Lemez

Európa Kiadó: Nincs kontroll

  • - minek -
  • 2018. május 5.

Zene

A poptörténeti kontinuitás csodás példájaként, 27 éve létezik az Európa Kiadó – rövidebb-hosszabb megszakításokkal. De az alapítók közül egyedül maradt zenekarvezető-énekes-gitáros Menyhárt Jenő rendre tett arról, hogy az EK soha ne váljon puszta nosztalgia-attrakcióvá, s ehhez (Menyhárt ki­apadhatatlan dalszerzői vénáján felül) hozzájárult az is, hogy rendre kiváló zenészek játszottak itt. Az Európa Kiadó már több mint egy éve új felállásban, afféle alternatív szupergruppként, keresett koncertzenekarként működik, most egy négyszámos EP-vel is bizonyítja, hogy van miből frissíteni a koncertprogramot. A sokoldalú, remek gitáros Bujdosó János és a visszatérő (most jórészt basszusgitárosként szereplő) Tóth Zoltán „Spenót” kifinomultan rockos hangzást prezentál, amihez a billentyűs Kálmán András és a dobos Gyenge Lajos is hozzáteszi a magáét. A dinamikus, lüktető Mindenki egyenlő kifejezetten hatásos felütés, ráadásul a szöveg keserű iróniáját nem nehéz napjaink kampányhangulatával szinkronizálni. A Még egyszer újra néha bedurvuló (és remek gitárszólóval betetőzött) valcere lassan szivárog a bőr alá, a címadó Nincs kontrollban Menyhárt rapszerű énekbeszédbe csomagolja a keserű prófétai tónust, miközben táncra perdülhetünk a húzós funk-rockra. A Balaton-klasszikus Levert vagy látszólag ujjgyakorlat ennek a sokoldalú, invenciózus zenekarnak, habár Víg Mihály (vagy Méhes Marietta) nyomdokain nem is oly könnyű e sorokat énekelni, de itt még ez is összejön.

XLNT Records, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.