Lemez

Franco Fagioli: Rossini

  • - csk -
  • 2017. április 23.

Zene

Mit csinál egy kontratenor ma az operaszínpadon? Azokat a szerepeket alakítja, amelyeket a 17–18. századi operaszerzők férfiaknak, de kasztrált énekeseknek írtak. Például Mozart Idomeneójának Idamante szólamát, Leonardo Vinci Artaserse vagy Gluck Ezio című operájának címszerepét. Vagyis Soprano castrato vagy alto castrato szerepeket, amelyekben a mai kontratenor sok koloratúrával, szenvedélyes előadói stílusban énekelhet, megidézve a 18. század nagy kasztráltjait, segítve a mai közönségnek elképzelni, milyen stílusban diadalmaskodhatott Senesino, Farinello, Caffarelli vagy Gizziello – a barokk kor sztárjai (mindegyiküknek volt teljes neve is, de a közönség, amely a lábuk előtt hevert, csak ragadványnevükön emlegette őket).

Van más lehetőség is: a Verdi megjelenését közvetlenül megelőző korban, a 19. század elején – például Rossini komoly operáiban –számos olyan férfiszerep akad, amelyet a zeneszerző alt vagy mezzoszoprán szólamra írt, s amelyeket az eredeti előadásokon rendre nők énekeltek. Az argentin Franco Fagioli (1981), korunk egyik legvirtuózabb kontratenorja teljes lemezt szentelt ezeknek az áriáknak olyan operákból, mint a Demetrio e Polibio, a Matilde di Shabran, az Adelaide di Borgogna, a Tancredi, a Semiramide vagy az Eduardo e Cristina.

Rossini-ritkaságokat hallunk tehát. Fagioli lehengerlő technikája rendkívüli szenvedélyek szolgálatában áll, s az előadásokból árad a zene energiája. A lemez ínyenceknek való utazás a zenei „gender studies” világában, speciális „nadrágszerepek” segítségével – amelyeket ezúttal mégis férfi énekel. Jól meg van itt keverve minden: töprenghetünk, hogy amit hallunk, „nőiesen férfias” vagy „férfiasan nőies”… Az összhatásban van egy semmihez sem hasonlítható lebegés, vibrálás – a felfokozottság speciális fajtája, amelyben Fagioli verhetetlen. A George Petrou vezényelte historikus együttes, az Armonia Atenea, mint mindig, most is remek.

Deutsche Grammophon, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.