DVD - THE RUNAWAYS - A ROCKER CSAJOK

  • - greff -
  • 2011. január 27.

Zene

Ha a nagy hatású hetvenes évekbeli csajbanda viselt dolgai felől Floria Sigismondi játékfilmjéből tájékozódunk, két fő állításhoz fogjuk magunkat hozzásegíteni: a zenekarban csak Joan Jett és Cherie Currie számított, és a Runawaysnek csupán az első lemeze volt említésre méltó (az is csak azért, mert rajta volt a Cherry Bomb). Mindkettő fájdalmas csúsztatás - még akkor is, ha tudjuk: az első nem az alkotókon múlott, hiszen sem (a Joan Jett-tel vagy harminc éve fasírtban lévő) Lita Ford, sem Jackie Fox nem adott engedélyt rá, hogy két villanásnál többet mutogassák őket a vásznon. Sigismondi munkája persze mindezzel együtt is lehetett volna érdekes.
A szívmelengető sztorinak, mely szerint négy bakfis berobban a rockszakmába, ahol abban az időben (pionírok - Joplin, Quatro - ide vagy oda) a lányok helyét vagy az első sorban sikongatva, vagy a színpad mögött, a gitáros előtt térdelve képzelték el, kétségtelenül van húzása. A lendület a lemezszerződésig tart - ekkor járunk félidőben. Ami utána jön, nem több szétkoptatott klisék felületes és nagyon unalmas felmondásánál - ha pont így történt minden, Sigismondinak akkor is meg kellett volna találnia azt a kényes pontot, ahonnan már nem csak az érdektelen részletek látszódnak.

Nem sikerült neki: erőit alighanem teljesen lefoglalta, hogy értékelhető alakítást passzírozzon ki az Alkonyat-széria alapján reménytelen esetnek elkönyvelt Kristen Stewartból.

Forgalmazza a Select '86

és fél

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.