Koncert

Ébresztő és altató

Bonobo

Zene

Ha van előadó, aki egyszerre képes álmodozós-relaxálós vasárnap délutáni és visszafogottan pörgős péntek esti hangulatot teremteni akár egy zeneszámon belül is, az Bonobo.

Az angol dj lassan húsz éve ontja magából a jazzes, triphoppal kevert és világzenei elemekkel teletűzdelt downtempós dalait, amelyek egyaránt alkalmasak ébresztőnek és altatónak. De munkásságával kapcsolatban eddig nehéz volt elképzelni a színpadi teljesítményt; szerzeményei inkább olyan számok, amelyek a fülhallgatón keresztül érintik meg az embert, otthon, munkahelyen, villamoson, és túlságosan személyesek ahhoz, hogy közösségi élményt formáljanak sok száz másik emberrel.

Bonobo, polgári nevén Simon Green a 2000-es évek eleje óta írja dalait és dj-zik, a Budapest Parkba hatodik, Migration című albumával érkezett. A turné állomásait klasszikus zenekarral és egy füstös hangú brit énekesnővel járja végig – Szjerdene már legutóbbi, a 2013-as The North Borders című albumán is közreműködött. A zenekar bevonása nyilvánvalóan sokat dob a koncertélményen, és ez sokkal nagyobb hatású, mint egy szólóban előadott dj set, sőt így még a lassabb, berévedős számok is működnek a színpadon, komoly élményt nyújtva ezzel az eddig csak magányban hallgatott Bonobo-dalokhoz szokott füleknek is. Bár a legfrissebb, még a legjobb dance/elektronikus album Grammy-díjára is jelölt lemez turnéjáról van szó, azért régebbi szerzeményekből sem volt hiány. Az olyan kötelező slágerek mellett, mint a Break Apart, Kerala vagy a Surface helyet kapott az előző két album néhány dala is, például a Cirrus vagy a Know You, viszont az első három lemez, az Animal Magic (2000), a Dial ’M’ for Monkey (2003) és a Days to Come (2006) számai mintha mellőzve lettek volna. Hogy ez az eltelt időnek, a kisebb-nagyobb stílusváltásoknak, az elektronikus lazulástól a tempósabb, táncolhatóbb és kicsit világzenésebb irányba való elmozdulásnak köszönhető, nem tudni. Mindenesetre a régebbi slágerek színesítették volna az így kissé populárisra sikerült programot, amit bizonyára némi változtatással, idén nyáron, a Szigeten újra hallhatunk. Persze az is lehet, hogy közösségi élményként csak így működik az efféle zene, a korábbi Bonobo-dalokat pedig továbbra is fülhallgatón keresztül, magányosan érdemes hallgatni.

Budapest Park, május 23.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.