SZIGET 2016

I. Riri, a fülledtség úrnője

Rihanna

  • - greff -
  • 2016. szeptember 4.

Zene

Kit szeretünk, ha Rihannát szeretjük?

A kérdéssel persze nemcsak a Budapesten most másodszor a hódolói elé lépő barbadosi félistennő kínálható meg, hanem a kortárs popzene egészének egyik kulcsproblémáját jelzi – idén egyébként a Michelle Obamától a zenemagazinokon át a New York-i, londoni vagy debreceni gimnazisták által is a legnagyobbnak gondolt Beyoncé kapcsán tették fel a legtöbbször. Hiszen vajon hol lép be a képbe az önkifejezés, a saját aura, az egy és oszthatatlan személyiség egy olyan művészi (vagy jó, legalábbis művésziszerű, nyomokban művészi elemeket is hordozó) produkció esetében, amelyet alsó hangon is tucatnyi szerző jegyez?

Rihanna (alattvalóinak csak: Riri) eddigi legjobb lemezein (Good Girl Gone Bad, Rated R, Loud) például darabonként húsz feletti a dalírók száma (ebbe persze beletartoznak azoknak a témáknak a szerzői is, akik a hangmintázott részek eredetijeivel járultak hozzá a végeredményhez), ami mégiscsak újszerű jelenség a sok újjal manapság nem igazán hengerelő popzenében. Mert az persze a legkevésbé sem váratlan, hogy egy kiemelkedő énekesnőnek mások írják a számokat: a Holland–Dozier–Holland triótól a Stock–Aitken–Waterman hármasig sokan tudnának mesélni erről, ahogy arról is, hogy rájuk persze a pár száz javíthatatlan mindentudón kívül már rég nem emlékezik senki sem, míg az általuk magas színvonalon kiszolgált Diana Rossra vagy Kylie Minogue-ra nagyon is. Ők azonban mégiscsak többé-kevésbé egynemű zenei szövetet szőttek, amelyet könnyű volt aztán közös munkával hitelesen a produkció arcát adó énekesnő imázsához igazítani. Rihannáé ellenben már csak azért is bonyolultabb eset, mert még azt sem lehet megmondani, hogy a popzene óriáshalmazát leszámítva pontosan milyen zsánerhez is lehetne odakötni a nevét. Énekelt ő már – és most csak a legerősebbekből szemezgetünk – dancehallt (Pon De Replay) és house-t (We Found Love), r&b-t (Umbrella) és hiphopot (Raining Men), folkot (FourFiveSeconds) és trapet (Bitch Better Have My Money) meg reggae-t (Man Down), modern latint (Te Amo) és – de legyen ennyi is elég. Ám épp itt jön az, ami a legérdekesebb! Amikor ugyanis Rihanna az aktuális lemezén, az idén év elején kiadott Antin először szólt bele határozottabban a zenéjébe, és érvényesítette jobban a maga ízlését (egy sor dalt a bekábult hiphop irányába tolva), a végeredmény akkor is ugyanannyira otthonosan és hitelesen hangzott, mint bármikor korábban. Vagyis az attitűd, a falrengető pimaszság és a százszázalékos páratartalmat biztosító túlfűtöttség, ami ezt a fiatal nőt (a tényleg kiváló hangjának azonnal felismerhető tónusa mellett) a globális szupersztárságig repítette, már a kezdetek kezdetén is az övé volt, és a mai napig intakt maradt, hogy ennek segítségével fogja össze a poptörténet nagyjából összes évtizedéből a lába elé hordott motívumokat. Ennek egyelőre szinte tökéletes sikere pedig, lássuk be, van akkora teljesítmény, mint végigírni egy teljes albumot.

A Sziget nagyszínpadára nem egy marionettbáb érkezik tehát, hanem valaki, aki a nehézkedési erejével magához tudta hajlítani az összes teret, amelybe eddig belerakták. Ráadásul erre az okoskodásra sincs végeredményben semmi szükség: a slágerek itt aztán tényleg magukért beszélnek majd, a főhősnő ellenállhatatlan lesz és gyönyörű, a műsor pedig vicces, szexi és vaskosan ízléstelen egyszerre. Ha már a fénykorát élő Madonnáról lemaradtunk anno, most itt a lehetőség, hogy legalább ezen a terepen helyreállítsuk egy kicsit a világ rendjét.

Dan Panaitescu nagyszínpad, augusztus 11., 21.30

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

A műfaj legnagyobbjaival

Tegye fel a kezét, akinek Bayreuth hallatán először nem Wagner jut eszébe. Nem csoda, hiszen 1876, Wagner Festspielhausának, a kizárólag Wagner-operák előadására épített operaháznak a megnyitása óta a két név elválaszthatatlanul összefonódott. De a városnak van egy másik elsőrangú fesztiválja is.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.