Puska a vállukon - Iggy And The Stooges: Ready To Die

  • Greff András
  • 2013. május 30.

Zene

Abban, remélem, nincs vita, hogy a filmtörténet legheroikusabb nagyjelenete a Vad banda végén látható, amikor Pike és cimborái felcsatolják derekukra a fegyvert, és az esélytelen versenyzők kőroppantó büszkeségével elindulnak a poros úton a százszoros túlerőben lévő mexikói katonák ellen, akik fogva tartják agyonkínzott társukat, Angelt. A Stooges új lemezében az a legrokonszenvesebb, hogy bizonyos pontjain különösebb erőlködés nélkül is eszünkbe juthat ez a felemelő pillanat - és távolról sem csak a lemezcím vagy a záródalba hímzett westernmotívumok okán.

false

Mivel a 2007-ben, még Ron Ashetonnal felvett The Weirdness a rocktörténet egyik legméltatlanabb comeback albuma volt, sietve hozzá kell tenni, hogy a Ready To Die nem csak annak tükrében nevezhető tisztességes dobásnak. A stúdióban ezúttal a Keith Richards gonosz szellemi ikertestvéreként elhíresült, 30 év irodai munka után a rockzenébe 2009-ben, Ron Asheton halálát követően visszaoldalgott James Williamsonnal dolgozó zenekarnak persze esélye sem volt rá, hogy újrateremtse akár a Raw Power csillagromboló erejét, akár a Kill City laposra vert, magányosan szédelgő rock and rollját, de világosan hallatszik, hogy egyik zenész sem nyomasztotta magát különösebben a rideg tények miatt, és ez a vállrándítós hozzáállás nagyon is jót tesz mind a tíz dalnak. Ami a zenei oldalt illeti, egyetlen számot, a Fun House Loose-ját szerencsétlenül megismételni igyekvő Jobot leszámítva a glamet, a bluest, a boogie-woogie-t, a tiszta rockot és a protopunkot hol kisebb, hol nagyobb távolságról, de többnyire egyszerre szemlélő Williamson keresetlen gitározása önmagában is elvinné a balhét, de az olcsó és hatásos alapok után fáradhatatlanul kutató ritmusszekció és a szaxofonja helyét mindig hibátlan ízléssel megtaláló Steve Mackay is feszengés nélkül jelentkezhet ebben az évben a karácsonyi bónuszért.

Egy igazán nagy mutatványhoz azonban szükség volna még valakire. A Stooges lehengerlő magyar koncertjeit felidézve (vonatkozó kritikáink itt és itt), de páratlan életművét ismerve persze ettől függetlenül is váratlanul keserű, hogy a Ready To Die kizárólag Iggy Pop miatt nem tud egyik szakaszán sem az ötödik sebességre kapcsolni. Az az egyszerre bölcs és belekeseredett szemlélet, amely Iggy előadói modorát ezen a lemezen meghatározza, a három akusztikus, poszt-stonesos balladában megfelelő kontextusba kerül, a zakatolósabb daloknak viszont (markánsan cinikus dalszövegek ide vagy oda) menthetetlenül elcsiszolja az élét - a kivételt a Gun jelenti, amelyben szintén nem feszíti szét ugyan a vén legenda bőrét az indulat, de legalább a tőle elvárható kajánsággal szövegeli keresztül a számot.

A Ready To Die máshová érkezik így, mint a felidézett nagy western. Pike és társai is elbuktak a végén Peckinpah filmjében, de az utolsó szívdobbanásig kelepelt minden kézben a fegyver - a Stooges-akció vezérének ezzel szemben nincs energiája golyót tuszkolni a tárba a sokadik lőtt sebe után.

Fat Possum, 2013


Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.