NYÁRI PROGRAMAJÁNLÓ - Sziget 2024

Írek, angolok és egy ír-angol

Zene

A Sziget a nemzetközi zenei tendenciákhoz igazodik, ezért nem meglepő módon, sajnos évről évre egyre kevesebb gitárzenekar szerepel a line-upban.

A kevés idei kivétel egyike a Fontaines D.C., amely tavalyelőtt már fellépett a fesztiválon, de az idei koncertjük ismét kihagyhatatlannak ígérkezik. A posztpunkegyüttes tíz évvel ezelőtt alakult egy dublini főiskolán, és a tagokat első körben nem is annyira a zene hozta össze, hanem a költészet szeretete. Eleinte verseket írtak és jelentettek meg együtt, de aztán elkezdtek zenélni – nevüket A Keresztapa című film egyik szereplője, Johnny Fontaine inspirálta, a D.C. pedig nem más, mint a Dublin City rövidítése. Első lemezük, a Dogrel 2019-ben jelent meg, és az FDC-t a zenei sajtó hamar besorolta a sokadik postpunk revival résztvevői közé, olyan zenekarok közé, mint az Idles, a Shame, a Murder Capital, a Squid vagy a Wet Leg. Noha slágerlistás helyezés, remek kritikák és Mercury-jelölés követte a megjelenést, a Covid alatt kiadott, valamivel lazább, elszállósabb hangvételű

A Hero’s Death pedig még jobb fogadtatásban részesült, majd a Dogrel hangzásához visszakanyarodó 2022-es Skinty Fia (a cím egy régies ír káromkodást takar, magyarul kb. csessze meg a szarvas!) már a brit lista első helyét is begyűjtötte. Tavaly az énekes, Grian Chatten remek szólólemezt jelentetett meg, de azóta ismét zenekarára koncentrál: az FDC negyedik, Romance című albuma két héttel a szigetes fellépés után lát majd napvilágot, ami azt jelenti, hogy a koncerten biztosan hallunk pár új dalt is (augusztus 11. vasárnap, 20.45, Revolut Stage).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.