Koncert

Ébresztő és altató

Bonobo

Zene

Ha van előadó, aki egyszerre képes álmodozós-relaxálós vasárnap délutáni és visszafogottan pörgős péntek esti hangulatot teremteni akár egy zeneszámon belül is, az Bonobo.

Az angol dj lassan húsz éve ontja magából a jazzes, triphoppal kevert és világzenei elemekkel teletűzdelt downtempós dalait, amelyek egyaránt alkalmasak ébresztőnek és altatónak. De munkásságával kapcsolatban eddig nehéz volt elképzelni a színpadi teljesítményt; szerzeményei inkább olyan számok, amelyek a fülhallgatón keresztül érintik meg az embert, otthon, munkahelyen, villamoson, és túlságosan személyesek ahhoz, hogy közösségi élményt formáljanak sok száz másik emberrel.

Bonobo, polgári nevén Simon Green a 2000-es évek eleje óta írja dalait és dj-zik, a Budapest Parkba hatodik, Migration című albumával érkezett. A turné állomásait klasszikus zenekarral és egy füstös hangú brit énekesnővel járja végig – Szjerdene már legutóbbi, a 2013-as The North Borders című albumán is közreműködött. A zenekar bevonása nyilvánvalóan sokat dob a koncertélményen, és ez sokkal nagyobb hatású, mint egy szólóban előadott dj set, sőt így még a lassabb, berévedős számok is működnek a színpadon, komoly élményt nyújtva ezzel az eddig csak magányban hallgatott Bonobo-dalokhoz szokott füleknek is. Bár a legfrissebb, még a legjobb dance/elektronikus album Grammy-díjára is jelölt lemez turnéjáról van szó, azért régebbi szerzeményekből sem volt hiány. Az olyan kötelező slágerek mellett, mint a Break Apart, Kerala vagy a Surface helyet kapott az előző két album néhány dala is, például a Cirrus vagy a Know You, viszont az első három lemez, az Animal Magic (2000), a Dial ’M’ for Monkey (2003) és a Days to Come (2006) számai mintha mellőzve lettek volna. Hogy ez az eltelt időnek, a kisebb-nagyobb stílusváltásoknak, az elektronikus lazulástól a tempósabb, táncolhatóbb és kicsit világzenésebb irányba való elmozdulásnak köszönhető, nem tudni. Mindenesetre a régebbi slágerek színesítették volna az így kissé populárisra sikerült programot, amit bizonyára némi változtatással, idén nyáron, a Szigeten újra hallhatunk. Persze az is lehet, hogy közösségi élményként csak így működik az efféle zene, a korábbi Bonobo-dalokat pedig továbbra is fülhallgatón keresztül, magányosan érdemes hallgatni.

Budapest Park, május 23.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.