Lemez

Odesza: In Return

  • Velkei Zoltán
  • 2014. november 3.

Zene

Noha az USA még mindig az Electronic Dance Musicért rajong, a seattle-i Harrison Mills és Clayton Knight urbánus elektronikát játszó duója, az Odesza lassan mindenkinél nagyobb sikert arat a tengerentúl leg­újabb generációjában. A semmiből jött debütalbummal óriásit robbantottak, másfél évvel később pedig már 16 millió SoundCloud-hallgatás és 7,5 millió Spotify-lejátszás a páros statisztikája.

Az új lemez megjelenése előtt oly mértékben volt a figyelem középpontjában az Odesza, hogy tulajdonképpen bármit is csinál, most jut el a legtöbb emberhez. S bizony sokszor láttuk már, hogy ilyenkor még a legprecízebb zenekarok is képesek egy lusta lemezt letenni az asztalra, majd megindulni lefelé. Itt viszont nem ez a helyzet: a downtempo sebességét ritkán elhagyó, de ritmusában sokszor váratlanul változó, gyönyörű hangú vokalistanőkkel elárasztott, színes és epikus zenék olyan összhatást teremtenek, amire még az underground popban is rég volt példa.

Mindegyik felvétel sláger, de egymás után felsorakozva kialakul köztük egyfajta hierarchia, így lesznek magasak és mélyek, tetőpontok és átvezetők a lemezen. A kislemezen landoló Say My Name vagy az All We Need az ősz legjobb háztetős-naplementés háttérzenéi lehetnek, a White Lies pedig szerkezetben, elektronikus csavarásokban és énekben is csúcspont. De nem fogy el a lendület a második félidőben sem: a Kotóval megmutatja az Odesza, hogy még az instrumentális zenéi is erősek, a For Usnál tökéletesebb záró szám pedig nem is lehetne. Caribou-, Pretty Lights- és Bonobo-rajongóknak kifejezetten ajánlott.

Counter/Neon Music, 2014

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.