film - HONNAN TUDOD?

  • - kg -
  • 2011. február 24.

Zene

b> Ilyeneket ma már nem csinálnak! Akkor szokás ezzel jönni, amikor nagyon is csinálnak: valami olyasmit, amit régebben se nagyon csináltak, valami régi vágású dolgot, mondjuk egy pimaszul komótos vígjátékot. Amilyet most épp James L.
b> Ilyeneket ma már nem csinálnak! Akkor szokás ezzel jönni, amikor nagyon is csinálnak: valami olyasmit, amit régebben se nagyon csináltak, valami régi vágású dolgot, mondjuk egy pimaszul komótos vígjátékot. Amilyet most épp James L. Brooks: egy bõ kétórás vígjátékot, melyben csupa kedves ember keresi elegáns nagyvárosi környezetben (gyertyafényes tetõteraszokon és szerényebb, de meghitt hangulatú bérleményekben) elgurult szívgyógyszerét, melyet boldogtalanság ellen írt fel az orvos. Doktor úr, doktor úr, olyan bizonytalan vagyok. Vagy mégse? Valahogy így vannak Brooks filmjének szereplõi is, csupa jólelkû, ajtóból visszaforduló bizonytalan, akit jó kedvében, az emberiségbe és a lakberendezõi hivatásba vetett hittel teremtett a forgatókönyvíró - természetesen az is Brooks, régi visszaesõként ír és rendez. Nem utolsósorban pedig Jack Nicholson nagy haverja, és Jack (noha eredetileg Bill Murray volt felkérve a szerepre) néha fel is tûnik. Lehet, hogy még szerepet is írtak neki, talán a Télapóét, talán egy atyai szeretettel terhelt nagyvállalkozóét. Oly mindegy, Jack már túl van az ilyesmiken, s míg körülötte szorgalmas fiatalok (tán a nevüket is tudja: P. Rudd, O. Wilson és R. Witherspoon) teszik a dolgukat, s tisztes odaadással igyekeznek élõvé tenni a szájukba adott, sok szótagú szellemességeket, addig Jack megengedõ mosollyal csinál néhány régi bûvésztrükköt. Egy szemöldökfelvonást itt, egy elnehezült kacsázást ott - ilyeneket ma már nem csinálnak, de úgy, mint õ, régen se nagyon csináltak.

Az InterCom bemutatója

** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.