Lemez

Karajan még mindig nagy király

120 Years – Deutsche Grammophon: The Anniversary Edition

Zene

Szerkesztőségünk régi meghitt belső poénja a Johann Sebastian Bach CD-összkiadásról hajdanán megjelentetett visszhang. Daliás idők voltak azok, de azért soha ne térjenek vissza, elvégre 100, 200, 300 hanglemezről sem kétezer leütésben, sem egy kolumnán nem lehet (és egyszersmind: nem is szabad) kritikát írni.

Szerkesztőségünk régi meghitt belső poénja a Johann Sebastian Bach CD-összkiadásról hajdanán megjelentetett visszhang. Daliás idők voltak azok, de azért soha ne térjenek vissza, elvégre 100, 200, 300 hanglemezről sem kétezer leütésben, sem egy kolumnán nem lehet (és egyszersmind: nem is szabad) kritikát írni. Így hát a CD-piac halódásával dacoló világfirma, a Deutsche Grammophon fennállásának 120. évfordulóját köszöntő hatalmas lemezantológia sem bírálat tárgya lesz az alábbiakban, hanem jószerint reprezentatív mintája annak: kik a hangrögzítés múltjának büszkén és piacképesen felmutatott klasszikus zenei (álló)csillagai. Vagyis kik azok a hitelesítő múltbéli legendák, akik mellé egy ilyen kollekcióban a kurrens sztárokat odahelyezik? S mert a kirakatba kitett múlt napról napra változik, érdemes felmérni, kiket sorolt hátrébb és kiket előrébb a jelen korízlése.

A mindösszesen 122 lemezt tartalmazó doboz ilyetén áttekintése még azzal együtt is tanulságos lehet, hogy jó előre tudatosíthatunk néhány, a merész következtetéseket korlátozó tényezőt. Például a válogatás nyilvánvaló főszempontját: a sokszínűségre való törekvést. Aztán a nemzetközi lemezpiac szerződtetési esetlegességeit, vagy éppenséggel azt, hogy az ezredforduló óta a Universal-csoporthoz tartozó cég főprofiljába voltaképp sosem tartozott a „történetileg informált előadásmód”, magyarán a historikus irányzat propagálása.

Az evidencián s egyúttal a jelek szerint megváltoztathatatlan tényen kezdve: Herbert von Karajan még mindig nagy király. Majd 30 évvel a halála után, s túl a vezénylési stílusáról, muzsikálásának szellemiségéről és nem mellesleg a náci szimpátiájáról elmondott korholó, illetve lekicsinylő szavak garmadáján: a DG – és alkalmasint a márka közönsége – váltig őt tartja a lemezkarmesteri szerep őstípusának és etalonjának. A gyűjtemény Beethovent, Richard és Johann Strausst, Csajkovszkijt és Rahmanyinovot kínál vele, no meg a Teremtés-oratóriumot és bónusznak a teljes Ringet: egyetlen más karmester működését sem reprezentálja ennyi és ráadásul ennyiféle felvétel. A múlt nagy karmesterei közül Karajan berlini tisztségének örököse és szerepfelfogásának ellenpólusa Claudio Abbado, valamint a megzabolázhatatlan és kiismerhetetlen, viszonylag kevés lemezt rögzítő Carlos Kleiber van még valamelyest kiugratva: az utóbbitól két Beethoven-szimfónia (köztük minden idők legizgalmasabb V.-je) és a Traviata teljes felvétele szerepel a gyűjtésben. A kiismerhetetlenség amúgy más területeken is tartósan piacképes muzsikusi tulajdonságnak tekinthető, például a művészetét szóló zongoraművek és versenyművek előadójaként is képviselő örök talány, Arturo Benedetti Michelangeli esetében.

A csökkenő árfolyamú s ilyesformán a kollekcióból kihagyott művészek között sztárkarmester és világjáró hangszeres humanista egyaránt akad. A DG-vel életében szoros munkakapcsolatot ápoló Giuseppe Sinopolinak például egyetlen felvétele sem található a dobozban, ami egészen kis túlzással akár a hetvenes-nyolcvanas (és részben kilencvenes) évek értelmiségi allűrű, teoretikus muzsikálásával való leszámolásnak is beillik. Ugyanígy kihullott a gyűjtésből a pár éve még eleven jelenlétű, fáradhatatlannak, habár rég kiégettnek tűnő amerikai karmester, Lorin Maazel is, ahogyan a máig aktív routinier-nagyságok, Zubin Mehta vagy Riccardo Muti sem szerepelnek az illusztris közreműködői listán. S nincs ott ezen a listán a komolyzene meg a világrendszerek közötti kulturális együttműködés néhai utazó nagykövete, a hegedűs Yehudi Menuhin neve sem, jóllehet mindeközben Beethoven-szonátalemezeinek társfőszereplője, Wilhelm Kempff a doboz egyik nagy felfedezésének bizonyul.

A jelenkori szexepil persze nemcsak előadóktól, de olyik zeneszerzőtől is elpártolni látszik. Így például az amúgy markáns és kiadós kortárs zenei szegmens nem tartalmaz egyetlen Karl­heinz Stockhausen-kompozíciót sem: Boulez-, Ligeti- meg Kagel-műveket viszont igen, s az élők közül nemcsak Glass és Reich, de bizony még Vangelis is ott szerepel a lemezeken. S amíg Aaron Copland életművét egy teljes lemez reprezentálja, addig – meglepő és elgondolkodtató módon – Bartók Bélától mindössze az alig négyperces Szonatinát kínálja a válogatás, a hajdani nagyszerű francia zongorista, Monique Haas előadásában.

Tényleg, mi van velünk, magyarokkal? Nos, ebből a szempontból is érdekes ez a több mint 120 lemez. A puszta számarányt tekintve mindenesetre dagadhat a honfikebel, hiszen a szerzeményeikkel megidézett zeneszerzők sorában Liszt, Bartók, Ligeti, sőt Kálmán Imre és Lehár Ferenc is megtalálható, s az előadók között vagy tíz magyar nevet lelhetünk: a hegedűs Vecsey Ferenctől Anda Gézáig, vagy Fricsay Ferenctől a tenorista Pataky Kálmánig. De ha megemlítjük, hogy a legkésőbbi születésű magyar közreműködő a Böhm-féle 1971-es Requiem-felvétel altszólóját éneklő Hamari Júlia, alighanem rögvest alábbszáll a büszkeségünk. Bizony, a jelen magyar zenei életét egyetlenegy nevesített művész sem képviseli a DG ünnepi dobozában: sem Eötvös Péter zeneszerzőként, sem a cégnél egykor nagy sikerű Chopin-felvételeket rögzítő Vásáry Tamás, sem senki más. (Igaz, Schiff András, tudjuk, tartósan a Deccáé.) Világraszóló komolyzenei életünk szokott győzelmi jelentései között talán érdemes futólag elmerengenünk ezen a szikár tényen.

Deutsche Grammophon, 121 CD + 1 Blue-Ray, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.