Film - Mint aki ott se volt - Uli Edel: A Baader Meinhof csoport

  • - ts -
  • 2009. március 12.

Zene

Ha a rokonszakmákat bemutató filmművészeti törekvések piramidális halmazában egy kicsit elturkálunk, még véletlenül is a kezünkbe akadhat a Butch Cassidy és a Sundance kölyök életét és munkásságát tárgyazó kompozíció. Miért az, miért az? Tán Baaderéktól oly idegen volt a bankrablás? Szóval George Roy Hill a szemtanú hitelességével távolról sem vádolható 1969-es (Andreas és Gudrun épp a szárnyaikat bontogatják) filmművének perdöntőn vissza-visszatérő kérdése, hogy: "Kik ezek, és mit akarnak?" Mondhatnánk, hogy ez ott az üldözőkre vonatkozik, nem pedig az üldözöttekre - de ez mindegy; most például sokkal beljebb lennénk, ha megtudnánk valamit mondjuk a korabeli NSZK-ról. A fene tudja, hogy mitől nőtt a Bundesliga-frizura. Odáig már nem is ragadtatnánk magunkat, hogy mi lenne, ha kiderülne valami a végül egészen a golyóig elmenő fiatalok mozgatórugóiról. Nekem ne tessék avval jönni, hogy nácik voltak a szüleik, illetve rosszallották a vietnami háborút - mert ahhoz nem kell rögtön filmművészt kihívni, megtette már a magáét a híradós kolléga és a Spektrum tévé vagy a Rubicon magazin, satöbbi. - ts -

Ha a rokonszakmákat bemutató filmművészeti törekvések piramidális halmazában egy kicsit elturkálunk, még véletlenül is a kezünkbe akadhat a Butch Cassidy és a Sundance kölyök életét és munkásságát tárgyazó kompozíció. Miért az, miért az? Tán Baaderéktól oly idegen volt a bankrablás? Szóval George Roy Hill a szemtanú hitelességével távolról sem vádolható 1969-es (Andreas és Gudrun épp a szárnyaikat bontogatják) filmművének perdöntőn vissza-visszatérő kérdése, hogy: "Kik ezek, és mit akarnak?" Mondhatnánk, hogy ez ott az üldözőkre vonatkozik, nem pedig az üldözöttekre - de ez mindegy; most például sokkal beljebb lennénk, ha megtudnánk valamit mondjuk a korabeli NSZK-ról. A fene tudja, hogy mitől nőtt a Bundesliga-frizura. Odáig már nem is ragadtatnánk magunkat, hogy mi lenne, ha kiderülne valami a végül egészen a golyóig elmenő fiatalok mozgatórugóiról. Nekem ne tessék avval jönni, hogy nácik voltak a szüleik, illetve rosszallották a vietnami háborút - mert ahhoz nem kell rögtön filmművészt kihívni, megtette már a magáét a híradós kolléga és a Spektrum tévé vagy a Rubicon magazin, satöbbi.

És az sem közlés, hogy Gudrun (Ensslin) apukája papi felszerelésében inti helyes útra a gyermekét, míg Ulrike Meinhof egy akkora kastélyból szökik forradalmazni, hogyha az véletlenül a fejedre esne, megkukulnál - ah, dacolnak a fiatalok (fölrobbantván néhány áruházat). Ez kábé annyi informatív erővel bír, mint az összes szereplő állandó dohányoztatása, amit nyilván filmes eszközként hozott magával egyenest Hollywoodból a majsztró. De mér' is kérnénk számon az információt, végre is műalkotással van dolgunk. Leginkább azért, mert A Baader Meinhof csoport c. film a gondolkozáshoz hozzá sem fog, gondolatot egy darabot nem találunk benne - ja, azt a nézőkre bízza (hacsak nem, mert demokratikus). Döntse el ki-ki, hogy akkor most milyen fiúk is voltak a német terroristák. Ma. Kérem, ma már ehhez nem kell a néző, ez ma már el van döntve!

Tisztázzunk valamit, e kétségkívül mérsékelten nagy látószögű bűnözők (egy moziban akár: héroszok) a hatvanas évektől voltaképpen az újraegyesítésen túl is húzódó sagája jelen szolidan dicsőséges emberi történetkészletünk egyik különösen cifra darabja. S épp az e műben feltálalt első dekád a legtalányosabb belőle. Leginkább azért, mert akármilyen sutyerákok és bűnösök (és csúnyák és lúzerek is) voltak, azért mégiscsak Baaderék az utolsó olyan trupp (Európában feltétlenül, de szerintem a kerek világon is), akik úgy vágtak neki az egésznek, hogy működésük igenis megváltoztatja majd a világot (mielőtt kimondaná valaki, hogy "és a rendszerváltók?", megkérném, számoljon tízig és vegyen mély levegőket). Ez a tempó velük és épp a rendszerváltozással (újraegyesítéssel) teljesen kiment a divatból. Arra például okkal lettünk volna kíváncsiak, hogy most akkor ennek örülni kell-e nekünk, vagy sem. S egy valamirevaló filmemacher, aki nem ennyire biztonsági játékra (Oscar-jelölésre, öreganyám térde kalácsára) törekszik, az például az erről (vagy bármiről) vallott magáét úgy belepakolja mondjuk Baader egy szeme villanásába, hogy belesápadunk. Uli Edel - mondtuk - a gondolkodásra sem veszi a fáradságot, ellenben nyilván fene híven rekonstruálja, s drámai (a végtelenségig közhelyes) nézetekből megmutatja, hogy s mint lőtték meg szegény Rudi DutschkétÉ

Itt állunk úgyhagyottan; voltak néhányan, akik addig fújták fel magukat mérhetetlen szerencsétlenségükben, hogy egyéb kigázolást nem látván (vagy felőlem akár csak lődühből) nekimentek Európa már akkor is egyik legerősebb államának. Ha az ő történetüket nem filmsztárok - fogódzó híján rutinból, "a meghasonló pszichopaták előbb egymásnak, majd önmaguknak esnek" zsánerben megtanult - ágálása hozza tudomásunkra, talán nem az utókor kényelmes ítéletei közül kell a moziból hazafelé kiválasztani az épp nekünk tetszőt, hanem esetleg közelebb lennénk valamivel, egy filmnyivel ahhoz, hogy gondoljunk mi is egy sajátot ezekről a különös fiatal férfiakról és nőkről.

De erre semmi esély, A Baader Meinhof csoport szimpla történelmi kifestő, a nem is túl formagazdag fajtából. Ráadásul hosszú és egysíkúan unalmas; gyenge film. Egy nagy sztori elherdálása.

Az SPI bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.