Film: Karamellbedobás (Lasse Hallström: Csokoládé)

  • Kempf Zita
  • 2001. március 15.

Zene

Egy adag somlói galuska pillanatok alatt fel tudja dúlni a közérzetet, erre egy kovászos uborka sose volna képes. Bár a főtt tésztán és a nyers kolbászon is minden alkalommal van mit megbánni, merem állítani: édességgel történik legtöbbször, hogy akaratunk ellenére tesszük magunkévá. Nincs az a kis mennyiség, ami ne volna túl sok valós szükségletünkhöz képest - itt pszichés tapasztaláson kívül táplálkozástudományi tényekre is hivatkozhatnék -, és nincs az a nagy, ami elégségesnek tűnne a vágy ellentételezésére. Az édes a legkevésbé rafinált csábító a négy alapíz közül, közönséges és erőszakos. Ezenkívül diszkriminatív is. Nincsenek önálló üzletek, melyek kizárólag savanyú, keserű vagy sós ennivalókat árusítanának. A cukrászdákban viszont épp csak megtűrik a sajtos masnit és a kávét, talán azok kedvéért, akik a küszöb átlépése után is képesek megőrizni emberi tartásukat. Az utóbb említett sem igazi kivétel, a többség úgyis addig mesterkedik, amíg abból is édességet csinál.
Egy adag somlói galuska pillanatok alatt fel tudja dúlni a közérzetet, erre egy kovászos uborka sose volna képes. Bár a főtt tésztán és a nyers kolbászon is minden alkalommal van mit megbánni, merem állítani: édességgel történik legtöbbször, hogy akaratunk ellenére tesszük magunkévá. Nincs az a kis mennyiség, ami ne volna túl sok valós szükségletünkhöz képest - itt pszichés tapasztaláson kívül táplálkozástudományi tényekre is hivatkozhatnék -, és nincs az a nagy, ami elégségesnek tűnne a vágy ellentételezésére. Az édes a legkevésbé rafinált csábító a négy alapíz közül, közönséges és erőszakos. Ezenkívül diszkriminatív is. Nincsenek önálló üzletek, melyek kizárólag savanyú, keserű vagy sós ennivalókat árusítanának. A cukrászdákban viszont épp csak megtűrik a sajtos masnit és a kávét, talán azok kedvéért, akik a küszöb átlépése után is képesek megőrizni emberi tartásukat. Az utóbb említett sem igazi kivétel, a többség úgyis addig mesterkedik, amíg abból is édességet csinál.

Az édességfélék e kettős természetét jól ismeri Vianne (Juliette Binoche), aki a helyreállítás szándékával az emberi viszonyokban legalább olyan pusztítást képes végezni, mint fent nevezett sütemény a gasztronómiában. Legfontosabb ehhez a kellő ritmusérzék, és mivel ő rendelkezik ezzel, a megfelelő pillanatban érkezik a megfelelő helyre. Kínálatot visz oda, ahol csak kereslet van. Olyankor, amikor a szükséglet még nem tudatosult. Így készületlenségükben lepheti meg a lakókat a francia kisvárosban, ahol

csokoládéboltot nyit nagyböjt idején

A családi hagyományt viszi tovább az északi széllel érkezett tündér, amikor ősi maja receptek alapján készíti gyönyörű, egyenként csomagolt, személyre szóló bonbonjait. Nem is annyira pénzért adja, mint inkább a sikerért, hogy eltalálja, kinek gyógyszer az életére a forró csokoládé chilivel, kinek pedig a kókuszrügy kakaóporba mártva. Vágyakat lehet nála kielégülésre cserélni, és ez veszélyes kereskedelem. Mindenkinek rajta kívül. Kiszolgáltatottá teszi a szerencséltetetteket és félelemmel telivé mindenki mást, akinek efféle érzéki felajánlások nem állnak módjában. Kurvákra igazán nem lehet féltékenykedni, bölcs asszonyokra annál inkább. A boltoskisasszony erős egyénisége a férfiak elvesztésével fenyeget. A lehetetlent kísérli meg: élvezet és hit szintetizálását, elérni a pontot, mikor a bűn egyben maga a feloldozás. Ilyesmire tanított a Szeress Mexikóban című filmben Alfonso Arau is, ő szintén az asztali örömökből indul ki.

