Koncert

John McLaughlin & The 4th Dimension

Zene

McLaughlin évek óta változatlan felállásban fellépő zenekarával túllépett a fúzión: mindent szintetizált. A 75 éves, angol születésű világpolgár, a gitár guruja állítólag vissza akar vonulni. A Müpában is rögtön megmondta: úgy játszunk, mintha az utolsó koncertünk lenne, mert senki sem tudhatja, mit hoz a holnap. És ezután úgy hazudtolta meg korát, olyan elementáris erejű és mégis arányos, másfél órán bőven túlnyúló koncertet produkált, hogy többszázas sor állt a dedikáláshoz utána.
A szintézis szembeötlően jelent meg abban is, hogy a kvartett három kontinenst egyesített. Az angol billentyűs, Gary Husband legtöbbször McLaughlin hű árnyéka volt, akkorddal vagy unisono melódiával követte, ellenpontozta, elbűvölően díszített és varázslatosan szólózott. Dobpárbajra is vállalkozott az indiai zenei élet csúcsáról érkező Ranjit Barot dobossal – de pontosabb ezt duónak nevezni, mert ketten együtt haladtak. Barot és az öthúros basszusgitáron – a hanghatás kedvéért mindig fekete selyemkesztyűben – dolgozó kameruni Étienne Mbappé sűrű, telített alapot adott a két dallamhangszernek. Az eljátszott McLaughlin-számok pedig 46 év távlatát fogták össze, megidézték a Mahavishnut, a Shaktit és a korábbi jazzes ritmusalapú és rockos lendületű felállásokat. A kompozícióknak volt olyan programja is, hogy azok egy-egy társ alakját jelenítették meg, mint a Shakti mandolinosát, U. Shrinivast, Paco de Luciát, Ravi Shankar tablását, Alla Rakhát, de még Miles Davis felé is elhangzott egy akusztikus fejbiccentés. Az, hogy McLaughlinnál nem nagyon szoktak gyorsabban gitározni, eddig is tudtuk, személyében a jazz-rock hitelességét jeleníti meg, de ez a turné azt mutatta, hogy zenei bölcsessége és ízlése még a pályáján eltérő irányba húzó stílusokat és ideálokat is össze tudta fogni, saját életművéből ellenállhatatlan világzenei válogatást tudott adni.

Müpa, március 3.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.