„Schubert továbbra is árnyékban marad, akkor is, ha némelyek – képletesen szólva – megpróbálják kiráncigálni őt a kocsmából, színvallásra akarják kényszeríteni titkolt homoszexualitásával kapcsolatban, és át akarják irányítani a pszichiátriai rendelőbe” – írta a nagy zeneszerzőről provokatív és ragyogó monográfiájában Christopher Gibbs, nem elhallgatva azt sem, hogy Schubert szenvedélybetegségeit, számkivetettséget okozó nemi irányultságát kétszáz évig elhallgatta a zenetudomány. Persze nem is ezzel kell elsősorban foglalkoznunk, hanem a zenével, amely „a fájdalom és a gyönyörűség ennyire különböző érzéseit váltja ki belőlünk”. Természetesen Schubert-művek is elhangoznak Érdi Tamás szólóhangversenyén, amelyet aztán Debussy és Bartók zongoradarabjai követnek. A 44 éves művész pályája kezdetén Kocsis Zoltán nagyrabecsülését is elnyerte Schubert-interpretációival (Zeneakadémia, március 1., hét óra).
Másnap a Danubia Zenekar az egyik legizgalmasabb fiatal énekes-dalszerzővel, Takács Dorinával koncertezik, akit Deva néven ismerünk. A műfaji határokkal dacoló műsorban Bartók találkozik a looperrel, klasszikus zenész az elektronikával (BMC, március 2., három óra és hét óra). Amúgy is sűrű hétvégénk lesz. A két rangidős komponista, Eötvös Péter és Vidovszky László 80. születésnapját ünneplő koncert nemcsak a két megbecsült férfiú művészetének, hanem a 20. századi kortárs zenének is keresztmetszete lehet (Zeneakadémia, Solti Terem, március 2., hét óra).
Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!