Jöhet a tél - Frank Wedekind: A tavasz ébredése (táncszínház)

  • - sisso -
  • 2007. május 3.

Zene

A rendező-koreográfus, Horváth Csaba Frank Wedekind legendás expresszionista drámáját választotta feldolgozásra, az álszent, polgári környezetben élő, megcsúszott kamaszok tragikus történetét.

A rendező-koreográfus, Horváth Csaba Frank Wedekind legendás expresszionista drámáját választotta feldolgozásra, az álszent, polgári környezetben élő, megcsúszott kamaszok tragikus történetét. A Bányai Geyza-féle fordításból Horváth csak részleteket használ, a naturalisztikus jeleneteket, a szülők párbeszédeit, a szenvedéstörténeteket a mozdulatok feszültségével fejezi ki. Saját szövegeket épít be, viccekkel aktualizál, felidézi a Trainspotting világát, a nyolcvanas évek végi kulturális paradigmaváltás hangulatát, megnevettet. Kizárólag az ivarérő korúakra helyeződik a hangsúly, sápadt lányokra, lelkibeteg fiúkra, a bennük ágaskodó furcsa szexualitásra; kollégiumi, ugyanakkor motelágyakra emlékeztető fekhelyek erdejében zajlik az előadás. Vannak állandóan visszatérő mozgásmotívumok, például a pantomimikus futás, ami a fiúk egymás közötti versengésétől kezdve a teljesítménykényszeren át a magányosságig sok mindent kifejez.

"Ismeretlen" színészektől, Lukács Andor és Jordán Tamás osztályában frissen végzett és ide szerződött hét fiataltól látunk kivételes alakításokat. Csak néhány közülük: Zarnóczay Gizella balettcipőben toporgó, szárnyaszegett gólya, némán üvöltő, evőpálcikákkal kelepelő, aggódó háztartásbeli. Horváth Lajos Ottó szerelőruhás pedellus, apatikus apakép, szenvedő és bántalmazó. Krisztik Csaba a Nyilas Misibe oltott szörnyeteg; és nem utolsósorban, de leginkább Földeáki Nóra, az intelligens női erő, amely pusztulásra ítéltetett.

Van még itt, mi radikális és posztmodern: a tavaszi erdő például, ahol Melchior és Wendla szerelem címén brutalizál, a kóter, ahol Johannes Ernsttel pettingel, Wendla tragikus szülése, a szorongó, kicsapott Melchior és barátja, az öngyilkos Moritz temetői jelenete, sőt a tapsrend. Felsorolni sem tudom. Horváth nem papol személyiségfejlődésről, brutális és őszinte, talán pont ezért van az, hogy a belénk már hálni járó nézői öntudatunk felegyenesedik kicsit, és elkezdjük várni, hogy jöjjön már, ha más nem, a tél.

Debreceni Csokonai Színház, április 17.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.