Puska a vállukon - Iggy And The Stooges: Ready To Die

  • Greff András
  • 2013. május 30.

Zene

Abban, remélem, nincs vita, hogy a filmtörténet legheroikusabb nagyjelenete a Vad banda végén látható, amikor Pike és cimborái felcsatolják derekukra a fegyvert, és az esélytelen versenyzők kőroppantó büszkeségével elindulnak a poros úton a százszoros túlerőben lévő mexikói katonák ellen, akik fogva tartják agyonkínzott társukat, Angelt. A Stooges új lemezében az a legrokonszenvesebb, hogy bizonyos pontjain különösebb erőlködés nélkül is eszünkbe juthat ez a felemelő pillanat - és távolról sem csak a lemezcím vagy a záródalba hímzett westernmotívumok okán.

false

Mivel a 2007-ben, még Ron Ashetonnal felvett The Weirdness a rocktörténet egyik legméltatlanabb comeback albuma volt, sietve hozzá kell tenni, hogy a Ready To Die nem csak annak tükrében nevezhető tisztességes dobásnak. A stúdióban ezúttal a Keith Richards gonosz szellemi ikertestvéreként elhíresült, 30 év irodai munka után a rockzenébe 2009-ben, Ron Asheton halálát követően visszaoldalgott James Williamsonnal dolgozó zenekarnak persze esélye sem volt rá, hogy újrateremtse akár a Raw Power csillagromboló erejét, akár a Kill City laposra vert, magányosan szédelgő rock and rollját, de világosan hallatszik, hogy egyik zenész sem nyomasztotta magát különösebben a rideg tények miatt, és ez a vállrándítós hozzáállás nagyon is jót tesz mind a tíz dalnak. Ami a zenei oldalt illeti, egyetlen számot, a Fun House Loose-ját szerencsétlenül megismételni igyekvő Jobot leszámítva a glamet, a bluest, a boogie-woogie-t, a tiszta rockot és a protopunkot hol kisebb, hol nagyobb távolságról, de többnyire egyszerre szemlélő Williamson keresetlen gitározása önmagában is elvinné a balhét, de az olcsó és hatásos alapok után fáradhatatlanul kutató ritmusszekció és a szaxofonja helyét mindig hibátlan ízléssel megtaláló Steve Mackay is feszengés nélkül jelentkezhet ebben az évben a karácsonyi bónuszért.

Egy igazán nagy mutatványhoz azonban szükség volna még valakire. A Stooges lehengerlő magyar koncertjeit felidézve (vonatkozó kritikáink itt és itt), de páratlan életművét ismerve persze ettől függetlenül is váratlanul keserű, hogy a Ready To Die kizárólag Iggy Pop miatt nem tud egyik szakaszán sem az ötödik sebességre kapcsolni. Az az egyszerre bölcs és belekeseredett szemlélet, amely Iggy előadói modorát ezen a lemezen meghatározza, a három akusztikus, poszt-stonesos balladában megfelelő kontextusba kerül, a zakatolósabb daloknak viszont (markánsan cinikus dalszövegek ide vagy oda) menthetetlenül elcsiszolja az élét - a kivételt a Gun jelenti, amelyben szintén nem feszíti szét ugyan a vén legenda bőrét az indulat, de legalább a tőle elvárható kajánsággal szövegeli keresztül a számot.

A Ready To Die máshová érkezik így, mint a felidézett nagy western. Pike és társai is elbuktak a végén Peckinpah filmjében, de az utolsó szívdobbanásig kelepelt minden kézben a fegyver - a Stooges-akció vezérének ezzel szemben nincs energiája golyót tuszkolni a tárba a sokadik lőtt sebe után.

Fat Possum, 2013


Figyelmébe ajánljuk

Radnóti Sándor: „Soros démonizálása világjelenség”

  • Radnóti Sándor
Abban a szótárban, amelyet spindoktorai tanácsára a miniszterelnök használ, majd nyomában villámgyorsan elterjed politikai lakájai körében, s kötelezővé válik a kormánypárti médiák teljes spektrumában, a CEU-t Soros-egyetemnek kell nevezni, Soros György nevét pedig a spekuláns szóval kell összekapcsolni.

„A világ ilyen: aki jól teljesít, könnyebben kap segítséget”

A Belügyminisztérium és szeretetszoglálatok közös kezdeményezésének köszönhetően 18 gyermekvédelemben érintett személy jutott lakhatáshoz. A pályázati felhívás szigorú követelményeket támaszt, ám a program valóban komoly kedvezményeket nyújt. Ebből kifolyólag csak egy szűk kör számára ad lehetőséget, miközben több mint 23 ezren nélkülözik a vér szerinti családjukat. Elég-e ez a segítség, és ha igen, mire?

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.