Jön a zördög! - Stravinsky három egyfelvonásosa (opera)

Zene

Az Operaház idei évadjának első bemutatója alkalmasint a hiánypótlás jegyében fogant, hiszen Igor Stravinsky zenés színpadi műveinek hazánkban, fájdalom, alig-alig van előadási hagyománya. Úgyannyira, hogy egynéhány emlékezetes balettprodukciót nem számítva a legsikeresebb Stravinsky-előadásokat a múltban nem a pesti vagy a vidéki operatársulatok valamelyike, hanem éppenséggel az Állami Bábszínház vitte a közönség elé.

Az Operaház idei évadjának első bemutatója alkalmasint a hiánypótlás jegyében fogant, hiszen Igor Stravinsky zenés színpadi műveinek hazánkban, fájdalom, alig-alig van előadási hagyománya. Úgyannyira, hogy egynéhány emlékezetes balettprodukciót nem számítva a legsikeresebb Stravinsky-előadásokat a múltban nem a pesti vagy a vidéki operatársulatok valamelyike, hanem éppenséggel az Állami Bábszínház vitte a közönség elé. A Tűzmadár, a Petruska, valamint A katona története (az első Bródy Vera, az utóbbiak Szőnyi Kató rendezésében) hajdanán számtalan fesztiválsikert és nemzetközi elismerést szerzett a magyar bábosoknak, s évtizedek múltán most mintha Vidnyánszky Attila is visszautalna a Stravinsky-művek - persze korántsem csak a hazai előadási hagyományhoz kapcsolható - bábszínházi allúzióira. Ilyesformán az estét megnyitó A róka kesztyűs bábokkal veszi kezdetét, hogy utóbb az egyfelvonásos műfaji megjelölésének szellemében valódi burleszkké alakuljon. Ireg-forog a háztáji cselekmény, a kottatartó mögül éneklő szólisták be-betérnek a kuplerájként üzemelő tyúkólba, a vásári játék pedig időről időre morális példázatnak tetteti magát. A címszereplő komát végül leöli a Kos és a Kandúr, a Kakaska megszabadul fogságából, ám mindebben már az ördög keze is benne van, nem csoda hát, hogy a színpadról a nézőtérig levonuló kórus kifütyüli és megdobálja az elegáns és fekete esernyőkkel védekező szólistákat. A néző agyában néha felködlik egy-egy utalás, s már-már kihüvelyezne valamely célzást a baromfiudvar lázas sertepertéjéből, de hiába, az elszabadult rendezői ötletelés végeredményben kínos és zavarba ejtő hatást kelt. Noha a szólisták jól adják: Gulyás Dénes harsány buffo-tenor, Tóth János ismét remek színésznek bizonyul, Rácz Istvánt pedig hitvány alávalóság lenne nem dicsérni. Ugyancsak megnyerőek a baromfiudvart benépesítő fiatal musical szakos növendékek, s ezúttal Alekszandr Belozub díszlet- és jelmeztervezői működése is a helyén van. Ízlésének élénk, olykor bizony (például legutóbb a Mesterdalnokokban) csiricsáré jellege itt, saját körében helytáll magáért, s ha néhányan el is húzzák a szájukat a háttérfüggöny Chagall-reprói láttán, az összhatás korántsem kellemetlen.

A szünet nélküli előadás gyorsan, bár a legkevésbé sem zökkenőmentesen vált át a Mavra című, hazánkban eleddig nem kultivált vígoperára. A rendezői koncepció szerint a baromfiudvar megismerése után betekintést nyerhetünk a házba, ahol is Parasa és Vaszilij huszár románcával párhuzamosan az elhunyt öreg szakácsné elsiratása zajlik. A Vidnyánszky által forszírozott ördögmotívum láthatóan befullad, s ehelyett élvezhetjük Wiedemann Bernadett elementáris Szomszédasszonyát, Belozub vásárinál vásáribb jelmezeit, valamint annak pikantériáját, hogy egy gyakorló fideszes képviselő transzvesztitaként lép a színpadra.

Az opera buffa végeztével, újabb, ha lehet, még zavarba ejtőbb átvezetést követően a színpadra áttelepített, s az est egészén remekül teljesítő Kovács János nekivág a produkció legismertebb művének. A katona történetében kiteljesedik a példázatosság, s végre ismét funkciót nyer az ördög, hogy az ismert történetben immár félreérthetetlen módon rólunk szóljon a játék. Vidnyánszky ötletei ezúttal is roppant elegyesek, jóllehet néhányuk (így például a színpad közepére hajigált töméntelen fémpénz epizódja) valóban elgondolkodásra késztet. A néhai Huszonötödik Színház kollektív előadásai juthatnak eszünkbe, ahogy a közös főszerepet eljátszó musical szakos fiatalok hol egymást váltják a mesés moralia cselekményében, hol pedig kórusként (a la Lenin-oratórium) kiáltják ki a szentenciákat. (Bakos-Kiss Gábornak és Horváth Andornak mindazonáltal még így is kijár a személyre szóló dicséret a szép dikcióért, illetve az intenzív színpadi jelenlétért.) A lecsupaszított térben az ördög hol hétköznapi sátánként, hol lángvörös jelmezű, meredt farkú varázsmesebeli pokolfajzatként tűnik elénk, s mi hiába várjuk az obligát palacsintasütőjével színre lépő, szabadító Vitéz Lászlót.

A restség köztudomásúlag az ördög párnája, s tán ez az oka annak, hogy Vidnyánszky e művet is keresztül-kasul rendezte, s még az utolsó utáni pillanatra is kiötlött egy fordulatot. A Katonát az Ördög kezéből kiragadó Menyasszony mentőakciója első látásra hamisítatlan destruktív rendezői ötletnek tűnik, s még a taps első pillanataira is szerez némi kis bosszankodnivalót a közönségnek. A végtaps szolid, az elismerésbe érezhetően jó adag idegenkedés és tartózkodás is vegyül, ám a felében-harmadában sikerült produkció mégsem haszon nélkül való.

Az ördögbe is, dehogy!

Magyar Állami Operaház - Thália Színház, október 26.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.