Lemez

Franco Fagioli: Rossini

  • - csk -
  • 2017. április 23.

Zene

Mit csinál egy kontratenor ma az operaszínpadon? Azokat a szerepeket alakítja, amelyeket a 17–18. századi operaszerzők férfiaknak, de kasztrált énekeseknek írtak. Például Mozart Idomeneójának Idamante szólamát, Leonardo Vinci Artaserse vagy Gluck Ezio című operájának címszerepét. Vagyis Soprano castrato vagy alto castrato szerepeket, amelyekben a mai kontratenor sok koloratúrával, szenvedélyes előadói stílusban énekelhet, megidézve a 18. század nagy kasztráltjait, segítve a mai közönségnek elképzelni, milyen stílusban diadalmaskodhatott Senesino, Farinello, Caffarelli vagy Gizziello – a barokk kor sztárjai (mindegyiküknek volt teljes neve is, de a közönség, amely a lábuk előtt hevert, csak ragadványnevükön emlegette őket).

Van más lehetőség is: a Verdi megjelenését közvetlenül megelőző korban, a 19. század elején – például Rossini komoly operáiban –számos olyan férfiszerep akad, amelyet a zeneszerző alt vagy mezzoszoprán szólamra írt, s amelyeket az eredeti előadásokon rendre nők énekeltek. Az argentin Franco Fagioli (1981), korunk egyik legvirtuózabb kontratenorja teljes lemezt szentelt ezeknek az áriáknak olyan operákból, mint a Demetrio e Polibio, a Matilde di Shabran, az Adelaide di Borgogna, a Tancredi, a Semiramide vagy az Eduardo e Cristina.

Rossini-ritkaságokat hallunk tehát. Fagioli lehengerlő technikája rendkívüli szenvedélyek szolgálatában áll, s az előadásokból árad a zene energiája. A lemez ínyenceknek való utazás a zenei „gender studies” világában, speciális „nadrágszerepek” segítségével – amelyeket ezúttal mégis férfi énekel. Jól meg van itt keverve minden: töprenghetünk, hogy amit hallunk, „nőiesen férfias” vagy „férfiasan nőies”… Az összhatásban van egy semmihez sem hasonlítható lebegés, vibrálás – a felfokozottság speciális fajtája, amelyben Fagioli verhetetlen. A George Petrou vezényelte historikus együttes, az Armonia Atenea, mint mindig, most is remek.

Deutsche Grammophon, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.