Lemez

Elefánt a hőhullámban – Damon Albarn: Everyday Robots

  • Lang Ádám
  • 2014. június 22.

Zene

Damon Albarné mára nemcsak a britpop-generáció, hanem a 90-es évek egész angol gitárzenéjének is a legjobban csengő neve. A korszak nagy zenekarai, a Pulp, az Oasis, a Suede, de még a Radiohead vagy a Placebo is az új évezred első felére elfáradtak, feloszlottak, és az új évtizedben már nem igazán voltak tevékeny tényezők, inkább csak a múltjuk legitimálta a koncertjeiket, visszatéréseiket vagy az egyes tagok szólólemezeit.

Velük szemben Damon Albarn megmaradt annak a nyughatatlan, lelkes srácnak, akit a Blurrel ismerhetett meg a világ. Graham Coxon kilépése után még készített egy lemezt a zenekarral, aztán inkább a Gorillazra helyezte a hangsúlyt, a következő években pedig írt filmzenéket, kínai pentatonban komponált operát, dolgozott afrikai zenészekkel, valamint producerként közreműködött Bobby Womack visszatérésében.

2003-ban Albarnnak megjelent egy szólóanyaga Democrazy címen, de ezt a próbálkozást ő és a Wikipedia is jó szándékúan inkább csak egy töredékekből álló demóként kezeli. Így azzal a felütéssel térhetünk rá az Everyday Robotsra, hogy negyed évszázad után itt van az angol popzene egyik legizgalmasabb figurájának első szólólemeze. Az Everyday Robots három dimenzióban mozog. Először is van egy korkritikus aspektusa, ami a cím alapján várható is, ezen vágnak keresztül a szubjektív, Albarn életéről szóló, a gyerekkorát is megidéző dalok, majd ezt a két koncepciót próbálja meg hozzáigazítani a háromperces dalformához. A harmadik világ zenéiben is otthonosan mozgó Albarn azonban ebben az összetett közegben elveszti a fókuszt, és a dalok nem állnak össze olyan katartikus egésszé, mint amikor, mondjuk, az Arcade Fire kapcsolta össze utolsó két lemezén a magánmitológiákat korunk problémáival, egyúttal kitekintést adva a haiti kultúrára is. Az elidegenedésről, számítógépes ellenségképekről szóló első három szám finom elektronikával megbillentett akusztikus dalai még talán össze is játszhatnának a puritánabb, a '76-os hőhullámot, a Blur alakulását vagy Albarn heroinfüggőségét felidéző dalokkal. Ennek a bensőséges hangulatát viszont szétkuszálja a két gospeles, vidám popdal, az afrikai bébielefántról szóló ukulelés Mr. Tembo és a Brian Enóval közösen felvett záró Heavy Seas Of Love. Hiába megkapó a tévé előtt elhaló szerelemről szóló, Natasha Khannal (Bat For Lashes) készült Selfish Giant, hiába a Heavy Seasben rejlő világsláger-potenciál, az Everyday Robots inkább három különböző Albarn-lemez maradékgyűjteményének tűnik. Egy út elejére persze nem rossz, ha ilyen széles perspektívával állhat oda az ember, de Damon Albarnnak ebben az évtizedben még meg kell csinálnia ezt a bizonyos három lemezt, ha a tízes években is főszereplő akar lenni.

Warner, 2014

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.