film - Egyszer fent, egyszer lent

  • - kg -
  • 2011. május 5.

Zene

Nem a dán filmtől vártuk Szendrő József szellemének feltámasztását, de ha már így esett, meg kell becsülni a kísérletet. Gondolunk itt elsősorban a nagy színházi ember azon állítólagos kijelentésére, melyet mint vidéki színigazgató a társulati munka nehézségeivel kapcsolatban ejtett: "Eleinte bizony sok bajom volt, de aztán lassan kialakultak a dolgok.
Nem a dán filmtõl vártuk Szendrõ József szellemének feltámasztását, de ha már így esett, meg kell becsülni a kísérletet. Gondolunk itt elsõsorban a nagy színházi ember azon állítólagos kijelentésére, melyet mint vidéki színigazgató a társulati munka nehézségeivel kapcsolatban ejtett: "Eleinte bizony sok bajom volt, de aztán lassan kialakultak a dolgok. Mióta viszonya van mindenkinek mindenkivel, úgy élünk itt, mint egy nagy család." Ez a Szendrõ-féle nagycsaládos érzés járja át a koppenhágai mûvészvilágot is, legalábbis ahogy azt Charlotte Sieling a filmjében bemutatja. Mire a Royal Danish Playhouse pazar épületében lemegy a Hamlet premierje, már mindenkinek megvolt mindenki: az öltözõben, a színházi WC-ben, Christianshavn és Nyhavn ingatlanjaiban és közterein gabalyodik egymásba egy búfelejtõ numerára vagy tartósabb kapcsolatban boldog-boldogtalan (de inkább boldogtalan). Hamlet és Ophelia, színikritikus és színész, rendezõ és kishajó-tulajdonos járja a körmagyarra hajazó kördánt, ám az irónia legcsekélyebb jele nélkül, teljes melodrámai fegyverzetben. Szomorú szemû nézésben a Szendrõ Józsefet fizimiskájában is megidézõ Nicolas Bro jár az élen, de a középmezõny is erõs, a gyerekek is gondterheltek. Senki sem mondhatja, hogy Sieling filmje nem egy összeszedett melodráma. Nem a dánok sara, hogy az összeszedettségre is van egy Szendrõ-anekdotánk. Egy fõpróba megtekintése után a híres színházi ember csak ennyit mondott: Fos. Mire a rendezõ: És ha majd egy kicsit összeáll? Akkor még lehet szar.

A Cirko Film - Másképp Alapítvány bemutatója

**

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”