és Satinslav Kolibal kiállításai
Nem messze Linztől, már Csehországban, az építészettörténeti képeskönyvként is "kezelhető" gyönyörű kisvárosban,
Cesky Kru¡mlovban
gyakorlatilag ugyanezt a koncepciót vázolták fel, ám egészen más módszerrel dolgozták ki a tartalmát. Az évszázadokon át sörfőzdeként használt hatalmas középkori épületben nemrég nyílt Egon Schiele Művészeti Központ négy művésznek rendezett párhuzamos tárlatot, s az ő révükön igyekezett bemutatni a hagyomány és újítás dialektikáját a huszadik század közép-európai művészetében. Bár a rendezők szigorúan a cseh eredetre koncentráltak, az idea mégis közép-európai érdekű, hiszen Alfred Kubin hosszú élete során délnémet, olasz és osztrák kisvárosokban szunnyadozott, Stanislav Kolibal és Bela Ko-larzzová pedig a hatvanas évektől az internacionális európai művészeti mozgalmak tagja volt, Prágából kisóvárogva. Egyedül Karel Hlavacek (1874-1898), a 19. század végének szimbolista-dekadens költője nem lett érvényes Prágán kívül, ám, ha jól értem, az ő rajzainak és grafikáinak bemutatása éppen azt jelzi, hogy a három másik művész a rendezők elképzelése szerint miféle gyökereket frissített vagy éppen vágott el. A fiatalon meghalt, bohéméletesen szomorú sorsú Hlavacek önarcképsorozata és fantasztikus illusztrációi a nála három évvel fiatalabb, de az ötvenes évek végéig dolgozó Kubin pszichologizáló, fájdalmas szürrealizmusával folytatódik, hogy arra szinte válaszként csattanhassanak Kolibalnak a szürrealizmust a geometrikus absztrakcióval vegyítő szobrai és grafikái, melyek viszont meglepő-megható párhuzamba állíthatóak Bela Ko-larzzová öniróniától szikrázó konceptuális vagy éppen ellenkezőleg, a fürge ujjak mozgalmat mazochisztikusan perszifláló, vidámnak tettetett, mégis roppant szomorú realizmusával.
Ha az osztrákok egy sebtiben emelt kilátótorony őreként látták magukat, s ekként is értelmezték-sugallták szerepüket, a csehek a józan egyszerűség és bölcs rezignáció normál mosolyával vállalták a rendkívül hasznos sírgondozói aktivitást. Aktivitást a szó szoros értelmében, hiszen egyrészt a négy életmű egymáshoz rendelése valódi kreativitást és fantáziát kívánt, másrészt a hantok - amilyenek alatt Hlavacek és bizonyos szempontból Kolarzzová művészete nyugszik -, tehát az elfeledettség vagy ismeretlenség alól kigyomlált hantok alatt a szkeleton vagy az élve eltemetett áldozat felfedezése és bemutatása bátorság nélkül nemigen megy.
A négyes kiállítás alapvetően a már érintett idő- vagy kontinuitásmetszetet kínálja elemzésre, ám ezen belül feltárulhatnak újabb és újabb rétegek is. Az egyik legizgalmasabb az esély-esélytelenség kérdése, mely ha másért nem, a nemzeti önkínzódások komparatisztikájában, univerzális nagy versenyében mindenképpen fontos lehet. Hlavacek és Kubin sorsvertsége szinte azonos "minőségű" volt, készségeik sem sokban különböztek, ám a pálya csak Kubin számára maradt nyitott; a most nyolcvanéves Kolarzzová, a háború utáni cseh avantgárd talán legismertebb képviselőjének, Jirzí Kolarznak az özvegye egy szűk, lokális érvényességen túl szinte nem is létezik, pedig művészete egyetemes jelentőségű, a nála két évvel fiatalabb Kolibal pedig - persze ismételjük csak, hogy jól ismert Európa-szerte - soha nem fogja megkapni a rangjához illő falakat a nagy amerikai vagy európai múzeumokban.
Az idő senkinek sem dolgozik, csak magának, mondhatjuk bánatosan, de objektíven, miközben tudjuk, ez sem jelent semmit. Sejthetjük-e, mire is gondolt Kolarzová, amikor hajcsatokból vagy ruhapatentekből, gombokból vagy levágott hajtincsekből pepecselt össze geometrikus assemblage-okat, amikor szikáran üres fényképeket készített 1968-ban, vagy fotómontázsokkal követte a harmincas évek nagyszerű cseh progresszív fotósainak nyomvonalát, sejthetjük persze és még egy kis gender-mázat is rávonhatnánk, ha lenne hozzá ízlésünk, de odáig már nem merészkedünk. Inkább csak Kubint idézzük, a Démonok és éjszakai látomások című albumából: "egyenesen azt mondom: a fantázia a sors."
Hajdu István
Cesky Kru¡mlov, Egon Schiele Art Centrum, 2004. május 5-ig