Koncert

Éjszaka vörösben

XXL az Akváriumban

  • - minek -
  • 2012. július 21.

Zene

Jamie Stewart, a kortárs artisztikus rock/avantpop (és még sorolhatnánk a hülye címkéket) zseniális koboldja sosem volt az a remeteszerűen magányos alkotó - habár az is igaz, hogy személyében jelenti a folytonosságot a még tíz éve létrejött, immár legendás hírű Xiu Xiu formációban.

Az önmagában is már két évtizede létező Larsennel, az egykor Michael Gira (Swans) által protezsált és kiadott, Jarboe-val is koncertező olasz experimentális/posztrock kvartettel való együttműködése, az XXL sem új keletű. 2005-ben és 2007-ben is kiadtak egy-egy közös albumot (ezek a meghökkentő ¡Ciaütistico!,illetve a ¿Spicchiology? címet viselik), legfrissebb zeneanyaguk pedig Düde néven jött ki, és remek alkalmat kínált arra, hogy egy, a budapesti Akváriumot is érintő koncertturné keretében mutassák be a közönségnek. (Csak zárójelben jeleznénk, hogy Jamie Stewart kreatív szorgalomból mindenképpen csillagos ötöst érdemel, hiszen nemrég jelent meg a legújabb, kiváló Xiu Xiu-album is Always címen - de erről majd egy más alkalommal bővebben).


Fotó: Galló Rita

 

 

Az öt zenész előbb taktikusan kivárja, amíg az előtérben a németek leküzdik a dánokat, s csak a lefújás után lépnek a vörös fényben fürdő színpadra. A viszonylag szűkre szabott, de dramaturgiailag kiválóan felépített koncert első része a zenei kísérleteké - mintha csak a közönség tűrőképességének határait próbálnák kitapogatni. A vastagon odakent elektronika és a néha szokatlan formában kezelt, de hatásosan effektezett hangszerek együttes hatása, mondhatni, hipnotikus: az első hallásra csak kavargó hangmassza szép folyamatosan rendezett és nagyon is érzéki struktúrává áll össze, miközben a hangok jól megdolgozzák hallójáratainkat. A drone-ban gazdag részeket viszont rendre lendületes, már majdnem táncra késztető darabok váltják - ilyenkor azután kihasználják, hogy a Larsen két gitárosát, a tar fejű, nagy szakállú, kalapos Fabrizio Modonese Palumbot és Roberto Clementét jelenlétével támogatja a színpadon az olaszok koszorújában szorgoskodó Jamie Stewart is. Ne holmi gitárpárbajra gondoljunk, hiszen ők hárman a szólamokat és feladatokat tökéletesen elosztva pengetnek, az összhatás pedig néha (a jól poentírozott csúcspontokon) olyan sodró, mintha visszarepültünk volna a késő nyolcvanas évekbe egy jó kis Sonic Youth-koncertre (bár az XXL hangsúlyozottan máshogy jó). Nem lehet ilyenkor nem észrevenni, mennyire precíz és energikus dobos Marco Schiavo, s hogy a zenekar titkos demiurgosza voltaképpen a billentyűs, elektronikus varázsló Paolo Dellapiana, aki néha nyakába veszi alaposan beeffektezett harmonikáját is. Meglepetéseknek sem vagyunk híján: néha - az apróbb, elektronikusan kivitelezett audioroncsolásoktól eltekintve - kifejezetten szép, afféle dreampopos dallamok gördülnek ki szorgos kezük alól, a fejhangú vokálját ezúttal is bevető Jamie Stewart pedig már a Xiu Xiuban is igazolta, hogy még a leghajmeresztőbb szövegi tartalmakat is képes szinte fülsimogatóan kellemes s eközben izgalmas zenei köntösbe öltöztetni.

A stiláris hatások és a hangulati elemek ravasz váltogatása (drone-ra kis shoegaze, majd egy szinte idilli folkos ballada) mintha csak a finálét készítené elő. A sok-sok stílusgyakorlat után teljes erejében áll előttünk a kvintett: lendületes ritmikai alapokkal megtámogatott, glitchy elektronikával fűszerezett, szinte álomszerű gitárfüggönnyel borított hangszoborban gyönyörködhetünk, amelybe tökéletesen illeszkedik Stewart jellegzetesen fátyolos vokálja is. Kis csalódás, hogy csak egy szűk órányit játszanak - pont akkor hagyják abba, amikor már napestig elhallgatnánk.

Akvárium, június 17.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.