film - PIRANHA 3D

  • - greff -
  • 2011. január 13.

Zene

A nagyközönséghez is eljutó kortárs trash-filmek (egykor) jó nevű rendezői számára a kikacsintós irónia volt úgyszólván a gumikesztyű, amellyel a bőrüket óvták, amikor könyékig hatoltak a szeméthegybe. Ragadozóhalas kis mocsokságában a Magasfeszültséggel pár éve feltűnt Alexandre Aja viszont sikerrel igyekszik elhitetni velünk, hogy nem fél a ragadós foltoktól.
A nagyközönséghez is eljutó kortárs trash-filmek (egykor) jó nevû rendezõi számára a kikacsintós irónia volt úgyszólván a gumikesztyû, amellyel a bõrüket óvták, amikor könyékig hatoltak a szeméthegybe. Ragadozóhalas kis mocsokságában a Magasfeszültséggel pár éve feltûnt Alexandre Aja viszont sikerrel igyekszik elhitetni velünk, hogy nem fél a ragadós foltoktól. Pedig tudatos alkotó õ is: Richard Dreyfuss például nyugdíjas Matt Hooperként horgászgat egy vérfröccsenésnyi cameo erejéig a legelején. Az illúzió mégis hatásos: a Cápa-filmekbõl meg a 78-as Piranhából átemelt fordulatok és beállítások nem idézetnek, sokkal inkább közönséges lopásnak tetszenek. Pallérozottságára továbbá a rendezõ sem levitézlett ikonocskák felvonultatásával, sem formás alapanyaggal nem hívja fel a figyelmet: a fõszerepet a tisztes középszerben utazó Elisabeth Shue viszi, a forgatókönyv reménytelenül fapados.

Számottevõ energiáit Aja másba fekteti: kivételes tehetséggel képes átragasztani nézõjére azt a határtalan, gyermeki örömöt, amit kizárólag egy filmrendezõ érezhet, ha megengedik neki, hogy szakadatlanul mutogassa premier plánban (és 3D-ben!) a szélesvásznú fenekeket és a gravitáció törvényeit megcsúfoló kebleket. A frenetikus jókedvmozi közepén aztán tépõfogak, csónakmotor, pumpálós puska és egy sereg fürdõzõ bevetésével levezényel egy olyan negyedórás vérorgiát, amitõl tátva marad a száj.

Végezetül a gondtalanul mulató férfinézõknek is beakaszt egy nagyot. Ahogy egy ilyen menetben kell: ízlés és korrektség nélkül.

Forgalmazza a Budapest Film

*** és fél

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.