mi a kotta?

Érthető és megmagyarázhatatlan

  • mi a kotta
  • 2024. február 28.

Zene

Komolyzenei programajánló a 2024/9. hétre

„Schubert továbbra is árnyékban marad, akkor is, ha némelyek – képletesen szólva – megpróbálják kiráncigálni őt a kocsmából, színvallásra akarják kényszeríteni titkolt homoszexualitásával kapcsolatban, és át akarják irányítani a pszichiátriai rendelőbe” – írta a nagy zeneszerzőről provokatív és ragyogó monográfiájában Christopher Gibbs, nem elhallgatva azt sem, hogy Schubert szenvedélybetegségeit, számkivetettséget okozó nemi irányultságát kétszáz évig elhallgatta a zenetudomány. Persze nem is ezzel kell elsősorban foglalkoznunk, hanem a zenével, amely „a fájdalom és a gyönyörűség ennyire különböző érzéseit váltja ki belőlünk”. Természetesen Schubert-művek is elhangoznak Érdi Tamás szólóhangversenyén, amelyet aztán Debussy és Bartók zongoradarabjai követnek. A 44 éves művész pályája kezdetén Kocsis Zoltán nagyrabecsülését is elnyerte Schubert-interpretációival (Zeneakadémia, március 1., hét óra).

Másnap a Danubia Zenekar az egyik legizgalmasabb fiatal énekes-dalszerzővel, Takács Dorinával koncertezik, akit Deva néven ismerünk. A műfaji határokkal dacoló műsorban Bartók találkozik a looperrel, klasszikus zenész az elektronikával (BMC, március 2., három óra és hét óra). Amúgy is sűrű hétvégénk lesz. A két rangidős komponista, Eötvös Péter és Vidovszky László 80. születésnapját ünneplő koncert nemcsak a két megbecsült férfiú művészetének, hanem a 20. századi kortárs zenének is keresztmetszete lehet (Zeneakadémia, Solti Terem, március 2., hét óra).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.