Lemez

Mindent feketére – The Afghan Whigs: Do To The Beast

  • Greff András
  • 2014. június 22.

Zene

A 90-es években még voltak merev szabályok a rockzenében, ami azzal az előnnyel járt, hogy komoly visszhangot tudott kelteni, amikor valaki nagy lendülettel áthágta ezeket.

Az ohiói Afghan Whigs nem indult ilyen bátran: az első két lemezén még tökéletesen beilleszkedett a Sub Pop kiadó nyers, zenéjükben nem feltétlenül, hozzáállásukban viszont kérlelhetetlenül punkos, intenzív, keresetlen alternatív zenekarai közé, amelyek megalapozták az évtized elejének grunge-robbanását. Az 1992-es Congregationtől fölfelé viszont már be tudtak húzni valami olyat, amivel markánsan megkülönböztethették magukat a kortársaiktól: azokat a pszichedelikus soul- és r&b ízeket, amelyeket az énekes-dalszerző Greg Dulli a legmeghatározóbb gyermekkori emlékei között tárolt, és amiket végre-valahára bátran szabadon engedett a zenéjében. A Whigs ettől még megmaradt sötét és intenzív (és felismerhetően fehér) rockzenekarnak, de a zenéjük felfokozott, olykor egészen fülledt érzékisége páratlannak bizonyult. Mindezzel párhuzamosan pedig annak is volt huzata, amikor a sok zsíros hajú, kardigános alak között egy-egy fesztiválon színpadra lépett a gondosan fodrászolt, arrogánsan piperkőc, olykor a jól szabott zakókat sem megvető, akkoriban még filmsztárosan jóképű Dulli, hogy úgy vezesse elő mélyen vallomásos, de azért egy-egy Supremes- vagy TLC-slágert is rendszeresen érintő műsorát.

Az Afghan Whigs a 90-es évek legvégén feloszlott, Dulli pedig azóta kisebb közönségnek, de folyamatosan gyártotta különböző zenekaraival a némiképp már introvertáltabb és komorabb lemezeket. Néhány évvel ezelőtt aztán a Whigs is visszatért, és bár eredetileg csak egy világ körüli turnéról volt szó, végül megszületett a zenekar hetedik nagylemeze is - pontosan 16 évvel a hatodik kiadása után. A Do To The Beast legrokonszenvesebb vonása pedig az, hogy szó sincs rajta arról, hogy a zenekar ott próbálná meg továbbszőni a sztorit, ahol a távoli múltban elejtette a fonalat. A lemez azt mutatja meg, hogy hol tart ma dalszerzőként Greg Dulli, és ez persze felveti a kérdést, hogy mennyiben tekinthető egyáltalán Afghan Whigs-produkciónak az album, kiváltképp annak tudatában, hogy a lemezen a Whigs három meghatározó tagja közül az egyik, Rick McCollum gitáros egyetlen számban sem játszik, pedig az ő slide-betétjei nagyon is hozzátartoztak anno a jellegzetes hangzáshoz. Helyette a legtöbb dalban a vibrálóan nosztalgikus gitárlemezeivel szép kritikai sikereket elérő Mark McGuire játszik - igen izgalmasan, csak éppen az ő hozzájárulása, ha lehet, még távolabb taszítja a Whigst a saját eredeti világától. Ám ez igazából csak a zenei alapokra igaz. Greg Dulli nyers és kiszámíthatatlan énekdallamaiban ugyanis annyira ott van a soul, mint korábban talán még sohasem - és távolról sem a legnyilvánvalóbb formákkal. Az egyik csúcspontot jelentő I Am Fire-ben például úgy köti magához szorosan a figyelmet, hogy sem hagyományos verze, sem refrén nincs a számban - nagyjából úgy tehát, mint Marvin Gaye tette a válós lemezén, a Here, My Dearen. Dulli komplex személyisége és a mai színtéren is eredetinek ható előadói modora tömören egyben tudja tartani ezt a lemezt, amely a grúvos zúzásoktól az alternatív countryig ível, miközben az elejétől a végéig megmarad csillogóan feketének.

Sub Pop, 2014. Az Afghan Whigs július 5-én játszik a Volt fesztiválon

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.