Lemez

Karajan még mindig nagy király

120 Years – Deutsche Grammophon: The Anniversary Edition

Zene

Szerkesztőségünk régi meghitt belső poénja a Johann Sebastian Bach CD-összkiadásról hajdanán megjelentetett visszhang. Daliás idők voltak azok, de azért soha ne térjenek vissza, elvégre 100, 200, 300 hanglemezről sem kétezer leütésben, sem egy kolumnán nem lehet (és egyszersmind: nem is szabad) kritikát írni.

Szerkesztőségünk régi meghitt belső poénja a Johann Sebastian Bach CD-összkiadásról hajdanán megjelentetett visszhang. Daliás idők voltak azok, de azért soha ne térjenek vissza, elvégre 100, 200, 300 hanglemezről sem kétezer leütésben, sem egy kolumnán nem lehet (és egyszersmind: nem is szabad) kritikát írni. Így hát a CD-piac halódásával dacoló világfirma, a Deutsche Grammophon fennállásának 120. évfordulóját köszöntő hatalmas lemezantológia sem bírálat tárgya lesz az alábbiakban, hanem jószerint reprezentatív mintája annak: kik a hangrögzítés múltjának büszkén és piacképesen felmutatott klasszikus zenei (álló)csillagai. Vagyis kik azok a hitelesítő múltbéli legendák, akik mellé egy ilyen kollekcióban a kurrens sztárokat odahelyezik? S mert a kirakatba kitett múlt napról napra változik, érdemes felmérni, kiket sorolt hátrébb és kiket előrébb a jelen korízlése.

A mindösszesen 122 lemezt tartalmazó doboz ilyetén áttekintése még azzal együtt is tanulságos lehet, hogy jó előre tudatosíthatunk néhány, a merész következtetéseket korlátozó tényezőt. Például a válogatás nyilvánvaló főszempontját: a sokszínűségre való törekvést. Aztán a nemzetközi lemezpiac szerződtetési esetlegességeit, vagy éppenséggel azt, hogy az ezredforduló óta a Universal-csoporthoz tartozó cég főprofiljába voltaképp sosem tartozott a „történetileg informált előadásmód”, magyarán a historikus irányzat propagálása.

Az evidencián s egyúttal a jelek szerint megváltoztathatatlan tényen kezdve: Herbert von Karajan még mindig nagy király. Majd 30 évvel a halála után, s túl a vezénylési stílusáról, muzsikálásának szellemiségéről és nem mellesleg a náci szimpátiájáról elmondott korholó, illetve lekicsinylő szavak garmadáján: a DG – és alkalmasint a márka közönsége – váltig őt tartja a lemezkarmesteri szerep őstípusának és etalonjának. A gyűjtemény Beethovent, Richard és Johann Strausst, Csajkovszkijt és Rahmanyinovot kínál vele, no meg a Teremtés-oratóriumot és bónusznak a teljes Ringet: egyetlen más karmester működését sem reprezentálja ennyi és ráadásul ennyiféle felvétel. A múlt nagy karmesterei közül Karajan berlini tisztségének örököse és szerepfelfogásának ellenpólusa Claudio Abbado, valamint a megzabolázhatatlan és kiismerhetetlen, viszonylag kevés lemezt rögzítő Carlos Kleiber van még valamelyest kiugratva: az utóbbitól két Beethoven-szimfónia (köztük minden idők legizgalmasabb V.-je) és a Traviata teljes felvétele szerepel a gyűjtésben. A kiismerhetetlenség amúgy más területeken is tartósan piacképes muzsikusi tulajdonságnak tekinthető, például a művészetét szóló zongoraművek és versenyművek előadójaként is képviselő örök talány, Arturo Benedetti Michelangeli esetében.

A csökkenő árfolyamú s ilyesformán a kollekcióból kihagyott művészek között sztárkarmester és világjáró hangszeres humanista egyaránt akad. A DG-vel életében szoros munkakapcsolatot ápoló Giuseppe Sinopolinak például egyetlen felvétele sem található a dobozban, ami egészen kis túlzással akár a hetvenes-nyolcvanas (és részben kilencvenes) évek értelmiségi allűrű, teoretikus muzsikálásával való leszámolásnak is beillik. Ugyanígy kihullott a gyűjtésből a pár éve még eleven jelenlétű, fáradhatatlannak, habár rég kiégettnek tűnő amerikai karmester, Lorin Maazel is, ahogyan a máig aktív routinier-nagyságok, Zubin Mehta vagy Riccardo Muti sem szerepelnek az illusztris közreműködői listán. S nincs ott ezen a listán a komolyzene meg a világrendszerek közötti kulturális együttműködés néhai utazó nagykövete, a hegedűs Yehudi Menuhin neve sem, jóllehet mindeközben Beethoven-szonátalemezeinek társfőszereplője, Wilhelm Kempff a doboz egyik nagy felfedezésének bizonyul.

A jelenkori szexepil persze nemcsak előadóktól, de olyik zeneszerzőtől is elpártolni látszik. Így például az amúgy markáns és kiadós kortárs zenei szegmens nem tartalmaz egyetlen Karl­heinz Stockhausen-kompozíciót sem: Boulez-, Ligeti- meg Kagel-műveket viszont igen, s az élők közül nemcsak Glass és Reich, de bizony még Vangelis is ott szerepel a lemezeken. S amíg Aaron Copland életművét egy teljes lemez reprezentálja, addig – meglepő és elgondolkodtató módon – Bartók Bélától mindössze az alig négyperces Szonatinát kínálja a válogatás, a hajdani nagyszerű francia zongorista, Monique Haas előadásában.

Tényleg, mi van velünk, magyarokkal? Nos, ebből a szempontból is érdekes ez a több mint 120 lemez. A puszta számarányt tekintve mindenesetre dagadhat a honfikebel, hiszen a szerzeményeikkel megidézett zeneszerzők sorában Liszt, Bartók, Ligeti, sőt Kálmán Imre és Lehár Ferenc is megtalálható, s az előadók között vagy tíz magyar nevet lelhetünk: a hegedűs Vecsey Ferenctől Anda Gézáig, vagy Fricsay Ferenctől a tenorista Pataky Kálmánig. De ha megemlítjük, hogy a legkésőbbi születésű magyar közreműködő a Böhm-féle 1971-es Requiem-felvétel altszólóját éneklő Hamari Júlia, alighanem rögvest alábbszáll a büszkeségünk. Bizony, a jelen magyar zenei életét egyetlenegy nevesített művész sem képviseli a DG ünnepi dobozában: sem Eötvös Péter zeneszerzőként, sem a cégnél egykor nagy sikerű Chopin-felvételeket rögzítő Vásáry Tamás, sem senki más. (Igaz, Schiff András, tudjuk, tartósan a Deccáé.) Világraszóló komolyzenei életünk szokott győzelmi jelentései között talán érdemes futólag elmerengenünk ezen a szikár tényen.

Deutsche Grammophon, 121 CD + 1 Blue-Ray, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.