Film - A lélek és kora - Juraj Jakubisko: Báthory

  • - ts -
  • 2010. január 21.

Zene

Szlovák filmesnek lenni Csehszlovákiában nem volt éppenséggel egy húsvéti körmenet: a cseh új hullám soha nem volt csehszlovák új hullám; más filmeket forgattak Barrandovban (Prága) és más filmeket a Koliba stúdióban (Pozsony). Avval is csak szépítgetnénk a dolgot, ha azt mondanánk, hogy a televíziós művek terén jobbak voltak az arányok - mindazonáltal tény, hogy a veterán rendező anno (a hatvanas évek elején) a tévé felől settenkedett a vászonra, ám első komolyabb sikerét mégis a moziban (és a nyolcvanas években) gyűjtötte be (Ezeréves méh; 1983). S ez az évtized volt Jakubisko fénykora, a méh után forgatta Giulietta Masinával a "legendás" Holle anyót - legyünk pontosak, "legendás" Holle anyóból nem Jakubiskóé az egyetlen, legalább két NDK-s kiszerelésnek kijár ez a némileg agyoncsépelt jelző, az 1963-as Gottfried Kolditz-rendezésnek és az 1971-es Rudolf Jugert-féle változatnak minimum. Arról már nem is beszélve, hogy 2008-ban, amikor Jakubisko Báthory Erzsébet tisztára mosásával veszkődött, a modern Németország egyik csodafegyverét, Marianne Sägebrechtet vetette be - megérdemelt sikerrel - a holleisztikus szakágban. Hogy leragadni látszunk e nevezetes asszonyságnál, korántsem véletlen, de annyit még meg kell jegyezzünk, hogy a nyolcvanas években hősünk forgatott egy játékfilmet és egy tévésorozatot is a nemzetközileg másodlagos, de nem elhanyagolható coolságú Eddie Constantine-nal (Lemmy Caution vagy az Alphaville biztosan mindenkinek megvan).

Szlovák filmesnek lenni Csehszlovákiában nem volt éppenséggel egy húsvéti körmenet: a cseh új hullám soha nem volt csehszlovák új hullám; más filmeket forgattak Barrandovban (Prága) és más filmeket a Koliba stúdióban (Pozsony). Avval is csak szépítgetnénk a dolgot, ha azt mondanánk, hogy a televíziós művek terén jobbak voltak az arányok - mindazonáltal tény, hogy a veterán rendező anno (a hatvanas évek elején) a tévé felől settenkedett a vászonra, ám első komolyabb sikerét mégis a moziban (és a nyolcvanas években) gyűjtötte be (Ezeréves méh; 1983). S ez az évtized volt Jakubisko fénykora, a méh után forgatta Giulietta Masinával a "legendás" Holle anyót - legyünk pontosak, "legendás" Holle anyóból nem Jakubiskóé az egyetlen, legalább két NDK-s kiszerelésnek kijár ez a némileg agyoncsépelt jelző, az 1963-as Gottfried Kolditz-rendezésnek és az 1971-es Rudolf Jugert-féle változatnak minimum. Arról már nem is beszélve, hogy 2008-ban, amikor Jakubisko Báthory Erzsébet tisztára mosásával veszkődött, a modern Németország egyik csodafegyverét, Marianne Sägebrechtet vetette be - megérdemelt sikerrel - a holleisztikus szakágban. Hogy leragadni látszunk e nevezetes asszonyságnál, korántsem véletlen, de annyit még meg kell jegyezzünk, hogy a nyolcvanas években hősünk forgatott egy játékfilmet és egy tévésorozatot is a nemzetközileg másodlagos, de nem elhanyagolható coolságú Eddie Constantine-nal (Lemmy Caution vagy az Alphaville biztosan mindenkinek megvan).

Ha őket ismerjük, a Báthoryról is lehetnek elképzeléseink, hovatovább a Báthory kudarcának is felsejlenek az okai. De sajna nem hagyhatjuk még el az előzményeket, hiszen a neves szlovák direktor előtanulmányai látványos részét képezik a Báthory okozta műélménynek. Jakubisko nyilván elfáradt a műre fordítandó (büd)zsé felhajtásában, így már csak annyi tellett tőle, hogy kihívott az esethez egy magyar történészt, ő maga meg elment pár moziba - választásai mindenevő természetről árulkodnak. Megnézte Derek Jarman Caravaggióját és A rózsa nevét és Jancsó Miklós egyik szerethető marháskodását (A zsarnok szíve, avagy Boccaccio Magyarországon). Az elsőt nyilván azért, mert maga is fontos szerepet bízott a mondott festőművészre, a másodikat nyilván azért, mert a producerektől valami "gótikus horrorról" szóló dajkamesével tarhálta össze a lét, a harmadikat nyilván azért, hogy ne tűnjön a műve koppintásnak. Az igyekezet szép és nemes (saját praxisomból is megerősíthetem, hogy három filmet megnézni mekkora erőfeszítés), de ezúttal hiábavalónak bizonyult, pedig hősünk még arra sem sajnálta a fáradságot, hogy jól összerázza az információkat, amiket e művekből felcsipegetett. De nem is rázta, inkább keverte.

