Jöhet a tél - Frank Wedekind: A tavasz ébredése (táncszínház)

  • - sisso -
  • 2007. május 3.

Zene

A rendező-koreográfus, Horváth Csaba Frank Wedekind legendás expresszionista drámáját választotta feldolgozásra, az álszent, polgári környezetben élő, megcsúszott kamaszok tragikus történetét.

A rendező-koreográfus, Horváth Csaba Frank Wedekind legendás expresszionista drámáját választotta feldolgozásra, az álszent, polgári környezetben élő, megcsúszott kamaszok tragikus történetét. A Bányai Geyza-féle fordításból Horváth csak részleteket használ, a naturalisztikus jeleneteket, a szülők párbeszédeit, a szenvedéstörténeteket a mozdulatok feszültségével fejezi ki. Saját szövegeket épít be, viccekkel aktualizál, felidézi a Trainspotting világát, a nyolcvanas évek végi kulturális paradigmaváltás hangulatát, megnevettet. Kizárólag az ivarérő korúakra helyeződik a hangsúly, sápadt lányokra, lelkibeteg fiúkra, a bennük ágaskodó furcsa szexualitásra; kollégiumi, ugyanakkor motelágyakra emlékeztető fekhelyek erdejében zajlik az előadás. Vannak állandóan visszatérő mozgásmotívumok, például a pantomimikus futás, ami a fiúk egymás közötti versengésétől kezdve a teljesítménykényszeren át a magányosságig sok mindent kifejez.

"Ismeretlen" színészektől, Lukács Andor és Jordán Tamás osztályában frissen végzett és ide szerződött hét fiataltól látunk kivételes alakításokat. Csak néhány közülük: Zarnóczay Gizella balettcipőben toporgó, szárnyaszegett gólya, némán üvöltő, evőpálcikákkal kelepelő, aggódó háztartásbeli. Horváth Lajos Ottó szerelőruhás pedellus, apatikus apakép, szenvedő és bántalmazó. Krisztik Csaba a Nyilas Misibe oltott szörnyeteg; és nem utolsósorban, de leginkább Földeáki Nóra, az intelligens női erő, amely pusztulásra ítéltetett.

Van még itt, mi radikális és posztmodern: a tavaszi erdő például, ahol Melchior és Wendla szerelem címén brutalizál, a kóter, ahol Johannes Ernsttel pettingel, Wendla tragikus szülése, a szorongó, kicsapott Melchior és barátja, az öngyilkos Moritz temetői jelenete, sőt a tapsrend. Felsorolni sem tudom. Horváth nem papol személyiségfejlődésről, brutális és őszinte, talán pont ezért van az, hogy a belénk már hálni járó nézői öntudatunk felegyenesedik kicsit, és elkezdjük várni, hogy jöjjön már, ha más nem, a tél.

Debreceni Csokonai Színház, április 17.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.