Jöhet a tél - Frank Wedekind: A tavasz ébredése (táncszínház)

  • - sisso -
  • 2007. május 3.

Zene

A rendező-koreográfus, Horváth Csaba Frank Wedekind legendás expresszionista drámáját választotta feldolgozásra, az álszent, polgári környezetben élő, megcsúszott kamaszok tragikus történetét.

A rendező-koreográfus, Horváth Csaba Frank Wedekind legendás expresszionista drámáját választotta feldolgozásra, az álszent, polgári környezetben élő, megcsúszott kamaszok tragikus történetét. A Bányai Geyza-féle fordításból Horváth csak részleteket használ, a naturalisztikus jeleneteket, a szülők párbeszédeit, a szenvedéstörténeteket a mozdulatok feszültségével fejezi ki. Saját szövegeket épít be, viccekkel aktualizál, felidézi a Trainspotting világát, a nyolcvanas évek végi kulturális paradigmaváltás hangulatát, megnevettet. Kizárólag az ivarérő korúakra helyeződik a hangsúly, sápadt lányokra, lelkibeteg fiúkra, a bennük ágaskodó furcsa szexualitásra; kollégiumi, ugyanakkor motelágyakra emlékeztető fekhelyek erdejében zajlik az előadás. Vannak állandóan visszatérő mozgásmotívumok, például a pantomimikus futás, ami a fiúk egymás közötti versengésétől kezdve a teljesítménykényszeren át a magányosságig sok mindent kifejez.

"Ismeretlen" színészektől, Lukács Andor és Jordán Tamás osztályában frissen végzett és ide szerződött hét fiataltól látunk kivételes alakításokat. Csak néhány közülük: Zarnóczay Gizella balettcipőben toporgó, szárnyaszegett gólya, némán üvöltő, evőpálcikákkal kelepelő, aggódó háztartásbeli. Horváth Lajos Ottó szerelőruhás pedellus, apatikus apakép, szenvedő és bántalmazó. Krisztik Csaba a Nyilas Misibe oltott szörnyeteg; és nem utolsósorban, de leginkább Földeáki Nóra, az intelligens női erő, amely pusztulásra ítéltetett.

Van még itt, mi radikális és posztmodern: a tavaszi erdő például, ahol Melchior és Wendla szerelem címén brutalizál, a kóter, ahol Johannes Ernsttel pettingel, Wendla tragikus szülése, a szorongó, kicsapott Melchior és barátja, az öngyilkos Moritz temetői jelenete, sőt a tapsrend. Felsorolni sem tudom. Horváth nem papol személyiségfejlődésről, brutális és őszinte, talán pont ezért van az, hogy a belénk már hálni járó nézői öntudatunk felegyenesedik kicsit, és elkezdjük várni, hogy jöjjön már, ha más nem, a tél.

Debreceni Csokonai Színház, április 17.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.