Koncert

John McLaughlin & The 4th Dimension

Zene

McLaughlin évek óta változatlan felállásban fellépő zenekarával túllépett a fúzión: mindent szintetizált. A 75 éves, angol születésű világpolgár, a gitár guruja állítólag vissza akar vonulni. A Müpában is rögtön megmondta: úgy játszunk, mintha az utolsó koncertünk lenne, mert senki sem tudhatja, mit hoz a holnap. És ezután úgy hazudtolta meg korát, olyan elementáris erejű és mégis arányos, másfél órán bőven túlnyúló koncertet produkált, hogy többszázas sor állt a dedikáláshoz utána.
A szintézis szembeötlően jelent meg abban is, hogy a kvartett három kontinenst egyesített. Az angol billentyűs, Gary Husband legtöbbször McLaughlin hű árnyéka volt, akkorddal vagy unisono melódiával követte, ellenpontozta, elbűvölően díszített és varázslatosan szólózott. Dobpárbajra is vállalkozott az indiai zenei élet csúcsáról érkező Ranjit Barot dobossal – de pontosabb ezt duónak nevezni, mert ketten együtt haladtak. Barot és az öthúros basszusgitáron – a hanghatás kedvéért mindig fekete selyemkesztyűben – dolgozó kameruni Étienne Mbappé sűrű, telített alapot adott a két dallamhangszernek. Az eljátszott McLaughlin-számok pedig 46 év távlatát fogták össze, megidézték a Mahavishnut, a Shaktit és a korábbi jazzes ritmusalapú és rockos lendületű felállásokat. A kompozícióknak volt olyan programja is, hogy azok egy-egy társ alakját jelenítették meg, mint a Shakti mandolinosát, U. Shrinivast, Paco de Luciát, Ravi Shankar tablását, Alla Rakhát, de még Miles Davis felé is elhangzott egy akusztikus fejbiccentés. Az, hogy McLaughlinnál nem nagyon szoktak gyorsabban gitározni, eddig is tudtuk, személyében a jazz-rock hitelességét jeleníti meg, de ez a turné azt mutatta, hogy zenei bölcsessége és ízlése még a pályáján eltérő irányba húzó stílusokat és ideálokat is össze tudta fogni, saját életművéből ellenállhatatlan világzenei válogatást tudott adni.

Müpa, március 3.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.