Film: új fasisztát szánt az eke (Amarikai história X)

  • Orosz Ágnes
  • 1999. április 22.

Zene

Máig sokat vitatott gyakorlat az Egyesült Államokban, hogy a legtöbb felsõoktatási intézményben és néhány munkahelyen számszerûen meg van határozva, minimum hány valamilyen etnikai háttérrel rendelkezõ jelentkezõt kell felvenniük, különös tekintettel az afro-amerikaiakra, úgy is, mint numerus clausus. Az ottani neonáci csoportosulásoknak kedvelt vesszõparipája ez, ami nem is csoda, hiszen a fiatalokat érinti, tehát ideális érvként szolgál a toborzáskor.

Amerikai história X

Derek (Edward Norton - Larry Flynt, a provokátor) apja ugyanezt hozza fel egy családi vacsoránál, mivel nem nézi jó szemmel fia rajongását fekete irodalomtanára iránt. Ezt a film vége felé tudjuk meg, mikor már az is kiderül, hogy Derek, nem sokkal apja rejtélyes halála után, a helyi fajvédõk vezérének pártfogásába kerül, majd neonáci karrierjét félbeszakítja egy hároméves börtönbüntetés, amit valami felfoghatatlanul brutális gyilkosságért kap. A filmnek azonban nem õ, hanem úgyszólván nyomdokaiba lépõ öccse a fõszereplõje (Edward Furlong - Terminátor 2.), aki Derek szabadulása után nehezen tud lépést tartani az idõközben észhez tért bátyjával.

A fajgyûlöletrõl szóló filmekben legtöbbször, jobb híján, magát a szándékot kell értékelni. Az igencsak összetett probléma megfelelõ ábrázolása még a legnagyobbaknak is csak ritkán sikerül. Az Amerikai historiának alapvetõ célja feltételezhetõen az elrettentés, amihez megragad minden eszközt. Igazán hatásos jelenetei közvetlenül kapcsolódnak a csak kevesek által ismert amerikai kertvárosi neonáci miliõhöz. Ebben a látványtervezésnek legalább akkora a szerepe, mint a rendezésnek, ez utóbbi hiányosságai viszont a többi jelenetben és a film egészében is jócskán megmutatkoznak.

A film több mint felét kékes-fekete-fehér visszaemlékezések teszik ki, maga a cselekmény egy nap alatt játszódik. Ez látszólag bonyolulttá teszi a valójában nem túl árnyalt történetet. Derekrõl például egyáltalán nem tudjuk, mit csinált, mikor éppen nem náciskodott, legfeljebb azt, hogy a látszat ellenére "szerette a családját". A végkicsengés is a család fontosságát hangsúlyozza természetesen, még ha végeredményben pont a kedves apuka hatására lett is a fiúkból az, ami. A nõi szereplõk (az anya és a nagyobbik lánytestvér) egyébként csak jelzésszerûen vannak jelen, véleményt már csak a legkiélezettebb helyzetben nyilváníthatnak, akkor is fõleg azért vannak ott, hogy Dereknek legyen kivel erõszakoskodnia. Derek barátnõje kivétel, de ez is azt bizonyítja, hogy a forgatókönyvíró a rasszista figurák kidolgozására koncentrált, a többivel ellenben nem bajlódott sokat. Az egész film kétségtelenül Edward Norton szokás szerint kitûnõ alakítására épül, emiatt viszont maradtak benne olyan részek, amikre a történet szempontjából ugyan nem sok szükség van, de a rendezõ Norton miatt sajnálta kivágni õket. Az egész meglehetõsen bõ lére van eresztve, és megtûzdelve esztétikus, ám tökéletesen felesleges képsorokkal. A zenéjét pedig mintha a Filmzenék hangulatfestéshez címû CD-gyûjtemény olcsóbbik kiadásáról válogatták volna össze.

Mindezen túl hiányzik belõle egy karizmatikus neonáci vezéralak - aki Derekkel ellentétben a meggyõzõdésénél marad -, a filmben szereplõ úriember ugyanis egy szimpla köcsög. Pedig mint tudjuk, az ilyenek az igazán veszélyesek, ha egyáltalán.

Orosz Ágnes

Amerikai história X (American History X); színes és fekete-fehér amerikai, 1998, 107 perc; rendezte: Tony Kaye; látvány: Jon Gary Steele; szereplõk: Edward Norton, Edward Furlong, Fairuza Balk, Beverly D´Angelo, Elliot Gould, Stacy Keach; a Flamex mozija

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.