kertmozi -Potiche

  • - kg -
  • 2011. június 9.

Zene

Nem akárki szökken az erdőszélen méltóságteljesen, mosolygósan, hanem maga a filmtörténet. Sportruházata makulátlan, szőkesége vakító, derűje kifogástalan, a neve pedig Catherine Deneuve.
Nem akárki szökken az erdõszélen méltóságteljesen, mosolygósan, hanem maga a filmtörténet. Sportruházata makulátlan, szõkesége vakító, derûje kifogástalan, a neve pedig Catherine Deneuve. A kocogó ikonnal együtt örülnek az erdõlakók, félénk õzek, szapora nyulak és fürge mókusok, az ábrándos nagyasszonynak pedig mindrõl eszébe jut egy gyengéd verssor, amit le is jegyez azonmód költészetre rendszeresített kicsiny füzetébe. Játszunk, ez nyilvánvaló, iróniát visz a reggeli szellõ, és hasonló légáramlatok lengik be a folytatást is. Oly nagyon Deneuve az a természet lágy ölén, és nem holmi tréningruhás szerep, hogy mindjárt elkezd valaki fennen esernyõzni (lásd Cherbourg-i esernyõk), és az éneklés veszélyével, mint a suspense sajátosan francia válfajával is mindvégig számolni kell, ahogy Gérard Depardieu-vel (lásd Az utolsó metró) is meg a hetvenes évekkel (lásd a hatvanasok után és a nyolcvanasok elõtt). A komikum fõ forrásaként hamarosan színpadra lép mint kiállhatatlan házizsarnok és burzsoá esernyõgyáros a nagyszerû Fabrice Luchini, aki addig-addig szipolyozza esernyõgyártó munkásait, míg azok túszul nem ejtik, megnyitván az utat az addig szobadíszi rangban regnáló feleség (Deneuve) munkerõ-piaci belépõje elõtt. A dicséretben rég nem részesített Francois Ozon új filmje magabiztosan kiragyog a hetvenes évek szakszervezeti berkeiben játszódó zenés bohózatok viszonylag kisszámú mezõnyébõl. Ozon már azzal csatát nyer, hogy felküldi a diszkóparkettre a két nagy D-t - a bónusz dalra fakadásról nem is beszélve.

Vetítik: június 14., kedd, 21.15, Holdudvar, Margitsziget

****

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.