mi a kotta?

Gyengéd bálványok

  • mi a kotta
  • 2022. augusztus 3.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2022/31. hétre

„Mennyire sajnálom, drága barátom, hogy nem elégíti ki ízlésemet Mozart… Szeretem a mélységet, az erőt, a nagyságot – hogy is szeretném tehát a felszíneset, a dologit, a hígat, a jelentéktelent. Ezek csupán a legsekélyesebb viszonyok között nyújthatnak örömet, hát engem sem ő, sem a művei nem tudnak lenyűgözni” – írta Nadezhda von Meck bárónő, a hűséges patrónus Csajkovszkijnak, aki viszont rajongott Mozartért. Talán, ismerve a klasszikus mester kikezdhetetlen tekintélyét, meglepődünk a fent írt sorokon, de az orosz „matrónus” korántsem volt egyedül a véleményével a 19. század derekán, amikor nemcsak Mozart, de az előző évszázad zenéje en bloc hidegen hagyta a zenehallgatókat, akik jobban kedvelték Berlioz, Wagner, Verdi, Brahms és Liszt dörgedelmes hangkölteményeit és tévelygő ábrándjait. Mozart, könnyed harmóniáival és szabályos periódusaival triviálisnak tűnt. Csajkovszkij fehér hollóként szerette a salzburgi kollégát, rajongását egyebek mellett az ő stílusában írt Mozartiana-szvitben fejezte ki, no meg a bárónőnek írt válaszlevélben: „Nem egyszerűen szeretem Mozartot – bálványozom őt” –, majd sorokon át zengedezett a Don Giovanniról, a Haydnnak dedikált hat kvartettről, két-három szimfóniájáról és a Requiemről. „Mozart kamarazenéjében a báj, a szövet tisztasága, a részletek szépsége megragadó, de néha az ember olyannal is találkozik, amit megkönnyez…”

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."