Hosszú az út Winnipegbe - Marc Evans: Hósüti (dvd)

  • - ts -
  • 2007. június 21.

Zene

Bemutatni, hogy az ember mennyire szeretetreméltó és mennyire sebezhető, világos, bár nehezen megfogható hivatala egy játékfilmnek. A hit, hogy az ilyesmi nemcsak mozihősök sajátja, adott esetben nézőhegyeket mozgathat meg - így épp ezen a területen tapasztalható a legtöbb visszaélés (bár gonoszok is versenyben vannak, kétségtelenül).

Bemutatni, hogy az ember mennyire szeretetreméltó és mennyire sebezhető, világos, bár nehezen megfogható hivatala egy játékfilmnek. A hit, hogy az ilyesmi nemcsak mozihősök sajátja, adott esetben nézőhegyeket mozgathat meg - így épp ezen a területen tapasztalható a legtöbb visszaélés (bár gonoszok is versenyben vannak, kétségtelenül).

Az idei Titanic fesztiválon bemutatott, s végül a kölcsönzőkig jutó kanadai-angol produkció is ezen Szküllák és Kharübdiszek között próbál célba jutni - nos, megvannak hozzá a módszerei. A kipróbált módszerei... Meg a sztorija, meg az előadói - ugyan mindről lerí a biztosramenészet, de az alkotók mégis mintha tisztában lennének bizonyos határokkal, ha túlságosan nem is hagyják magukat befolyásolni ezen ismereteiktől.

A történet az éppen esedékes fordulataira rímelő múltbéli események fel-felidézésének ritmikája szerint halad előre a hóban. Kanadában járunk, megérkezett Alan Rickman repülővel, szomorú és magányos arckifejezést visel, a zord éghajlathoz illő meleg ruhával. Gépkocsival folytatná az útját, családi okból Winnipegbe - egyébként mér' is menne oda az ember ilyen hidegben. Ráakaszkodik egy kiscsaj, vinné már el egy darabon. Alan (amúgy Alex) kis riszálás után már kötélnek áll, de még jónak látja utasa orrára kötni, hogy épp most jött a börtönből, ahol gyilkosságért tartózkodott. Nos, ezen a ponton még hihetnénk, hogy valami egészen más filmhez lesz szerencsénk, hm, a gyilkos és a lányka road-movie-ja. De jön egy rohadt nagy kamion, és baaaing! Sose jutunk Winnipegbe.

Tehát fönn kezdünk nagyon, fönn a magasban - lehet, hogy láttuk egy villanásra a kamiont a parkolóban, de úgy jött, ahogyan a moziban kell: egyszer csak; a semmiből. A roncsból csak az egyik kászálódik elő, Alan. Ekkor rögtön két lépcsővel lejjebb szállunk - Rickman ugyan nem a sztárok legnagyobbika, de jelenléte minden vásznon egyformán (eléggé) hangsúlyos, ha ő marad a roncsban holtan, az egy határozott és okkal feltételezhetően pozitív ígéret az elkövetkező másfél órára, valami olyasmi, mintha a Véres kés 1 legelején lelőnék Bruce Willist. Egy autóstoppos lány halála a film elején, az ugyancsak határozott ígéret, ám hogy mire, arról, khm, a kelleténél is bőségesebbek a tapasztalataink...

Mindeközben a fő dramaturgiai mozgatórugó mégis az lenne, hogy mindig rápakoljunk egy lapáttal. Alan minden rendőri óvás ellenére elindul részvétet nyilvánítani az ismeretlen családnak... Azért túlzás, hogy ismeretlen - még a szomszédjuk sem az: Carrie-Anne Moss -, hisz Sigourney Weaver nyit ajtót. Sigourney autista... Most mondjam azt, hogy képzelhetik, mi jön ezután, ha az előbb a folyamatos rápakolást emlegettem? Képzelhetik. És ez még csak a sztori.

Az előadók főerőinek bemutatása azért fontos, hogy belássuk, az alkotóknak gondosan kiválasztott fényvisszaverő elemekre volt szükségük, hisz egyfelől végig a nagy fehér hóban járunk, másfelől minden a felmondott történetre van bízva. A felsorolt nagyszerű mozicsillagok ugyanis kevésbé lenyűgöző formateremtő erejükkel írták be magukat a mozgókép-históriába, mint egyszerű fizikai jelenlétük mindenkor kőharapó erejével. Egyszerűen jó nézni őket, passz. Azt ugyanis különösen nehéz az eddig ismeretes színészi eszközökkel híven felmutatni, hogy Alan annak drámai következményeiért ült, mert egy kamionos elütötte a fiát, akit ugyan sose látott, de épp őhozzá indult... - ezt nevezhetjük éppen rápakolásnak is, de jobb szó a giccs.

A Hósüti egy következetes, halknak álcázott, ám agresszív giccs - szép embereket lehet szeretni benne, és szép emberekért lehet aggódni; pizzával biztos elmegy.

Forgalmazza az SPI

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.

Miért hallgat Erdő Péter?

2025 júliusának egyik forró szerda éjjelén Konrád-Lampedúza Bence betanított kémia­tanár hazafelé ballagott Ráczboldogkőn, a Kistücsök névre hallgató alma materéből. Nem volt ittas egy cseppet sem, de megviselte a nehéz levegő, amikor szembejött vele egy kormányzati óriásplakát.