Lemez

Odesza: In Return

  • Velkei Zoltán
  • 2014. november 3.

Zene

Noha az USA még mindig az Electronic Dance Musicért rajong, a seattle-i Harrison Mills és Clayton Knight urbánus elektronikát játszó duója, az Odesza lassan mindenkinél nagyobb sikert arat a tengerentúl leg­újabb generációjában. A semmiből jött debütalbummal óriásit robbantottak, másfél évvel később pedig már 16 millió SoundCloud-hallgatás és 7,5 millió Spotify-lejátszás a páros statisztikája.

Az új lemez megjelenése előtt oly mértékben volt a figyelem középpontjában az Odesza, hogy tulajdonképpen bármit is csinál, most jut el a legtöbb emberhez. S bizony sokszor láttuk már, hogy ilyenkor még a legprecízebb zenekarok is képesek egy lusta lemezt letenni az asztalra, majd megindulni lefelé. Itt viszont nem ez a helyzet: a downtempo sebességét ritkán elhagyó, de ritmusában sokszor váratlanul változó, gyönyörű hangú vokalistanőkkel elárasztott, színes és epikus zenék olyan összhatást teremtenek, amire még az underground popban is rég volt példa.

Mindegyik felvétel sláger, de egymás után felsorakozva kialakul köztük egyfajta hierarchia, így lesznek magasak és mélyek, tetőpontok és átvezetők a lemezen. A kislemezen landoló Say My Name vagy az All We Need az ősz legjobb háztetős-naplementés háttérzenéi lehetnek, a White Lies pedig szerkezetben, elektronikus csavarásokban és énekben is csúcspont. De nem fogy el a lendület a második félidőben sem: a Kotóval megmutatja az Odesza, hogy még az instrumentális zenéi is erősek, a For Usnál tökéletesebb záró szám pedig nem is lehetne. Caribou-, Pretty Lights- és Bonobo-rajongóknak kifejezetten ajánlott.

Counter/Neon Music, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.