Feketézők - Kevin Rodnbey Sullivan: A csajom apja ideges

  • Vörös Adél
  • 2005. június 16.

Zene

Ashton Kutcher eddigi lagymatag szerelmi vígjátékainál talán a The Butterfly Effect-beli felbukkanása emlékezetesebb.
Lelkiismeretesen kikölcsönöztem például A főnököm lánya című remeket, amely során egyszer kapott el a (kínos) vihogás, amikor egy fickándozó (mű)bagoly ragadt autózás közben hősünk arcába.

Most azonban a mű szociológiai, illetve filmtörténeti vetülete érdekes igazán. Stanley Kramer többszörös Oscar-, Golden Globe- stb. díjas filmjének remake-jéről beszélünk ugyanis, ami majdnem annyira halálra ítélt vállalkozásnak tűnhet, mint a megaklasszikust újraforgató Gus van Sant Psychója. Ám az alkotók nem szolgalelkűen kopíroztak, hanem csavartak egyet a cselekményen, hátha attól eredetibb lesz: felcserélték a színeket. A bőrszíneket. Egykor Sidney Poitier brillírozott a fekete férjjelöltként, akit igencsak próbára tett a Spencer Tracy-Katharine Hepburn család. Ma Kutcher csöppen egy jómódú fekete família életébe. Vajon ettől aktuálisabb, igazabb a képlet? William Rose személye - ő annak idején a Találd ki, ki jön ma vacsorára forgatókönyvírója volt - indokolná a döntés helyességét. A dolog cselesen kétoldalú, és ezért lehet autentikus: amerikai film a fekete rasszizmusról vagy arról, hogy nem csak ők rasszisták. Kár, hogy a dialógusíró nem aknázta ki megfelelően a fekete-fehér helyzet kínálta szópárbajok lehetőségét. Kevesebb burleszkkel és több találó szöveggel (pl. amikor Simon érkezésekor kijelenti, hogy igazán mondhatták volna, hogy feketék) akár hibátlan vígjáték is lehetne.

Nincs dühítőbb annál, amikor egy film gazdag tematikája kibontatlanul marad, és helyette a címe jelzi a metamorfózist: a Guess Who's Coming to Dinner-ből 2005-re csak Guess Who maradt. Hollywood gyakori mélyrepüléseihez képest azonban feledhető a felületesség; így, messziről és hunyorítva A csajom apja még mindig egy vicces, szórakoztató darab.

Az InterCom bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.