Film: Tizenhét vitorla (Péterffy Zsófia: Kalózok szeretője)

  • - turcsányisándor -
  • 2002. augusztus 22.

Zene

Mint arról múlt heti számunkban hírt adtunk, van még egy magyar résztvevője az 59. Velencei Filmfesztiválnak. Buvári Tamás Posztkatona című kisjátékfilmje mellett, tehát az animációs filmek szekciójában is érdekeltek vagyunk, Péterffy Zsófia alig nyolcperces festménymozijával. Ez annál is nagyobb szó, hiszen a műfajban nekünk igen magasan van a léc. Az utolsó magyar résztvevő, Csermák Tibor Piros pöttyös labda című munkája Ezüst Oroszlánt nyert. Mikor is? 1964-ben. Azóta magyar animáció nem járt ezen a filmfesztiválon. Az idei kecskeméti Animációs Filmszemle nagydíját is elhódító alkotástól tehát igazi kalózcsíny, hogy harmincnyolc év hánykódás után behajózott Marco Polo (bocs, érte sem tenném tűzbe a kezem) városába.
Mint arról múlt heti számunkban hírt adtunk, van még egy magyar résztvevője az 59. Velencei Filmfesztiválnak. Buvári Tamás Posztkatona című kisjátékfilmje mellett, tehát az animációs filmek szekciójában is érdekeltek vagyunk, Péterffy Zsófia alig nyolcperces festménymozijával. Ez annál is nagyobb szó, hiszen a műfajban nekünk igen magasan van a léc. Az utolsó magyar résztvevő, Csermák Tibor Piros pöttyös labda című munkája Ezüst Oroszlánt nyert. Mikor is? 1964-ben. Azóta magyar animáció nem járt ezen a filmfesztiválon. Az idei kecskeméti Animációs Filmszemle nagydíját is elhódító alkotástól tehát igazi kalózcsíny, hogy harmincnyolc év hánykódás után behajózott Marco Polo (bocs, érte sem tenném tűzbe a kezem) városába.

H

Már a cím beszédes, azt kapjuk, amit ígér, a szőke és éhes Jenny történetét, egy festett filmen, így csak egy eldöntendő kérdés marad ránk. Miféle is a vászon, amit bámulunk. Biztos vetítővászon? Vagy a huszadik század legelejének francia expresszionistái által vaskos pemzlivel összekent? Mind a kettő! Egyik se: persze, a tizenhét vitorla vászna.

Más kérdés a bámulás, hogy tényleg bámuljuk-e. A film hazai forgalmazásáról egyelőre nincsen hírünk, tán ezért is jó egy ilyen magas meghívó. Híre megy a dolognak, s talán hamar valami jobb játékfilm előtt lemegy, s míg a nagyfilm kitart, addig műsoron marad. Meglátjuk - majd akkor.

A bosszú balladája, az ártatlannak, ki a címet csak levette, s - egyébként bölcsen - nem kereste, hogy honnan is vétetett, egy jelentősebb ráadás lehet, mit a vége főcím tudat, a Faludy-féle Villonban keresendő. S érdemes keresni, akár csak azért is, hogy lássuk, a dolgozat hűséges adaptáció. E formulában a "hűséges" persze azt jelenti, hogy megvan benne a szükséges hozzáadott érték, szóval nemcsak az a plusz, amit az idegen anyag, az animáció maga hozzátesz, hanem az alkotói többlet. És így, első látásra úgy tűnik, az egészben ez a legérdekesebb: a bosszúálló Péterffy.

Emlékeznek még Michelangelo Antonioni filmjére, a Zabriskie Pointra? Milyen hamar legenda lett, aligha érdemtelenül, pedig megesküszöm, az életmű csúcsaitól messzeeső darab. Maradjunk annyiban: a zseni válasza a kor (a korszak) által tálcán kínált álproblémakör kihívására. Legenda a legendában: a finálé, a női főszereplő szeme előtt (képzeletében) újra meg újra, és megint és megint fölrobbanó bazi nagy irodaház képe, amiről eddig azt hittem, khm, kicsit tán meghaladott. Romlandóbb a málnánál vagy a halnál. S most viszontlátom. Ám nem csak a végén.

Péterffy Zsófia filmjének az első kockáitól az utolsókig ezek a robbanások tartanak ki. Ott vannak már a bevezető, az elbeszélő szakaszban, s akkor is, amikor minden fán ötven ember lebeg, és hullák rút farával jár táncot az est szele.

Gondolom, direkte a hivatásáról beszél végig a rendező. Fölmutatni a megaláztatást, a megszomorítást, és elégtételt adni, ki-ki mit tud. Amit csak Jenny tud, és amit csak egy festményanimáció.

- turcsányisándor -

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.