Képben vagyunk - Groó Diana: Tarka képzelet I-V. (rövidfilm)

Zene

Hogy mennyire ismerős vásznakon forgolódunk, és mennyire vásznakon, arra két látszólag (valójában meg pláne) távoli példát hozunk. Emlékeznek Mary Poppinsra? Fogta az aprónépet, beleugrott vele a gyufaárus krétarajzába, s máris ott sürögtek-forogtak körülöttük a frakkos pingvinpincérek. Vagy az űzött nyúlra Enyedi Ildikó Bűvös vadászából? A pofára esett kutyák képit nem is lehet feledni... Ezzel persze nem állítjuk, hogy túl is lelakott lenne ez a ház - pláne a látottak után.

Hogy mennyire ismerős vásznakon forgolódunk, és mennyire vásznakon, arra két látszólag (valójában meg pláne) távoli példát hozunk. Emlékeznek Mary Poppinsra? Fogta az aprónépet, beleugrott vele a gyufaárus krétarajzába, s máris ott sürögtek-forogtak körülöttük a frakkos pingvinpincérek. Vagy az űzött nyúlra Enyedi Ildikó Bűvös vadászából? A pofára esett kutyák képit nem is lehet feledni... Ezzel persze nem állítjuk, hogy túl is lelakott lenne ez a ház - pláne a látottak után.

Groó Diana 2001 óta tartó filmfolyama ugyanis pont a fentiek szerint jár el, felugrik a vászonra - tehát igazi mozi. Nem besétál egy festménybe csak úgy, kivált nemegyszer csak ott találja magát, hanem megáll előtte egy kiállítóhelyiség fala előtt, egy pillanatra földbe gyökerezik a lába, kicsit odalesz, aztán magához tér, erőt gyűjt és felugrik. Nem pattan vissza, sőt, amikor már ott van, úgy viselkedik, mintha a kezdetektől ott lett volna - még az is lehet, hogy minden pont fordítva van, és épp csak leugrott egy jegeskávéra a múzeum büféjébe (csak pont nem a történet ezen részéről készített filmet; igaz, ami igaz, a múzeumi büfékre nem fordít kellő figyelmet a filmművészet).

De ne hagyják magukat félrevezetni, nemhogy a büfé, de amit elmeséltem, az sem látható (vagyis úgy nem, ahogy mondtam) a filmen. Ott szinte rögtön (a) képben vagyunk, megindulnak mellettünk Chagall, Renoir, Bruegel, Rousseau és Gulácsy hősei, kecses mozdulatokat tesznek, és szólnak - hm, legtöbbször hasonlatokba csomagolt okosságokat a szerelemről, vagy egyszerűen csak panaszkodnak, mint Bruegel figurái (persze, őket is a szerelem bántja), beszélnek a festőhöz, zsidók, Renoir öccse és a vámos. Elmondják a magukét vagy áttáncolnak az adott majsztró egy másik képébe halk szépasszonyok, vágyakozó férfiak.

A mi mesénk voltaképpen ugyanez a mese - amikor a felugrást emlegetjük, kevésbé metodikai természetű kérdést feszegetünk, jóval inkább hozzáállásbélit. Ha csak úgy fel s alá császkálok klasszikus festményeken, az a minimum, hogy nekem kell bizonyítanom a művészi alázatot. Bár én arról is szívesen megnéznék egy ilyen cca. tizenöt perces röpdolgozatot, amiben valaki - most már az lenne igazán izgalmas, ha maga Groó - felmegy a vászonra, és szétrúgja a kalyibát, amit talál... Addig viszont marad a csendes elrévedés, a sok pasztellszínű hasonlat, a visszatartott szenvedély. A színtiszta műkedvelés... A műkedvelői élet mint magasabb tudat- és érzethelyzet távolról sem műkedvelői fokú bemutatója. Oh, persze kicsit lila, de kicsit zöld is, kicsit sárga is, és van, mikor elég szürke, de a legtöbbször mégis nagyon világos és folttalanul tiszta - és pont addig tart, ameddig hajlik az ember el-elácsorogni egy festmény előtt, ha megadja a módját. És e megadott mód tekintetében csak tanulhatunk a szerzőtől.

A filmeket a Múzeumok Éjszakáján este hattól éjjel fél kettőig folyamatosan vetítik a Nemzeti Galériában

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.