Jarman filmjéből az itt-ott elhelyezett anakronizmusokat (cigaretta, írógép) szúrta ki tévedhetetlenül éles szemmel, A rózsa nevéből pedig a csuhás öltözetű nyomozópárost (Sean Connery szerepében az ugyancsak nagynevű Bolek Polívkát lépteti fel, de nem nagyon látszik ki a szörnyű álszakálla alól), s velük csináltat anakronisztikus kunsztokat - görkorcsolyáznak petárdameghajtással például. Ez azért jól hangzik nem? A petárdalöketű lábjárgány. Ehhez képest nyugodtan leszögezhetjük, hogy Jakubisko filmjében nyomokban sem fedezhető fel humor, legfeljebb - néha, ritkán: "ide most kéne valami tréfás" alapon - vicceskedésre irányuló keserves igyekezet. S mivel a Caravaggio Felső-Magyarországon mindenképpen különbözni óhajtott a Boccaccio Magyarországontól, hát e téren bírta leginkább megkülönböztetni magát, a humor, az irónia és bárminő távolságtartás (Jancsó harmincéves filmjének fő erényei) elhagyásával. Mert azon talán csak mi tudunk röhögni, hogy a végig angolul beszélő szereplők a legváratlanabb pillanatokban képesek olyat szólni, hogy "hojrá!" vagy "jónápot".

Zömmel Csejtén járunk az annalesekben megadott történelmi időben, a hely úgy néz ki, mint bármelyik skanzen a mi vidékünkön. Ha hírnök szaladna: "félre népség, a király halad át!", akkor okkal várnánk a Palacsintás királyt vagy valamelyik kollégáját. De nem, Franco Nero érkezik, van neki az a királyos beállása, amit még Koltai Gábortól tanult, na, azt odateszi most is, de jelenléte így is elhanyagolható. Gótikus horrorba ojtott oknyomozáshoz, bírósági drámához és grandiózus történelmi igazságtételhez van ugyanis szerencsénk. Lenne, pontosabban - ha Jakubisko nem áll meg a művészi fejlődésben a Holle anyónál végérvényesen - csak hát megállt. Ilyenformán a több mint kétórás (végtelen hoszszúságú) film úgy szeretne a felsorolt mindenfélének látszani, hogy közben a statisztéria a mesefilmek koreográfiája szerint kivont karddal rohangál a ködpászmák takarta csatatéren, a szolgálólányok a vár folyosóin pedig ugyanúgy sivalkodnak, mint bármelyik mesében. Hiába vetül mindeközben akasztott csontváz árnya a toronycella falára, az egészet már majdnem megette a fene.

Azért csak majdnem, mert arról sem feledkezhetünk meg, hogy Jakubisko ezúttal összekeverte az oknyomozást a publicisztikával, a nyomozást a sorozatos kinyilatkoztatással. Ily módon olyan remek jelenetekhez lehet szerencsénk, mint amiben például a gaz Thurzót alakító Karel Roden (cseh színész, bő tíz esztendeje pszichopata orosz és ukrán gengszereket ad futószalagon amerikai A, B és C filmekben) valami leírhatatlan, hátig érő parókában, vérben forgó szemmel és karddal csapkodva mondja tollba a nézőnek gaz tervét a Nádasdy-birtok megszerzéséről besározás útján Báthory Erzsébet terhére. Hiszen gondolhatják, hogy Báthory Erzsébet ártatlan volt, vagyis csak az volt az ő bűne neki, hogy szebb volt, főként a lelke, mint a korának és a férfiaknak úgy általában, így aztán az sem csoda, hogy csak a művelt, kifinomult Itáliából érkező művészlélekkel, nevezett Caravaggióval értette meg magát szegény.

Így lehet Juraj Jakubisko is a maga korával. Szerintem ő sem adja fel.

A Budapest Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.