Lemez

Mindent feketére – The Afghan Whigs: Do To The Beast

  • Greff András
  • 2014. június 22.

Zene

A 90-es években még voltak merev szabályok a rockzenében, ami azzal az előnnyel járt, hogy komoly visszhangot tudott kelteni, amikor valaki nagy lendülettel áthágta ezeket.

Az ohiói Afghan Whigs nem indult ilyen bátran: az első két lemezén még tökéletesen beilleszkedett a Sub Pop kiadó nyers, zenéjükben nem feltétlenül, hozzáállásukban viszont kérlelhetetlenül punkos, intenzív, keresetlen alternatív zenekarai közé, amelyek megalapozták az évtized elejének grunge-robbanását. Az 1992-es Congregationtől fölfelé viszont már be tudtak húzni valami olyat, amivel markánsan megkülönböztethették magukat a kortársaiktól: azokat a pszichedelikus soul- és r&b ízeket, amelyeket az énekes-dalszerző Greg Dulli a legmeghatározóbb gyermekkori emlékei között tárolt, és amiket végre-valahára bátran szabadon engedett a zenéjében. A Whigs ettől még megmaradt sötét és intenzív (és felismerhetően fehér) rockzenekarnak, de a zenéjük felfokozott, olykor egészen fülledt érzékisége páratlannak bizonyult. Mindezzel párhuzamosan pedig annak is volt huzata, amikor a sok zsíros hajú, kardigános alak között egy-egy fesztiválon színpadra lépett a gondosan fodrászolt, arrogánsan piperkőc, olykor a jól szabott zakókat sem megvető, akkoriban még filmsztárosan jóképű Dulli, hogy úgy vezesse elő mélyen vallomásos, de azért egy-egy Supremes- vagy TLC-slágert is rendszeresen érintő műsorát.

Az Afghan Whigs a 90-es évek legvégén feloszlott, Dulli pedig azóta kisebb közönségnek, de folyamatosan gyártotta különböző zenekaraival a némiképp már introvertáltabb és komorabb lemezeket. Néhány évvel ezelőtt aztán a Whigs is visszatért, és bár eredetileg csak egy világ körüli turnéról volt szó, végül megszületett a zenekar hetedik nagylemeze is - pontosan 16 évvel a hatodik kiadása után. A Do To The Beast legrokonszenvesebb vonása pedig az, hogy szó sincs rajta arról, hogy a zenekar ott próbálná meg továbbszőni a sztorit, ahol a távoli múltban elejtette a fonalat. A lemez azt mutatja meg, hogy hol tart ma dalszerzőként Greg Dulli, és ez persze felveti a kérdést, hogy mennyiben tekinthető egyáltalán Afghan Whigs-produkciónak az album, kiváltképp annak tudatában, hogy a lemezen a Whigs három meghatározó tagja közül az egyik, Rick McCollum gitáros egyetlen számban sem játszik, pedig az ő slide-betétjei nagyon is hozzátartoztak anno a jellegzetes hangzáshoz. Helyette a legtöbb dalban a vibrálóan nosztalgikus gitárlemezeivel szép kritikai sikereket elérő Mark McGuire játszik - igen izgalmasan, csak éppen az ő hozzájárulása, ha lehet, még távolabb taszítja a Whigst a saját eredeti világától. Ám ez igazából csak a zenei alapokra igaz. Greg Dulli nyers és kiszámíthatatlan énekdallamaiban ugyanis annyira ott van a soul, mint korábban talán még sohasem - és távolról sem a legnyilvánvalóbb formákkal. Az egyik csúcspontot jelentő I Am Fire-ben például úgy köti magához szorosan a figyelmet, hogy sem hagyományos verze, sem refrén nincs a számban - nagyjából úgy tehát, mint Marvin Gaye tette a válós lemezén, a Here, My Dearen. Dulli komplex személyisége és a mai színtéren is eredetinek ható előadói modora tömören egyben tudja tartani ezt a lemezt, amely a grúvos zúzásoktól az alternatív countryig ível, miközben az elejétől a végéig megmarad csillogóan feketének.

Sub Pop, 2014. Az Afghan Whigs július 5-én játszik a Volt fesztiválon

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.