Film: új fasisztát szánt az eke (Amarikai história X)

  • Orosz Ágnes
  • 1999. április 22.

Zene

Máig sokat vitatott gyakorlat az Egyesült Államokban, hogy a legtöbb felsõoktatási intézményben és néhány munkahelyen számszerûen meg van határozva, minimum hány valamilyen etnikai háttérrel rendelkezõ jelentkezõt kell felvenniük, különös tekintettel az afro-amerikaiakra, úgy is, mint numerus clausus. Az ottani neonáci csoportosulásoknak kedvelt vesszõparipája ez, ami nem is csoda, hiszen a fiatalokat érinti, tehát ideális érvként szolgál a toborzáskor.

Amerikai história X

Derek (Edward Norton - Larry Flynt, a provokátor) apja ugyanezt hozza fel egy családi vacsoránál, mivel nem nézi jó szemmel fia rajongását fekete irodalomtanára iránt. Ezt a film vége felé tudjuk meg, mikor már az is kiderül, hogy Derek, nem sokkal apja rejtélyes halála után, a helyi fajvédõk vezérének pártfogásába kerül, majd neonáci karrierjét félbeszakítja egy hároméves börtönbüntetés, amit valami felfoghatatlanul brutális gyilkosságért kap. A filmnek azonban nem õ, hanem úgyszólván nyomdokaiba lépõ öccse a fõszereplõje (Edward Furlong - Terminátor 2.), aki Derek szabadulása után nehezen tud lépést tartani az idõközben észhez tért bátyjával.

A fajgyûlöletrõl szóló filmekben legtöbbször, jobb híján, magát a szándékot kell értékelni. Az igencsak összetett probléma megfelelõ ábrázolása még a legnagyobbaknak is csak ritkán sikerül. Az Amerikai historiának alapvetõ célja feltételezhetõen az elrettentés, amihez megragad minden eszközt. Igazán hatásos jelenetei közvetlenül kapcsolódnak a csak kevesek által ismert amerikai kertvárosi neonáci miliõhöz. Ebben a látványtervezésnek legalább akkora a szerepe, mint a rendezésnek, ez utóbbi hiányosságai viszont a többi jelenetben és a film egészében is jócskán megmutatkoznak.

A film több mint felét kékes-fekete-fehér visszaemlékezések teszik ki, maga a cselekmény egy nap alatt játszódik. Ez látszólag bonyolulttá teszi a valójában nem túl árnyalt történetet. Derekrõl például egyáltalán nem tudjuk, mit csinált, mikor éppen nem náciskodott, legfeljebb azt, hogy a látszat ellenére "szerette a családját". A végkicsengés is a család fontosságát hangsúlyozza természetesen, még ha végeredményben pont a kedves apuka hatására lett is a fiúkból az, ami. A nõi szereplõk (az anya és a nagyobbik lánytestvér) egyébként csak jelzésszerûen vannak jelen, véleményt már csak a legkiélezettebb helyzetben nyilváníthatnak, akkor is fõleg azért vannak ott, hogy Dereknek legyen kivel erõszakoskodnia. Derek barátnõje kivétel, de ez is azt bizonyítja, hogy a forgatókönyvíró a rasszista figurák kidolgozására koncentrált, a többivel ellenben nem bajlódott sokat. Az egész film kétségtelenül Edward Norton szokás szerint kitûnõ alakítására épül, emiatt viszont maradtak benne olyan részek, amikre a történet szempontjából ugyan nem sok szükség van, de a rendezõ Norton miatt sajnálta kivágni õket. Az egész meglehetõsen bõ lére van eresztve, és megtûzdelve esztétikus, ám tökéletesen felesleges képsorokkal. A zenéjét pedig mintha a Filmzenék hangulatfestéshez címû CD-gyûjtemény olcsóbbik kiadásáról válogatták volna össze.

Mindezen túl hiányzik belõle egy karizmatikus neonáci vezéralak - aki Derekkel ellentétben a meggyõzõdésénél marad -, a filmben szereplõ úriember ugyanis egy szimpla köcsög. Pedig mint tudjuk, az ilyenek az igazán veszélyesek, ha egyáltalán.

Orosz Ágnes

Amerikai história X (American History X); színes és fekete-fehér amerikai, 1998, 107 perc; rendezte: Tony Kaye; látvány: Jon Gary Steele; szereplõk: Edward Norton, Edward Furlong, Fairuza Balk, Beverly D´Angelo, Elliot Gould, Stacy Keach; a Flamex mozija

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?