Kiállítás és táncszínház: Komáromi kisleány

  • - sisso -
  • 1999. április 22.

Zene

Kiállítás és táncszínház

Test-Tér - táncszínház Ladányi Andrea és tánccsoportja elõadásában, valamint Grunwalsky Ferenc

azonos címû fotókiállítása a Ludwig Múzeumban

Mit csináltak ezek a furcsa népek a Ludwig Múzeum oszlopai között? Valami hátborzongatót. Összetaszították a fényt, az izmokat és a márványszobrászatot. Életet leheltek az egyiptomi sírkamrák lakóiba, a komáromi erõd bíbor falaiba, a pompeji katasztrófa áldozataiba, a klasszikus görög szobrokba, a lankadt operacsillagokba, a nézõk ernyedt lelkébe és belém. Leizzad az ember, mert tisztában van vele, hogy õ már tépõzáras hullazsákként sem fog megmaradni az utókornak a lakótelepi kamrájában.

Mikor a test a padlóról indul, és nem emlékezik az égvilágon semmire. Így ért az a reggel egy belgrádi radikális feministák társaságában töltött radikális éjszaka után. A múlt hosszúra nyúlt, és most itt van újra. Ezt csak a könnyebb érthetõség kedvéért említem. Megpróbálom tágabb környezetemre is jellemzõ túlverbalizálódott kulturáltsággal leírni a lélek egyéni, napi felemelkedését, ahogy az összefüggésben van a tárgyalt vizuális élménnyel.

Már az elsõ három telefont teljesen félreértettem, hova kéne mennem és miért. Fenséges káosz. Mindig máshova értem oda, de végre idõben összejött. Csak nõkkel ne kezdjen az ember - mondogatták. Jó, hagytam magam elvonszolni egy kiállításmegnyitóval egybenászolt táncelõadásra. Nem hiába. Így mentették meg a napom, aminek élek. Kezdõdött azzal, hogy végighajtottak a fotókiállításon, mondván, az elõadás enélkül mit sem ér, pedig kapaszkodnom kellett a térben rendesen. A fotóktól megrémültem. Saját kiásott tetemeim néztek rám. Grunwalsky fotózta Ladányi Andreát. Úristen, hogy bír megállni, megfeküdni ilyen pózokban a modell, csak úgy, a kulcscsontján vagy a lábujjhegyén? Mert hogy áll, vagyis mozdulatlan, az biztos. Úgy fotózták le. Mégis merõ mozgás a beste teste. Nem ember az ilyen, görög istennõ inkább a magyar erõdben. Széthúzza a képet minden irányba, menten szétszakad. Akár fekve is nézhetném, ha nem lenne hideg a márványpadló, vagy fejen állva, ha nem múlt volna el az egyensúlyérzékem átmenetileg. Az alak mindenhonnan értelmezhetõ, akár a szobrok közül a jobbak. Mozgásszobor-sorozat. Grunwalsky rendezõ úr a fényképezõgépet sem tudja úgy kezelni, mintha nem volna kamera. A modellen belül van a kompozíciók súlypontja, nem vitás, különben lehullanának a képek a falról. A halottak merevednek így, vagy a sírás nélkül születõk kezdik ekképp formálni a mozdulataikat. Porban, sárban, fóliában, tépett rongyokban.

Mire elérjük az oszlopot, amihez majd támaszkodom, összegyûlnek a népek, és kezdõdik az elõadás, kezdõdik a szikralátás. Az angyal, akinél a dolgok vezérfonala, alászáll egy lépcsõsoron, az irányított angyalok pedig fenn mozdulnak a boltívek alatt. Nem látják egymást, csak az észrevétlen fonalak, a dallamok futnak a gerincük helyén. Egy idõsödõ mamarazza majdnem tönkreteszi a kezdõképet, nem veszi észre, hogy angyalokkal áll egy ablakban, nem is akar tudomást venni róla, tuti hely. Gondolta, kiteszi magát az örökkévalóság teraszára. Lovakkal húzatják el. Ladányi Andrea végig ugyanaz, tökéletes, direkt rontja el a mozdulatokat, és futtatja ki a jóra. Nem hiába, már a balettintézeti tablóképén is iszonyú elszánt volt az arca. Képzelem, milyen dacosan tikitakizott a folyosón. Kondíciója egy maratoni futóé, de azért néha szeretnék neki vinni egy pohár vizet. Az operaparódiáktól Lajkó Félix hegedûhúrjain át a Prodigy koncerthajó lázadásáig végigtáncolnak mindenen, vannak finom egybemosódások, de mindig ott van a semmi is, a csend, amibõl lesznek.

Az öregurak bravóztak, mint a moszkvai Nagyszínházban a század elején lehetett szokás. Verejték is volt elég rajtam, mintha végigcsináltam volna az elõadást. Nem érdemes a kortárs mozgásszínház mozdulatainak értelmét keresni, kedves nézõk, vagy bekattan valami, vagy nem. Itt megtörtént minden, ez a lényeg. Azóta is pörgök, nincs leállás, kezdem újra, mindennap.

- sisso -

Test-Tér-elõadások június 20-ig láthatók a Ludwig Múzeumban, péntekenként 17.30-tól.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.