Koncert

Éjszaka vörösben

XXL az Akváriumban

  • - minek -
  • 2012. július 21.

Zene

Jamie Stewart, a kortárs artisztikus rock/avantpop (és még sorolhatnánk a hülye címkéket) zseniális koboldja sosem volt az a remeteszerűen magányos alkotó - habár az is igaz, hogy személyében jelenti a folytonosságot a még tíz éve létrejött, immár legendás hírű Xiu Xiu formációban.

Az önmagában is már két évtizede létező Larsennel, az egykor Michael Gira (Swans) által protezsált és kiadott, Jarboe-val is koncertező olasz experimentális/posztrock kvartettel való együttműködése, az XXL sem új keletű. 2005-ben és 2007-ben is kiadtak egy-egy közös albumot (ezek a meghökkentő ¡Ciaütistico!,illetve a ¿Spicchiology? címet viselik), legfrissebb zeneanyaguk pedig Düde néven jött ki, és remek alkalmat kínált arra, hogy egy, a budapesti Akváriumot is érintő koncertturné keretében mutassák be a közönségnek. (Csak zárójelben jeleznénk, hogy Jamie Stewart kreatív szorgalomból mindenképpen csillagos ötöst érdemel, hiszen nemrég jelent meg a legújabb, kiváló Xiu Xiu-album is Always címen - de erről majd egy más alkalommal bővebben).


Fotó: Galló Rita

 

 

Az öt zenész előbb taktikusan kivárja, amíg az előtérben a németek leküzdik a dánokat, s csak a lefújás után lépnek a vörös fényben fürdő színpadra. A viszonylag szűkre szabott, de dramaturgiailag kiválóan felépített koncert első része a zenei kísérleteké - mintha csak a közönség tűrőképességének határait próbálnák kitapogatni. A vastagon odakent elektronika és a néha szokatlan formában kezelt, de hatásosan effektezett hangszerek együttes hatása, mondhatni, hipnotikus: az első hallásra csak kavargó hangmassza szép folyamatosan rendezett és nagyon is érzéki struktúrává áll össze, miközben a hangok jól megdolgozzák hallójáratainkat. A drone-ban gazdag részeket viszont rendre lendületes, már majdnem táncra késztető darabok váltják - ilyenkor azután kihasználják, hogy a Larsen két gitárosát, a tar fejű, nagy szakállú, kalapos Fabrizio Modonese Palumbot és Roberto Clementét jelenlétével támogatja a színpadon az olaszok koszorújában szorgoskodó Jamie Stewart is. Ne holmi gitárpárbajra gondoljunk, hiszen ők hárman a szólamokat és feladatokat tökéletesen elosztva pengetnek, az összhatás pedig néha (a jól poentírozott csúcspontokon) olyan sodró, mintha visszarepültünk volna a késő nyolcvanas évekbe egy jó kis Sonic Youth-koncertre (bár az XXL hangsúlyozottan máshogy jó). Nem lehet ilyenkor nem észrevenni, mennyire precíz és energikus dobos Marco Schiavo, s hogy a zenekar titkos demiurgosza voltaképpen a billentyűs, elektronikus varázsló Paolo Dellapiana, aki néha nyakába veszi alaposan beeffektezett harmonikáját is. Meglepetéseknek sem vagyunk híján: néha - az apróbb, elektronikusan kivitelezett audioroncsolásoktól eltekintve - kifejezetten szép, afféle dreampopos dallamok gördülnek ki szorgos kezük alól, a fejhangú vokálját ezúttal is bevető Jamie Stewart pedig már a Xiu Xiuban is igazolta, hogy még a leghajmeresztőbb szövegi tartalmakat is képes szinte fülsimogatóan kellemes s eközben izgalmas zenei köntösbe öltöztetni.

A stiláris hatások és a hangulati elemek ravasz váltogatása (drone-ra kis shoegaze, majd egy szinte idilli folkos ballada) mintha csak a finálét készítené elő. A sok-sok stílusgyakorlat után teljes erejében áll előttünk a kvintett: lendületes ritmikai alapokkal megtámogatott, glitchy elektronikával fűszerezett, szinte álomszerű gitárfüggönnyel borított hangszoborban gyönyörködhetünk, amelybe tökéletesen illeszkedik Stewart jellegzetesen fátyolos vokálja is. Kis csalódás, hogy csak egy szűk órányit játszanak - pont akkor hagyják abba, amikor már napestig elhallgatnánk.

Akvárium, június 17.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.