mi a kotta?

Ez az Antikrisztus

  • mi a kotta
  • 2019. november 30.

Zene

„»Eh bien, prince, que vous disais-je? Gênes et Lucques sont devenues les propriétés de la famille Bonaparte. Aussi, je vous le déclare d’avance, vous cesserez d’être mon ami, mon fidèle esclave, comme vous dites, si vous continuez à nier la guerre et si vous vous obstinez à défendre plus longtemps les horreurs et les atrocités commises par cet Antéchrist…, car c’est l’Antéchrist en personne, j’en suis sûre! Allons, bonjour, cher prince; je vois que je vous fais peur… asseyez-vous ici, et cau-sons…«”

Valódi és álbölcsészkörökben gyakorta szó esik a regények első mondatáról, az erős felütésű műkezdetekről, és ilyenkor rendszerint megemlítik Tolsztoj Anna Kareninájának nyitómondatát. Ritkábban kerül szóba viszont a másik Tolsztoj-regénykolosszus, a Háború és béke, amely, lám, ezzel a csiszolt franciaságú, csupán lapalji jegyzetben magyarított történeti locsogással indul, hogy aztán e szavak kiejtőjének, a szentpétervári Anna Pavlovna Scherernek voltaképp már ne is jusson érdemi szerep a cselekmény folyamán. Az udvari körökben forgó hölgy ilyesformán a Háború és béke operaváltozatában sem kap énekelnivalót: Prokofjev nagyszabású művének nyitánya a Budapesti Fesztiválzenekar programjának első száma lesz, hogy aztán majd Csajkovszkij Hegedűversenye következzen rá, nem kisebb világjáró sztár, mint a képünkön mutatott Renaud Capuçon szólójával (Zeneakadémia, november 7. és 8., háromnegyed nyolc).

Az idézett regénykezdet persze nagyon is találó és stílszerű, hiszen az 1805-ös esztendőben ugyan ki más lehetett volna az első számú beszédtéma bármely európai szalonban, ha nem az Antikrisztusnak és félistennek egyaránt megtett Bonaparte Napóleon? Ha a korzikai trónbitorló korszakos főszereplői rangját emlegetjük, akár már át is térhetünk a kiváló Jevgenyij Kiszin keddi zongoraestjére, hiszen annak egynemű Beethoven-programján az Eroica-variációk sorozata is ott szerepel, a Waldstein és a Patetikus szonáta társaságában (Nemzeti Hangversenyterem, november 5., fél nyolc).

Az elkövetkező napok koncertjei közül a továbbiakban a kegyeletes emlékezést szolgáló eseményeket hirdeti ajánlónk. Ilyen hangversenyek lesznek mindenekelőtt az évnek ebben a szakában valósággal elmaradhatatlan Requiem-megszólaltatások Verditől, melyek közül itt most a Hollerung Gábor vezénylete alatt szerveződő estet említsük külön is: Miksch Adrienn, Schöck Atala, László Boldizsár és Cser Krisztián szólistakvartettjével (Nemzeti Hangversenyterem, november 3., fél nyolc). S magától értetődő módon essen nyomatékos ajánló szó a Nemzeti Filharmonikusok emlékkoncertjéről is, amelyre napra pontosan Kocsis Zoltán halálának harmadik évfordulóján kerül sor (Nemzeti Hangversenyterem, november 6., fél nyolc). Ezen az esten a Couperin sírja című kompozíció nyitja majd a programot, mondhatni kétszeres hommage gyanánt, miután a barokk pályaelődje előtt tisztelgő Ravel szerzeménye Kocsis Zoltán nagyzenekari hangszerelésében fog felhangzani, megidézve számunkra a fájdalmasan pótolhatatlannak bizonyult muzsikus sokoldalúságát.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.