Jön a zördög! - Stravinsky három egyfelvonásosa (opera)

Zene

Az Operaház idei évadjának első bemutatója alkalmasint a hiánypótlás jegyében fogant, hiszen Igor Stravinsky zenés színpadi műveinek hazánkban, fájdalom, alig-alig van előadási hagyománya. Úgyannyira, hogy egynéhány emlékezetes balettprodukciót nem számítva a legsikeresebb Stravinsky-előadásokat a múltban nem a pesti vagy a vidéki operatársulatok valamelyike, hanem éppenséggel az Állami Bábszínház vitte a közönség elé.

Az Operaház idei évadjának első bemutatója alkalmasint a hiánypótlás jegyében fogant, hiszen Igor Stravinsky zenés színpadi műveinek hazánkban, fájdalom, alig-alig van előadási hagyománya. Úgyannyira, hogy egynéhány emlékezetes balettprodukciót nem számítva a legsikeresebb Stravinsky-előadásokat a múltban nem a pesti vagy a vidéki operatársulatok valamelyike, hanem éppenséggel az Állami Bábszínház vitte a közönség elé. A Tűzmadár, a Petruska, valamint A katona története (az első Bródy Vera, az utóbbiak Szőnyi Kató rendezésében) hajdanán számtalan fesztiválsikert és nemzetközi elismerést szerzett a magyar bábosoknak, s évtizedek múltán most mintha Vidnyánszky Attila is visszautalna a Stravinsky-művek - persze korántsem csak a hazai előadási hagyományhoz kapcsolható - bábszínházi allúzióira. Ilyesformán az estét megnyitó A róka kesztyűs bábokkal veszi kezdetét, hogy utóbb az egyfelvonásos műfaji megjelölésének szellemében valódi burleszkké alakuljon. Ireg-forog a háztáji cselekmény, a kottatartó mögül éneklő szólisták be-betérnek a kuplerájként üzemelő tyúkólba, a vásári játék pedig időről időre morális példázatnak tetteti magát. A címszereplő komát végül leöli a Kos és a Kandúr, a Kakaska megszabadul fogságából, ám mindebben már az ördög keze is benne van, nem csoda hát, hogy a színpadról a nézőtérig levonuló kórus kifütyüli és megdobálja az elegáns és fekete esernyőkkel védekező szólistákat. A néző agyában néha felködlik egy-egy utalás, s már-már kihüvelyezne valamely célzást a baromfiudvar lázas sertepertéjéből, de hiába, az elszabadult rendezői ötletelés végeredményben kínos és zavarba ejtő hatást kelt. Noha a szólisták jól adják: Gulyás Dénes harsány buffo-tenor, Tóth János ismét remek színésznek bizonyul, Rácz Istvánt pedig hitvány alávalóság lenne nem dicsérni. Ugyancsak megnyerőek a baromfiudvart benépesítő fiatal musical szakos növendékek, s ezúttal Alekszandr Belozub díszlet- és jelmeztervezői működése is a helyén van. Ízlésének élénk, olykor bizony (például legutóbb a Mesterdalnokokban) csiricsáré jellege itt, saját körében helytáll magáért, s ha néhányan el is húzzák a szájukat a háttérfüggöny Chagall-reprói láttán, az összhatás korántsem kellemetlen.

A szünet nélküli előadás gyorsan, bár a legkevésbé sem zökkenőmentesen vált át a Mavra című, hazánkban eleddig nem kultivált vígoperára. A rendezői koncepció szerint a baromfiudvar megismerése után betekintést nyerhetünk a házba, ahol is Parasa és Vaszilij huszár románcával párhuzamosan az elhunyt öreg szakácsné elsiratása zajlik. A Vidnyánszky által forszírozott ördögmotívum láthatóan befullad, s ehelyett élvezhetjük Wiedemann Bernadett elementáris Szomszédasszonyát, Belozub vásárinál vásáribb jelmezeit, valamint annak pikantériáját, hogy egy gyakorló fideszes képviselő transzvesztitaként lép a színpadra.