A Csokoládé környezete kisvárosi, morálja szintén. Úgy, ahogy azt amerikai, brit és cseh változatokban már annyiszor láthattuk. Nincs nagy különbség: a plébános mindegyik templomának kapujában egyenként fog kezet a misére érkezőkkel.

"vó közeg, amely ketrecbe zár

Lehet boldognak lenni, de csak a kipróbált módon. A kérdés: van-e joga az idegen nőnek felmutatni az alternatívát, és kísértéssé lenni, nyilvánvalóvá tenni a hiány jelenlétét? Romoljon-e el, ami elromolhat? Mi értékesebb, ami jó, vagy ami működőképes? Szabad-e az élhetőséget feladni az élvezetért? Vianne hatalma a díler hatalma, a tudásé, hogy portékája kell, még ha kezdetben senki se gondolná is így. Ez a lépéselőny a lényeg: mire észleled a kárt, már lenyelted a gyilkos anyagot. Ártatlannak látszott: kakaópor, zsír, cukor, némi festékanyag. De micsoda nő nyújtotta át!

Lasse Hallström, a rendező sorozatos jó döntéseivel nemcsak nézőit, hanem az Oscart is megnyerheti. Jók az esélyek, az ilyesmi tetszeni szokott az akadémikusoknak, bár ami Juliette Binoche-t illeti, a másodikat nem adják könnyen. Másrészt viszont a karriereszménynek megfelel a határozott lépkedés a létrán felfelé, a legjobb mellékszereplő díja után a legjobb női főszerepé. Talán Az angol betegnél kellett volna jobban meggondolni a dolgot, de az önmérséklet sose volt e zsűri sajátja. Az is biztos, hogy a színészben több is van még csokoládéárusnál.

Once upon a time... kezdődik a történet, nem sokáig hagyva kétséget afelől, hogy itt mesélni fognak nekünk. És valóban, a film készítői egy menekülési irányt ismernek: előre. Nem titkolni, előre feltárni a széplelket. Így nem róhatja fel a néző a sablonos figurákat, a markánsan elkülönülő frontokat, a fecsegést nagy szavakkal, a szólamokat jóról és gonoszról. Nem mondhatja: Ilyen nincs, nekem ugyan ne meséljenek! Nincs is, hiszen már az elején megmondták, nem ér a nevük: Üljetek körbe, gyerekek, mesét mondok mostan. Lehet boldog a vég, és kaphat az elhagyott gyermek új apukát. Mesezene szól, mesések a színek, zsongító narráció duruzsol. Innen meg vagyunk véve, aki ma felnőttnek mesélni tud, bármire képes. Juliette Binoche mást se tud, Lasse Hallström majdnem tud, de

elvéti a mértéket

Helyesen érezte, hogy háromszorosan is kincset talált, a környezet, főszereplője és a hangvétel tekintetében, de mintha műve átvette volna a hatalmat. Oly nagyon megszerette figuráit, hogy bár a nyolcvan- ötödik perctől jobbnál jobb alkalmak kínálkoznak rá, képtelen útjukra bocsátani őket. Csak szövi, szövi a mese fonalát. Elvarr minden szálat, siet minket megnyugtatni az utolsó statiszta sorsát illetően is. Hogy ne forgolódjunk álmatlanul az esti puszi után. Vannak filmötletek, amelyeknél tudni kell megelégedni a másfél órával, vagy meg sem szabad állni hétig. Az viszont kevesek joga. Mítoszt lehet teremteni amerikai eszközökkel, misztériumot nemigen.

Kempf Zita

Chocolate, színes, amerikai, 2000, 121 perc; rendezte: Lasse Hallström; fényképezte: Roger Pratt; szereplők: Juliette Binoche, Johnny Depp, Judi Dench, Lena Olin; a UIP-Duna Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.