Koncert

Fischer Annie 100

Zene

Két magyar zongorista kerek évfordulóját, Fischer Annie születési centenáriumát és Prunyi Ilona pályafutásának ötvenedik évét ünnepelte az a fesztiválszínházi kamaraest, amely egyszersmind a két művésznő hajdani barátságának is emléket állított.

Prunyi Ilona a koncert első felében a fiatal Banda Ádámmal együtt muzsikált, s közös játékuk egyszerre tette érzékletessé a kettejük közötti emberi és művészi rokonszenv magas fokát, valamint azt a ritka konstellációt, amikor két, alapjában introvertált muzsikus terelgeti egymást a reflektorfény felé. Schubert g-moll és Brahms d-moll hegedű-zongora szonátájában Prunyi mindvégig a háttérből vezetett, s csak ritkán (mint a Brahms-szonáta harmadik, Un poco presto e con sentimento jelzésű tételében) eresztette delikát zongorahangját az előtérbe, Banda még érőfélben lévő, de már rég figyelemre méltó hegedűszava mellé. A koncert második felének programja bevallottan a zongorairodalom kedvelt ráadásszámai közül lett összeválogatva, s az elmúlt években kéztörésen, sőt -bénuláson is átesett Prunyi Ilona most bravúrszámok sorával bizonyíthatta manuális készségeinek újbóli diadalmas birtoklását. Kézkeresztezések és egyéb látványosan virtuóz szakaszok sorjáztak Chopin, Liszt és Dohnányi Ernő felhangzó darabjaiban, s ha itt-ott elő is fordult egy-egy melléütés vagy elkentebb zenei pillanat, azért az összhatás így is több mint imponálónak bizonyult. Az op. 34-es három Chopin-keringő sorozatnyitó, Asz-dúr darabja, majd a meghirdetett program végén Johann Strauss Kincskeringőjének Dohnányi-féle hálás, ámde kutyanehéz átirata különösen lenyűgöző állapotában mutatta a szerény pódiumalkatú zongorista művészetét. Ilyen műsor-összeállítással a koncert azután szinte észrevétlenül lépett át az immár valódi ráadások szakaszába, ahol Prunyi Ilona lelkes közönsége nem is adta alább további négy zongoradarab kikövetelésénél.

Müpa Fesztivál Színház, május 13.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.