film - Egyszer fent, egyszer lent

  • - kg -
  • 2011. május 5.

Zene

Nem a dán filmtől vártuk Szendrő József szellemének feltámasztását, de ha már így esett, meg kell becsülni a kísérletet. Gondolunk itt elsősorban a nagy színházi ember azon állítólagos kijelentésére, melyet mint vidéki színigazgató a társulati munka nehézségeivel kapcsolatban ejtett: "Eleinte bizony sok bajom volt, de aztán lassan kialakultak a dolgok.
Nem a dán filmtõl vártuk Szendrõ József szellemének feltámasztását, de ha már így esett, meg kell becsülni a kísérletet. Gondolunk itt elsõsorban a nagy színházi ember azon állítólagos kijelentésére, melyet mint vidéki színigazgató a társulati munka nehézségeivel kapcsolatban ejtett: "Eleinte bizony sok bajom volt, de aztán lassan kialakultak a dolgok. Mióta viszonya van mindenkinek mindenkivel, úgy élünk itt, mint egy nagy család." Ez a Szendrõ-féle nagycsaládos érzés járja át a koppenhágai mûvészvilágot is, legalábbis ahogy azt Charlotte Sieling a filmjében bemutatja. Mire a Royal Danish Playhouse pazar épületében lemegy a Hamlet premierje, már mindenkinek megvolt mindenki: az öltözõben, a színházi WC-ben, Christianshavn és Nyhavn ingatlanjaiban és közterein gabalyodik egymásba egy búfelejtõ numerára vagy tartósabb kapcsolatban boldog-boldogtalan (de inkább boldogtalan). Hamlet és Ophelia, színikritikus és színész, rendezõ és kishajó-tulajdonos járja a körmagyarra hajazó kördánt, ám az irónia legcsekélyebb jele nélkül, teljes melodrámai fegyverzetben. Szomorú szemû nézésben a Szendrõ Józsefet fizimiskájában is megidézõ Nicolas Bro jár az élen, de a középmezõny is erõs, a gyerekek is gondterheltek. Senki sem mondhatja, hogy Sieling filmje nem egy összeszedett melodráma. Nem a dánok sara, hogy az összeszedettségre is van egy Szendrõ-anekdotánk. Egy fõpróba megtekintése után a híres színházi ember csak ennyit mondott: Fos. Mire a rendezõ: És ha majd egy kicsit összeáll? Akkor még lehet szar.

A Cirko Film - Másképp Alapítvány bemutatója

**

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.