mi a kotta?

Ez az Antikrisztus

  • mi a kotta
  • 2019. november 30.

Zene

„»Eh bien, prince, que vous disais-je? Gênes et Lucques sont devenues les propriétés de la famille Bonaparte. Aussi, je vous le déclare d’avance, vous cesserez d’être mon ami, mon fidèle esclave, comme vous dites, si vous continuez à nier la guerre et si vous vous obstinez à défendre plus longtemps les horreurs et les atrocités commises par cet Antéchrist…, car c’est l’Antéchrist en personne, j’en suis sûre! Allons, bonjour, cher prince; je vois que je vous fais peur… asseyez-vous ici, et cau-sons…«”

Valódi és álbölcsészkörökben gyakorta szó esik a regények első mondatáról, az erős felütésű műkezdetekről, és ilyenkor rendszerint megemlítik Tolsztoj Anna Kareninájának nyitómondatát. Ritkábban kerül szóba viszont a másik Tolsztoj-regénykolosszus, a Háború és béke, amely, lám, ezzel a csiszolt franciaságú, csupán lapalji jegyzetben magyarított történeti locsogással indul, hogy aztán e szavak kiejtőjének, a szentpétervári Anna Pavlovna Scherernek voltaképp már ne is jusson érdemi szerep a cselekmény folyamán. Az udvari körökben forgó hölgy ilyesformán a Háború és béke operaváltozatában sem kap énekelnivalót: Prokofjev nagyszabású művének nyitánya a Budapesti Fesztiválzenekar programjának első száma lesz, hogy aztán majd Csajkovszkij Hegedűversenye következzen rá, nem kisebb világjáró sztár, mint a képünkön mutatott Renaud Capuçon szólójával (Zeneakadémia, november 7. és 8., háromnegyed nyolc).

Az idézett regénykezdet persze nagyon is találó és stílszerű, hiszen az 1805-ös esztendőben ugyan ki más lehetett volna az első számú beszédtéma bármely európai szalonban, ha nem az Antikrisztusnak és félistennek egyaránt megtett Bonaparte Napóleon? Ha a korzikai trónbitorló korszakos főszereplői rangját emlegetjük, akár már át is térhetünk a kiváló Jevgenyij Kiszin keddi zongoraestjére, hiszen annak egynemű Beethoven-programján az Eroica-variációk sorozata is ott szerepel, a Waldstein és a Patetikus szonáta társaságában (Nemzeti Hangversenyterem, november 5., fél nyolc).

Az elkövetkező napok koncertjei közül a továbbiakban a kegyeletes emlékezést szolgáló eseményeket hirdeti ajánlónk. Ilyen hangversenyek lesznek mindenekelőtt az évnek ebben a szakában valósággal elmaradhatatlan Requiem-megszólaltatások Verditől, melyek közül itt most a Hollerung Gábor vezénylete alatt szerveződő estet említsük külön is: Miksch Adrienn, Schöck Atala, László Boldizsár és Cser Krisztián szólistakvartettjével (Nemzeti Hangversenyterem, november 3., fél nyolc). S magától értetődő módon essen nyomatékos ajánló szó a Nemzeti Filharmonikusok emlékkoncertjéről is, amelyre napra pontosan Kocsis Zoltán halálának harmadik évfordulóján kerül sor (Nemzeti Hangversenyterem, november 6., fél nyolc). Ezen az esten a Couperin sírja című kompozíció nyitja majd a programot, mondhatni kétszeres hommage gyanánt, miután a barokk pályaelődje előtt tisztelgő Ravel szerzeménye Kocsis Zoltán nagyzenekari hangszerelésében fog felhangzani, megidézve számunkra a fájdalmasan pótolhatatlannak bizonyult muzsikus sokoldalúságát.

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.