Lemez

Elefánt a hőhullámban – Damon Albarn: Everyday Robots

  • Lang Ádám
  • 2014. június 22.

Zene

Damon Albarné mára nemcsak a britpop-generáció, hanem a 90-es évek egész angol gitárzenéjének is a legjobban csengő neve. A korszak nagy zenekarai, a Pulp, az Oasis, a Suede, de még a Radiohead vagy a Placebo is az új évezred első felére elfáradtak, feloszlottak, és az új évtizedben már nem igazán voltak tevékeny tényezők, inkább csak a múltjuk legitimálta a koncertjeiket, visszatéréseiket vagy az egyes tagok szólólemezeit.

Velük szemben Damon Albarn megmaradt annak a nyughatatlan, lelkes srácnak, akit a Blurrel ismerhetett meg a világ. Graham Coxon kilépése után még készített egy lemezt a zenekarral, aztán inkább a Gorillazra helyezte a hangsúlyt, a következő években pedig írt filmzenéket, kínai pentatonban komponált operát, dolgozott afrikai zenészekkel, valamint producerként közreműködött Bobby Womack visszatérésében.

2003-ban Albarnnak megjelent egy szólóanyaga Democrazy címen, de ezt a próbálkozást ő és a Wikipedia is jó szándékúan inkább csak egy töredékekből álló demóként kezeli. Így azzal a felütéssel térhetünk rá az Everyday Robotsra, hogy negyed évszázad után itt van az angol popzene egyik legizgalmasabb figurájának első szólólemeze. Az Everyday Robots három dimenzióban mozog. Először is van egy korkritikus aspektusa, ami a cím alapján várható is, ezen vágnak keresztül a szubjektív, Albarn életéről szóló, a gyerekkorát is megidéző dalok, majd ezt a két koncepciót próbálja meg hozzáigazítani a háromperces dalformához. A harmadik világ zenéiben is otthonosan mozgó Albarn azonban ebben az összetett közegben elveszti a fókuszt, és a dalok nem állnak össze olyan katartikus egésszé, mint amikor, mondjuk, az Arcade Fire kapcsolta össze utolsó két lemezén a magánmitológiákat korunk problémáival, egyúttal kitekintést adva a haiti kultúrára is. Az elidegenedésről, számítógépes ellenségképekről szóló első három szám finom elektronikával megbillentett akusztikus dalai még talán össze is játszhatnának a puritánabb, a '76-os hőhullámot, a Blur alakulását vagy Albarn heroinfüggőségét felidéző dalokkal. Ennek a bensőséges hangulatát viszont szétkuszálja a két gospeles, vidám popdal, az afrikai bébielefántról szóló ukulelés Mr. Tembo és a Brian Enóval közösen felvett záró Heavy Seas Of Love. Hiába megkapó a tévé előtt elhaló szerelemről szóló, Natasha Khannal (Bat For Lashes) készült Selfish Giant, hiába a Heavy Seasben rejlő világsláger-potenciál, az Everyday Robots inkább három különböző Albarn-lemez maradékgyűjteményének tűnik. Egy út elejére persze nem rossz, ha ilyen széles perspektívával állhat oda az ember, de Damon Albarnnak ebben az évtizedben még meg kell csinálnia ezt a bizonyos három lemezt, ha a tízes években is főszereplő akar lenni.

Warner, 2014

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?