film - Halálos iramban: Ötödik sebesség

  • - kg -
  • 2011. május 5.

Zene

Mi tagadás, volt egy kis megingás a pályáján, egy átmeneti lazító időszak, amikor maga Sidney Lumet igyekezett megszólítani a belsejében megbúvó színészt, de a Lumet-nekrológok tanúsága szerint a Védd magad! című közös projekt mintha meg sem történt volna. Pedig léteznek lemezek, amelyek Vin Diesel alakítását őrzik, és a stáblistán a maestro szerepel rendezőként, de nyilván kegyeleti okok magyarázzák az elhallgatást.
Mi tagadás, volt egy kis megingás a pályáján, egy átmeneti lazító idõszak, amikor maga Sidney Lumet igyekezett megszólítani a belsejében megbúvó színészt, de a Lumet-nekrológok tanúsága szerint a Védd magad! címû közös projekt mintha meg sem történt volna. Pedig léteznek lemezek, amelyek Vin Diesel alakítását õrzik, és a stáblistán a maestro szerepel rendezõként, de nyilván kegyeleti okok magyarázzák az elhallgatást. Ami Lumet felõl nézve kegyelet, az Diesellel szemben arcpirító méltánytalanság, elvégre annak az értelmet csak ünnepekkor megcsillantó nézésnek, melynek oly sokáig Steven Seagal volt a reklámarca, ma Diesel a fedett pályás bajnoka. Míg Seagal arcjátéka hajón és vonaton érvényesült a legjobban, Dieselé hivatásos gyorshajtóként, különbözõ feltuningolt verdák volánjánál. Egy kicsivel is több kifejezõerõ, és Diesel máris kilógna az immár ötödszörre jelentkezõ Halálos iramban mezõnyébõl, de magára vessen, aki épp az ötödik résznél kezd reklamálni. Egy megindító közjátékra így is alkalmat ad a produkció: a sorozat két legfõbb arca (Paul Walker a másik) egy nehéz nap éjszakáján apaképükkel hozakodik elõ: Vin nagyokat barbecue-zó családból jön, Paul ellenben elhanyagolt gyerekkorról számol be. Hogy ki mennyire lojális a sorozathoz, az ezekben a lírázó, autó- és bikinis bige-mentes jelenetekben dõl el, mert egyébként, ha feszülnek a bikanyakak (Dwayne "The Rock" Johnson e téren is méltó kihívója Vin Dieselnek) és nyomják a gázt, ez a film méltó állomása a dieseli életmûnek.

Az UIP-Duna Film bemutatója

**

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.