Lemez

Európa Kiadó: Nincs kontroll

  • - minek -
  • 2018. május 5.

Zene

A poptörténeti kontinuitás csodás példájaként, 27 éve létezik az Európa Kiadó – rövidebb-hosszabb megszakításokkal. De az alapítók közül egyedül maradt zenekarvezető-énekes-gitáros Menyhárt Jenő rendre tett arról, hogy az EK soha ne váljon puszta nosztalgia-attrakcióvá, s ehhez (Menyhárt ki­apadhatatlan dalszerzői vénáján felül) hozzájárult az is, hogy rendre kiváló zenészek játszottak itt. Az Európa Kiadó már több mint egy éve új felállásban, afféle alternatív szupergruppként, keresett koncertzenekarként működik, most egy négyszámos EP-vel is bizonyítja, hogy van miből frissíteni a koncertprogramot. A sokoldalú, remek gitáros Bujdosó János és a visszatérő (most jórészt basszusgitárosként szereplő) Tóth Zoltán „Spenót” kifinomultan rockos hangzást prezentál, amihez a billentyűs Kálmán András és a dobos Gyenge Lajos is hozzáteszi a magáét. A dinamikus, lüktető Mindenki egyenlő kifejezetten hatásos felütés, ráadásul a szöveg keserű iróniáját nem nehéz napjaink kampányhangulatával szinkronizálni. A Még egyszer újra néha bedurvuló (és remek gitárszólóval betetőzött) valcere lassan szivárog a bőr alá, a címadó Nincs kontrollban Menyhárt rapszerű énekbeszédbe csomagolja a keserű prófétai tónust, miközben táncra perdülhetünk a húzós funk-rockra. A Balaton-klasszikus Levert vagy látszólag ujjgyakorlat ennek a sokoldalú, invenciózus zenekarnak, habár Víg Mihály (vagy Méhes Marietta) nyomdokain nem is oly könnyű e sorokat énekelni, de itt még ez is összejön.

XLNT Records, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.