alighanem első Halévy-háromfelvonásos feltámasztása.

A darab a hírneves, akkor húszéves (!) énekesnő, Maria Malibran személyére szabottan készült, és 1828-ban mutatták be nagy sikerrel a párizsi Olasz Színházban. Még nem a "francia nagyopera" zsánerében fogant - Rossinit imitáló "félkomoly" (semiseria) bel canto opera. Az előadásba bele is került egy Rossini-ária az Otellóból - állítólag már az ősbemutatón -, egy másik, Miranda cavatinája pedig Halévy (Shakespeare nyomán írt) Viharjából, amely úgy koronázza meg a finálét, mint Rossini Hamupipőkéjének Non più mesta áriája.

Malibrant napjaink csodája, Cecilia Bartoli képviseli, aki könnyed futamokban szánkázik föl s alá a csaknem három oktávot átfogó szólamban. Egyébként is tüneményesen adja elő a falusi lányka bugyuta történetét, akit meg- és feleségül kíván a gazdag gróf, s egy szakítási hűhó után elmegy érte a falujába (hogy kiteljék a második és harmadik felvonás is).

A zene élvezhető - másodlagos frissességû Rossini -, a játék is az: Moshe Leiser és Patrice Caurier modern környezetben és képregénystílusban rendezte meg, sok humorral és iróniával (egy képkeretben még a megismerkedés előtörténetét is levetítik) - a ruhák többe kerülhettek, mint máshol egy egész évad. A tenor, John Osborn szintén márka.

A historikus hangszereken játszó zenekar élén Fischer Ádám áll, és elegáns, szellemes, csipkelődő modorban vezényli le a produkciót, amely a darab előadás-történetét tekintve kétségtelen etalon.

DECCA/Universal, 2010, 2 DVD


Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."