HANGADÓ - Koncert

In nomine Haydn

René Jacobs és a Kammerorchester Basel – Bartók Tavasz

Zene

„Kérem, tolmácsolja Őfőméltóságának azon kérésemet, hogy engem, Weiglt és annak feleségét, valamint Friberthet jövő csütörtökön engedjen el Bécsbe, hogy ott péntek délután az irgalmas testvérek templomában felléphessünk, s mint legkegyelmesebb hercegünk szolgái, ezzel is növelhessük az őt övező tiszteletet.”

Ily ügyesen fonta a szót 1768 tavaszán Haydn, hogy hercegi ura elengedje őt (és pár emberét) a Stabat mater ősbemutatójára, s levelével valószínűleg el is érte célját. Sajnos, a mi közös koronahercegünk korántsem volt ennyire engedékeny, így a Bartók Tavasz második estéjén sem a közönség, sem René Jacobs és muzsikustársai nem lehetettek ott a Müpában. Maradt tehát a neten közvetített koncert vigasza, és egyáltalán: maga a vigasztalás aktusa, amelyre rokonszenvesen rövid bevezetőjében a hajdani énekesfiú és exkontratenor is utalt Bázelből.

S ezt nyugodtan vehettük akár ígéretnek is, hiszen az egykoron ugyancsak kóristaként indult Haydn egyházzenei, illetve szakrális műveinek alig akad napjainkban más oly kongeniális megszólaltatója, mint éppen Jacobs. E ténynek, amelyről a koncert reggelén akár a Mezzo TV-n közvetített Harmoniemesse is meggyőzhette a szerencséseket, most a haydni Stabat mater újrafelfedezését köszönhettük. A siratás gesztusainak változatossága ugyanis úgy vált érzékletessé a Kammerorchester Basel, a Zürcher Sing-Akademie és a szólisták előadásában, hogy az nemcsak a mű konzervativizmusát és egyszersmind Mozartig ívelő hídszerepét jelezte, hanem valami sokkalta fontosabbat is. A gyászban, illetve a saját transzcendens félelmeiben és reményeiben is váltig oly sokféle emberi közelítéseket. S talán legfőként: a halált mint megrendítő (világ)drámát, olyan időkben, amikor százezrek veszítették el a személyes halál mindenkit megillető méltóságát.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.