Az opera buffa végeztével, újabb, ha lehet, még zavarba ejtőbb átvezetést követően a színpadra áttelepített, s az est egészén remekül teljesítő Kovács János nekivág a produkció legismertebb művének. A katona történetében kiteljesedik a példázatosság, s végre ismét funkciót nyer az ördög, hogy az ismert történetben immár félreérthetetlen módon rólunk szóljon a játék. Vidnyánszky ötletei ezúttal is roppant elegyesek, jóllehet néhányuk (így például a színpad közepére hajigált töméntelen fémpénz epizódja) valóban elgondolkodásra késztet. A néhai Huszonötödik Színház kollektív előadásai juthatnak eszünkbe, ahogy a közös főszerepet eljátszó musical szakos fiatalok hol egymást váltják a mesés moralia cselekményében, hol pedig kórusként (a la Lenin-oratórium) kiáltják ki a szentenciákat. (Bakos-Kiss Gábornak és Horváth Andornak mindazonáltal még így is kijár a személyre szóló dicséret a szép dikcióért, illetve az intenzív színpadi jelenlétért.) A lecsupaszított térben az ördög hol hétköznapi sátánként, hol lángvörös jelmezű, meredt farkú varázsmesebeli pokolfajzatként tűnik elénk, s mi hiába várjuk az obligát palacsintasütőjével színre lépő, szabadító Vitéz Lászlót.

A restség köztudomásúlag az ördög párnája, s tán ez az oka annak, hogy Vidnyánszky e művet is keresztül-kasul rendezte, s még az utolsó utáni pillanatra is kiötlött egy fordulatot. A Katonát az Ördög kezéből kiragadó Menyasszony mentőakciója első látásra hamisítatlan destruktív rendezői ötletnek tűnik, s még a taps első pillanataira is szerez némi kis bosszankodnivalót a közönségnek. A végtaps szolid, az elismerésbe érezhetően jó adag idegenkedés és tartózkodás is vegyül, ám a felében-harmadában sikerült produkció mégsem haszon nélkül való.

Az ördögbe is, dehogy!

Magyar Állami Operaház - Thália Színház, október 26.

Figyelmébe ajánljuk

Tendencia

Minden tanítások legveszélyesebbike az, hogy nekünk van igazunk és senki másnak. A második legveszélyesebb tanítás az, hogy minden tanítás egyenértékű, ezért el kell tűrni azok jelenlétét.

Bekerített testek

A nyolcvanas éveiben járó, olasz származású, New Yorkban élő feminista aktivista és társadalomtudós műveiből eddig csak néhány részlet jelent meg magyarul, azok is csupán internetes felületeken. Most azonban hét fejezetben, könnyebben befogadható, ismeretterjesztő formában végre megismerhetjük 2004-es fő műve, a Caliban and the Witch legfontosabb felvetéseit.

„Nem volt semmi másuk”

Temették már el élve, töltött napokat egy jégtömbbe zárva, és megdöntötte például a lélegzet-visszatartás világrekordját is. Az extrém illuzionista-túlélési-állóképességi mutatványairól ismert amerikai David Blaine legújabb műsorában körbejárja a világot, hogy felfedezze a különböző kultúrákban rejlő varázslatokat, és a valódi mesterektől tanulja el a trükköket. 

Játék és muzsika

Ugyanaz a nóta. A Budapesti Fesztiválzenekarnak telefonon üzenték meg, hogy 700 millió forinttal kevesebb állami támogatást kapnak az együttes által megigényelt összegnél.

A klónok háborúja

Március 24-én startolt a Tisza Párt Nemzet Hangja elnevezésű alternatív népszavazása, és azóta egyetlen nap sem telt el úgy, hogy ne érte volna atrocitás az aktivistákat.

Hatás és ellenhatás

  • Krekó Péter
  • Hunyadi Bulcsú

Az európai szélsőjobb úgy vágyott Donald Trumpra, mint a megváltóra. Megérkezik, majd együtt elintézik „Brüsszelt” meg minden liberális devianciát! Ám az új elnök egyes intézkedései, például az Európával szemben tervezett védővámok, éppen az ő szavazó­táborukat sújtanák. Egyáltalán: bízhat-e egy igazi európai a szuverenista Amerikában?

„Egy normális országban”

Borús, esős időben több száz fő, neonácik és civilek állnak a Somogy megyei Fonó község központjában. Nemzeti és Mi Hazánk-os zászlók lobognak a szélben. Tyirityán Zsolt, a Betyársereg vezetője és Toroczkai László, a szélsőjobboldali párt elnöke is beszédet mond. A résztvevők a lehangoló idő ellenére azért gyűltek össze szombat délután, mert pár hete szörnyű esemény történt a faluban. Március 14-én egy 31 éves ámokfutó fahusánggal rontott rá helyi lakosokra: egy középkorú és egy idős nő belehalt a támadásba, egy idős férfi súlyos sérüléseket szenvedett.