Lemez

Franco Fagioli: Rossini

  • - csk -
  • 2017. április 23.

Zene

Mit csinál egy kontratenor ma az operaszínpadon? Azokat a szerepeket alakítja, amelyeket a 17–18. századi operaszerzők férfiaknak, de kasztrált énekeseknek írtak. Például Mozart Idomeneójának Idamante szólamát, Leonardo Vinci Artaserse vagy Gluck Ezio című operájának címszerepét. Vagyis Soprano castrato vagy alto castrato szerepeket, amelyekben a mai kontratenor sok koloratúrával, szenvedélyes előadói stílusban énekelhet, megidézve a 18. század nagy kasztráltjait, segítve a mai közönségnek elképzelni, milyen stílusban diadalmaskodhatott Senesino, Farinello, Caffarelli vagy Gizziello – a barokk kor sztárjai (mindegyiküknek volt teljes neve is, de a közönség, amely a lábuk előtt hevert, csak ragadványnevükön emlegette őket).

Van más lehetőség is: a Verdi megjelenését közvetlenül megelőző korban, a 19. század elején – például Rossini komoly operáiban –számos olyan férfiszerep akad, amelyet a zeneszerző alt vagy mezzoszoprán szólamra írt, s amelyeket az eredeti előadásokon rendre nők énekeltek. Az argentin Franco Fagioli (1981), korunk egyik legvirtuózabb kontratenorja teljes lemezt szentelt ezeknek az áriáknak olyan operákból, mint a Demetrio e Polibio, a Matilde di Shabran, az Adelaide di Borgogna, a Tancredi, a Semiramide vagy az Eduardo e Cristina.

Rossini-ritkaságokat hallunk tehát. Fagioli lehengerlő technikája rendkívüli szenvedélyek szolgálatában áll, s az előadásokból árad a zene energiája. A lemez ínyenceknek való utazás a zenei „gender studies” világában, speciális „nadrágszerepek” segítségével – amelyeket ezúttal mégis férfi énekel. Jól meg van itt keverve minden: töprenghetünk, hogy amit hallunk, „nőiesen férfias” vagy „férfiasan nőies”… Az összhatásban van egy semmihez sem hasonlítható lebegés, vibrálás – a felfokozottság speciális fajtája, amelyben Fagioli verhetetlen. A George Petrou vezényelte historikus együttes, az Armonia Atenea, mint mindig, most is remek.

Deutsche Grammophon, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.