dvd - PUCCINI TOSCA

  • - káté -
  • 2011. április 7.

Zene

című operájának a New York-i Metropolitan Operában 1978-ban készült felvételén Luciano Pavarotti a sztár, meg is tapsolják, amikor belép a színpadra. A címszerepet éneklő Shirley Verrettet is megtapsolják: ő is sztár, és jól néz ki.
címû operájának a New York-i Metropolitan Operában 1978-ban készült felvételén Luciano Pavarotti a sztár, meg is tapsolják, amikor belép a színpadra. A címszerepet éneklõ Shirley Verrettet is megtapsolják: õ is sztár, és jól néz ki. Ám hogy miért tapsolják meg a harmadik felvonás díszletét, az Angyalvár bástyáját, ami kifejezetten snasszul néz ki, arról fogalmam sincs, viszont levon az elõzõ két taps értékébõl.

Egyébként Pavarotti kitûnõ, fõleg az elsõ és a harmadik felvonásban, ahol kantilénákat énekelhet; a középsõben kevésbé, mert ott drámai-hõsies futamok is vannak, ezekhez kevés a hangja, és nem is nagyon akarja terhelni. Rögtön az elején csúcsra járatja a Képáriát, végtelen ideig kitartja a záróhangot: a zenekar leáll, eszébe sincs eljutni a lezárásig. Nem zavar, hogy Pavarotti a megszokottnál is kövérebb, mert intelligens és humoros tenorista; azonnal átfesti a festményen a Madonna szemét barnára, amikor Toscája kéri, a legvégén pedig lakonikus reflexióval jelzi, hogy Cavaradossi nem hisz a vaktöltényes kivégzésben. Verrett hangban és karakterben egyaránt kimagaslóan jó, a sikeres dívában megmutatja az elveszett naivát, aki intuitív színpadi gesztusnak fogja föl, hogy asztali kést márt Scarpia mellébe. Cornell Macneil az egész szerepben színpadias, hármuk közül õ a leginkább régimódi és a legkevésbé belülrõl vezérelt, s vokálisan is hanyatlóban van a lemezfelvételeihez képest. A szerep korábbi óriása, Tito Gobbi a rendezõ: az összes Tosca-közhelyet eminensen hozza - a legeredetibb, hogy a harmadik felvonásban a megmentõ Tosca érkezését jelzõ fokozás alatt Cavaradossi a levelét fejezi be, azt hiszi, egy idegen kopogtatja a vállát, majd hirtelen megfordulva öleli át a nõt - ezt alighanem Pavarotti találta ki.

Decca/Universal, 2010

**** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.