Lemez

Odesza: In Return

  • Velkei Zoltán
  • 2014. november 3.

Zene

Noha az USA még mindig az Electronic Dance Musicért rajong, a seattle-i Harrison Mills és Clayton Knight urbánus elektronikát játszó duója, az Odesza lassan mindenkinél nagyobb sikert arat a tengerentúl leg­újabb generációjában. A semmiből jött debütalbummal óriásit robbantottak, másfél évvel később pedig már 16 millió SoundCloud-hallgatás és 7,5 millió Spotify-lejátszás a páros statisztikája.

Az új lemez megjelenése előtt oly mértékben volt a figyelem középpontjában az Odesza, hogy tulajdonképpen bármit is csinál, most jut el a legtöbb emberhez. S bizony sokszor láttuk már, hogy ilyenkor még a legprecízebb zenekarok is képesek egy lusta lemezt letenni az asztalra, majd megindulni lefelé. Itt viszont nem ez a helyzet: a downtempo sebességét ritkán elhagyó, de ritmusában sokszor váratlanul változó, gyönyörű hangú vokalistanőkkel elárasztott, színes és epikus zenék olyan összhatást teremtenek, amire még az underground popban is rég volt példa.

Mindegyik felvétel sláger, de egymás után felsorakozva kialakul köztük egyfajta hierarchia, így lesznek magasak és mélyek, tetőpontok és átvezetők a lemezen. A kislemezen landoló Say My Name vagy az All We Need az ősz legjobb háztetős-naplementés háttérzenéi lehetnek, a White Lies pedig szerkezetben, elektronikus csavarásokban és énekben is csúcspont. De nem fogy el a lendület a második félidőben sem: a Kotóval megmutatja az Odesza, hogy még az instrumentális zenéi is erősek, a For Usnál tökéletesebb záró szám pedig nem is lehetne. Caribou-, Pretty Lights- és Bonobo-rajongóknak kifejezetten ajánlott.

Counter/Neon Music, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.