Film - Vászonszenvedély - Isabel Coixet: Elégia

  • Szabó Ágnes
  • 2008. november 6.

Zene

Ki szereti az adaptációkat? Mindenkinek megvan a mű a fejében, megvannak a szereplők, a színek, de még a szagok is. Ha a rendező mást gondol, csalódott vagyok. Persze mindig van, aki nem adja fel; Volker Schlöndorff adaptációk serege (volt, amivel egészen az Oscar-díjig jutott) után írta nemrég megjelent önéletrajzában - 17 év távlatából -, hogy például a Homo Faber élete legnehezebb, legreménytelenebb, végeredményében pedig katasztrofális vállalkozása volt... Szabó Ágnes

Ki szereti az adaptációkat? Mindenkinek megvan a mű a fejében, megvannak a szereplők, a színek, de még a szagok is. Ha a rendező mást gondol, csalódott vagyok. Persze mindig van, aki nem adja fel; Volker Schlöndorff adaptációk serege (volt, amivel egészen az Oscar-díjig jutott) után írta nemrég megjelent önéletrajzában - 17 év távlatából -, hogy például a Homo Faber élete legnehezebb, legreménytelenebb, végeredményében pedig katasztrofális vállalkozása volt...

Isabel Coixet feltehetően korábbi sikerein (Az élet nélkülem; A szavak titkos élete) felbuzdulva gondolhatta úgy, hogy megpróbálja Philip Roth Haldokló állatát celluloidra álmodni. Ragaszkodva a női alkotó szemszögéhez, nyilván nem vehette át egy az egyben Roth szarkazmusát, sprőd elbeszélői stílusát, macsós szexualitását: hamisan, személytelenül hatott volna. Úgy nyúlt bele a történetbe, hogy karakteresebbre rajzolván Consuela (Penélope Cruz) alakját, ellensúlyozza az öregedő Kepesh (Ben Kingsley) önkéntes magányát. Kepesh vénülő férfilelkét minden elve és tiltakozása ellenére annyira átrendezi és megtépázza az addig ismeretlen érzés, mint a heves árvíz Petőfi délutánját. Soha még nem tapasztalt szenvedély és féltékenység lepi el az öreget; annyira fél, hogy a lány egyszer felébred a szerelmi mámorból, és otthagyja a nemrég még az egyetlen méltó emberi állapotnak tartott magányában, hogy hamarosan be is teljesedik félelme.

Ám mindeközben Coixet avval pótolja a férfi személyiségéből, így a történetéből is hiányzó meghittséget és intimitást, hogy vagy kell, vagy sem, ráncigálja le Penélope Cruzról a leplet. A kétségtelenül szemet gyönyörködtető művésznő többnyire teljesen indokolatlanul fekszik ki a vásznon, mint afféle meztelen Maya. További korlátja a hiteles adaptációnak, hogy adott esetben az érzelmi szál sem húzható túl erősre, hiszen a szerelmes filmek klisé- és giccshalmaza távolról sem lenne ide illő, de valahogy mégis elégiát kéne faragni, ha már egyszer ezt a címet adtuk a filmnek. A cél, hogy fájjon végig, fájjon egészen a belenyugvásig. David Kepesh - amúgy Roth alteregója - végül megéli a katarzist, legyőzi egoista függetlenségét, utat enged az addig megvetett szerelemnek, Consuelának meg ott a mellrák...

Coixet túlságosan is be akarja tartani az önmaga állította korlátok szabta utat, túlkomponál szinte minden képet és beállítást, így a legintimebb jelenet is - minden szépsége ellenére - csak annyit mutat, mint gombostűre szúrt pillangó a lepkegyűjteményben... Szép, de nézzük rögtön a következőt! A szenvedély tőle csak egy állítás. Az állat már rég kimúlt, mire halálát leli.

Forgalmazza a Fórum Hungary

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.