Lemez

Elefánt a hőhullámban – Damon Albarn: Everyday Robots

  • Lang Ádám
  • 2014. június 22.

Zene

Damon Albarné mára nemcsak a britpop-generáció, hanem a 90-es évek egész angol gitárzenéjének is a legjobban csengő neve. A korszak nagy zenekarai, a Pulp, az Oasis, a Suede, de még a Radiohead vagy a Placebo is az új évezred első felére elfáradtak, feloszlottak, és az új évtizedben már nem igazán voltak tevékeny tényezők, inkább csak a múltjuk legitimálta a koncertjeiket, visszatéréseiket vagy az egyes tagok szólólemezeit.

Velük szemben Damon Albarn megmaradt annak a nyughatatlan, lelkes srácnak, akit a Blurrel ismerhetett meg a világ. Graham Coxon kilépése után még készített egy lemezt a zenekarral, aztán inkább a Gorillazra helyezte a hangsúlyt, a következő években pedig írt filmzenéket, kínai pentatonban komponált operát, dolgozott afrikai zenészekkel, valamint producerként közreműködött Bobby Womack visszatérésében.

2003-ban Albarnnak megjelent egy szólóanyaga Democrazy címen, de ezt a próbálkozást ő és a Wikipedia is jó szándékúan inkább csak egy töredékekből álló demóként kezeli. Így azzal a felütéssel térhetünk rá az Everyday Robotsra, hogy negyed évszázad után itt van az angol popzene egyik legizgalmasabb figurájának első szólólemeze. Az Everyday Robots három dimenzióban mozog. Először is van egy korkritikus aspektusa, ami a cím alapján várható is, ezen vágnak keresztül a szubjektív, Albarn életéről szóló, a gyerekkorát is megidéző dalok, majd ezt a két koncepciót próbálja meg hozzáigazítani a háromperces dalformához. A harmadik világ zenéiben is otthonosan mozgó Albarn azonban ebben az összetett közegben elveszti a fókuszt, és a dalok nem állnak össze olyan katartikus egésszé, mint amikor, mondjuk, az Arcade Fire kapcsolta össze utolsó két lemezén a magánmitológiákat korunk problémáival, egyúttal kitekintést adva a haiti kultúrára is. Az elidegenedésről, számítógépes ellenségképekről szóló első három szám finom elektronikával megbillentett akusztikus dalai még talán össze is játszhatnának a puritánabb, a '76-os hőhullámot, a Blur alakulását vagy Albarn heroinfüggőségét felidéző dalokkal. Ennek a bensőséges hangulatát viszont szétkuszálja a két gospeles, vidám popdal, az afrikai bébielefántról szóló ukulelés Mr. Tembo és a Brian Enóval közösen felvett záró Heavy Seas Of Love. Hiába megkapó a tévé előtt elhaló szerelemről szóló, Natasha Khannal (Bat For Lashes) készült Selfish Giant, hiába a Heavy Seasben rejlő világsláger-potenciál, az Everyday Robots inkább három különböző Albarn-lemez maradékgyűjteményének tűnik. Egy út elejére persze nem rossz, ha ilyen széles perspektívával állhat oda az ember, de Damon Albarnnak ebben az évtizedben még meg kell csinálnia ezt a bizonyos három lemezt, ha a tízes években is főszereplő akar lenni.

Warner, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.

„Könnyű reakciósnak lenni”

  • Harci Andor

Új lemezzel jelentkezik a magyar elektronikus zene egyik legjelentősebb zászlóvivője, az Anima Sound Sys­tem. Az alapító-frontember-mindenessel beszélgettünk.