Interjú

"Nem féltem a klasszikus zenét"

Fazekas Gergely zenetörténész

Zene

Válság vagy aranykor, közönségnevelés legóval. A Zeneakadémia ifjúsági programjai, a "Liszt-kukacok akadémiája" gazdáját és a Rózsavölgyi Kiadó főszerkesztőjét a klasszikus zene népszerűsítéséről kérdeztük.

Magyar Narancs: A közönségnevelés és az ismeretterjesztés egyre fontosabb témává válik a klasszikus zene világában. Te a legkülönfélébb szinteken vállalsz ilyen jellegű feladatokat: a kisgyerekek számára tartott ismeretterjesztő koncertektől a felnőtteknek szóló rádió-előadásokon át egészen a zenei könyvkiadásig.

Fazekas Gergely: Én élményterjesztést mondanék ismeretterjesztés helyett, mert az ismeretnek csak annyiban van haszna a zene befogadásában, ha valami pluszt tud hozzáadni az élményhez. Önmagában ugyanis semmi jelentősége nincs annak a tudásnak, hogy 1784-ben milyen zongoraversenyeket írt Mozart. Csak akkor válhat ez fontossá, ha a korszakba vagy Mozart életébe való bepillantás közelebb tud vinni az élményhez, ha személyesebbé tudja tenni a viszonyunkat egy-egy műhöz. Adatok helyett azt kellene átadnunk, hogy számunkra milyen értékeket nyújt egy-egy zene, egy-egy zeneszerzői életmű. Hogy a klasszikus zene rólunk szól.

MN: Pár nemzedékkel ezelőtt ezt a nevelői-terjesztői tevékenységet a "legyen a zene mindenkié" jelszavával s egyfajta nemzeti-népi ethosz szellemében gyakorolták. Téged ma mi motivál?

FG: Kodályék a "zene" kifejezésen a nyugati művészi zenét és a népzenét értették a 20. század elején jellemző eurocentrikus, a 19. századtól örökölt zenefogalomnak megfelelően. "A Zene" - határozott névelővel és nagy Z-vel - ma már nem létezik, hanem különböző zenék vannak körülöttünk plurális összevisszaságban, amelyek közül az egyik legizgalmasabb, legalábbis számomra, a klasszikus hagyomány. És bár amúgy zenei mindenevő vagyok, nyilván engem is ennek a patinás tradíciónak a népszerűsítése foglalkoztat. A klasszikus zene fölött régóta kongatják a vészharangot, de még mindig létezik és hat. Abszolút számokat és a teljes földkerekséget tekintve ma sokkal többekhez jut el Mozart, mint a maga idejében, közben mégis okkal az az érzésünk, különösen itt, Európában, hogy nagyon sokan nem részesülnek ebből a kincsből. Engem ennek a kincsnek a megosztása motivál: ezt vehetjük akár naiv idealizmusnak is.

MN: Vészharangot említettél, s valóban, a komolyzenei világban kimutatható némi válsághangulat. Másfelől viszont a jelen akár aranykornak is tűnhet, elvégre a hozzáférés lehetősége korábban elképzelhetetlen mértékben megnőtt.

FG: Saját magamon és most már a lányaimon is azt látom, hogy ledőltek azok a falak, amelyekkel a különböző műfajokat és stílusokat elhatároltuk egymástól. Ebben a szituációban a magamfajta naiv idealista dolga a népszerűsítés mellett egyfajta idegenvezetés is, hiszen valóságos zenei és információdzsungelben kell eligazítani a közönséget. Zenetörténészként egyébként borzasztó izgalmasnak tartom, hogy olyan korban élhetek, amikor a paradigmaváltást a bőrünkön érezzük. A digitális korszak olyan radikális átalakulást hoz, amelyhez fogható földindulás a zenetörténetben csak a kottaírás vagy a kottanyomtatás feltalálása volt: mindkettő alapvető hatást gyakorolt a zene előállítására, befogadására, fogyasztására, végső soron magára a zene fogalmára. Nem tudom, mi lesz, de optimista kíváncsisággal várom a fejleményeket. És ez a klasszikus zenére is vonatkozik. Lehet, hogy más lesz a szerepe, mint korábban, de ugyan miért baj, ha változnak a dolgok? Nem féltem a klasszikus zenét. Jól van, most beszéltem vele, mindenkit üdvözöl.

MN: A Zeneakadémia ifjúsági programjai, a "Liszt-kukacok akadémiája" koordinátoraként mit tekintesz elsődleges feladatnak a közönségnevelésben?

FG: Amikor még a Zeneakadémia felújítása előtt Batta András felkért a majdani ifjúsági programokról való gondolkodásra, hamar nyilvánvalóvá vált a fő feladat: magától értetődővé és rokonszenvessé kell tennünk a gyerekek számára a Zeneakadémiát mint helyet, ahová azután kedvük lesz újra és újra eljönni. Ennek eléréséhez pedig nagyon fontos, hogy mellőzzük a hagyományos szocialista módszereket, például a kötelező koncertlátogatások gyakorlatát.

MN: Ebben segítenek az olyan akciók, mint a hírekbe is bekerülő zeneakadémiai legóépítés?

FG: Igen, mert a közvetlen élmény a legfontosabb. Persze el lehet magyarázni a 6-10 éves gyerekeknek, hogy a hegedűs balra ül a karmestertől, a trombitás meg valahol hátul, de mennyivel érdekesebb és személyesebb, ha ennek a hegedűsnek vagy trombitásnak a legófiguráját ő maga rakhatja be a zenekari helyére. S ráadásul ennek a legó-Zeneakadémiának van egy hardcore marketinghaszna is, hiszen emiatt jönnek el a gyerekek, de a Liszt-kukac-foglalkozásokon közben észrevétlenül megismerkednek egy hangszerrel, egy ritmusképlettel, egy operarészlettel és egyáltalán: szokják a közeget. A kisgyerekek egyébként még tényleg mindenre nyitottak, mert nem műfajokban vagy stílusokban, s főképp nem sztereotípiákban gondolkodnak. Eljön aztán egy életszakasz, amikor a klasszikus zene sokak számára furcsa, idegen, feszélyező dologgá válik. Hogy kamaszkortól felfelé hogyan lehet behozni a fiatalokat, az már jóval keményebb dió, de náluk is a közvetlenség, a direkt élmény a kulcs. A minap járt a Zeneakadémián a finn hegedűs, Pekka Kuusisto, aki döbbenetes jelenség: úgy létezik a pódiumon, mint egy popsztár, és közben úgy hegedül Bachot, ahogy csak nagyon kevesen. És az egész működése valami olyan természetességet sugároz, ami minden közvetítői tevékenységet feleslegessé tesz, anynyira őszinte és elementáris. Ebben a szellemben kellene nekünk is finomhangolást végeznünk, mert az biztos, hogy nem Bachhal és Mozarttal van baj, és nem is a gyerekekkel.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.