Kiállítás - Csörgőkígyók, gyilkosok - A Másik

  • - kovácsy -
  • 2008. október 30.

Zene

Ügyes, kellemesen mesés rácsodálkozás indítja a kiállítást: mennyiféle ember milyen sokféle önábrázolása, idealisztikusan és játékosan, elvontan és naturálisan! A vitrinek tükrei megsokszorozzák a festett, faragott, égetett, népviseletbe öltöztetett vagy épp műanyagból öntött figurákat, előttük, mögöttük ott magasodunk és bámulunk mi is, egyfajta Bábel előtti állapot békés sokadalmában. Innen zuhanunk majd a nagy szétszórattatásba, amelyből a kiállítás hosszú alcíme szerint is Évezredes hiedelmek, végzetes téveszmék ködén át a kulturális sokszínűség lassú tudomásulvétele és ma sem bevégzett elfogadása felé vezet az út. A zsúfolódó tarka tömeg csak a mai szemünknek kedves, a más népekkel kapcsolatos balhiedelmek alapja éppen hogy a külön-lét, a távolság, a kultúrák közötti kapcsolatokat többnyire meghatározó érdekütközés, a hódítás, az alávettetés, a félelem. - kovácsy -

Ügyes, kellemesen mesés rácsodálkozás indítja a kiállítást: mennyiféle ember milyen sokféle önábrázolása, idealisztikusan és játékosan, elvontan és naturálisan! A vitrinek tükrei megsokszorozzák a festett, faragott, égetett, népviseletbe öltöztetett vagy épp műanyagból öntött figurákat, előttük, mögöttük ott magasodunk és bámulunk mi is, egyfajta Bábel előtti állapot békés sokadalmában. Innen zuhanunk majd a nagy szétszórattatásba, amelyből a kiállítás hosszú alcíme szerint is Évezredes hiedelmek, végzetes téveszmék ködén át a kulturális sokszínűség lassú tudomásulvétele és ma sem bevégzett elfogadása felé vezet az út. A zsúfolódó tarka tömeg csak a mai szemünknek kedves, a más népekkel kapcsolatos balhiedelmek alapja éppen hogy a külön-lét, a távolság, a kultúrák közötti kapcsolatokat többnyire meghatározó érdekütközés, a hódítás, az alávettetés, a félelem.

A Genfi Néprajzi Múzeumtól átvett, hazai anyaggal kiegészített kiállítás radikálisan szakít a néprajzi gyűjtemények hagyományos, esztétizáló módszerével, és szoros gondolati ívbe rendezi a tárgyakat - néha szinte rá kell szorítanunk magunkat, hogy pihenésképpen itt-ott együgyű öncélúsággal merüljünk el nemes vonalaikban, részleteik furcsaságaiban. (A genfi gyűjtemény igazgatójával, Jacques Hainard-ral "Mi mondjuk meg, mi a szép" címmel október 2-i számunkban közöltünk interjút - a szerk.) Mielőtt a tárlókhoz érnénk, áthaladunk egy "selyemgubón", mondhatni a kultúrák külön-külön világain, ahol a népek többnyire embereknek nevezik magukat a saját nyelvükön, a külvilág viszont előszeretettel ragaszt rájuk idegenkedő vagy szidalmazó kifejezéseket: ellenségek, pogányok, csörgőkígyók, gyilkosok. De hát "mindenkiben

ugyanaz az ösztönös ellenszenv,

ugyanaz az elutasítás munkál a számára szokatlan életformákkal, gondolatokkal vagy hiedelmekkel szemben" - írta Claude Levi-Strauss, a kulturális antropológia megújítója, a kiállítás elméleti sarokköve és kapaszkodója Faj és történelem című munkájában. Etnocentrikusak vagyunk tehát mindahányan - jobb, ha már most, a gubóban tudjuk, ahol ha hernyók volnánk, délkelet-ázsiai testvéreink sütve-sózva ropogtatnának bennünket. Épp olyan élvezettel tennék ezt, ahogy mi a marhacsontból ütjük rá a pirítósra a remegő velőt, ami másokat késztet öklendezésre - és a tárgyak mellett futó filmeken még jó néhány sajátos ételkészítési és -fogyasztási gyakorlattal szembesülhetünk. Hasonló a helyzet a szépészet terén, ahol a változatos formájú péniszkupakok még csak-csak ébresztenek bennünk némi cinkos megértést, de sem a (szerencsére csak faragvánnyal ábrázolt) reszelt fogak, sem az apróra nyomorított női lábak ideálja felől nem látjuk az utat a vad, sodró vágy irányába.

Bekaptuk tehát a csalit, egy kicsit már belülről is értjük távoli elődeinket, akiknek a hiedelemvilágában különös, torz lényekként képződtek meg az idegenek. Ezeket a víziókat láthatjuk különféle maszkokban tárgyiasulva, és nem lepődünk meg azon sem, hogy a 15. századi Nürnbergi krónika szerzője, mintha pont ezeket az álarcokat szemlézné, négyszemű, orr nélküli, sőt csőrös emberekről vél tudni. (Pár formalinban tárolt igazi torzszülött jelzi, hogy az emberi fantáziának a természettől is van mit tanulnia.) Ehhez képest talán még csalódást is jelentett a 19. század végi európai állatkert-látogatók számára, hogy a Londontól Genfen át Budapestig látható "afrikai falvak" lakói meglehetősen emberszerűen néztek ki és viselkedtek, sőt a korabeli beszámoló szerint még büdösek sem voltak.

Hol voltunk már ekkor Amerika fölfedezésének éveihez képest, amikor a szemben álló felek egyformán bizonytalanok voltak a másik emberi voltát illetően! Az öldöklő hódítóknak önfelmentésként persze jól jött a feltevés, hogy a bennszülötteknek "nincsen lelkük", amely állítás hoszszas teológiai vitán keresztül, egy ellenkező értelmű pápai bulla kibocsátásáig tartotta magát. A kiállítás külön termet szentel a kultúrák e drámai ütközésének, amelyben a másik fél is elvégezte a maga bátortalan kísérleteit, és nagy meglepetésére úgy találta, hogy a vízbe fojtott európai ember teste ugyanúgy oszlásnak indul, mint a saját fajtájáé, amelyet ezek szerint nem magasabb rendű lények irtanak, hanem tömeggyilkosok.

Száz évvel ezelőtt annyit már tudni lehetett, hogy aki embernek látszik, az valóban az, a különbségek felkutatásához már kifinomultabb vizsgálati eszközökre és műszerekre volt szükség. A végső cél azonban továbbra is annak a bizonyítása volt, hogy a másságunk mindenkivel szemben többletet is hordoz, ehhez pedig már csak a kulturális különbségek világából lehetett érveket gyűjteni. Az ilyen erőfeszítések lenyomatait is bőségesen szemlélhetjük. Ennek a törekvésnek az inverze az a paternalista, infantilizáló attitűd, amivel az európai ember az együgyű, örökké vidám, dalra, táncra meg persze egy kis etyepetyére mindig kész suvickos képűeket kezelte és szemlélte plakáton, dobozkán, de még sárcipőhirdetésen is.

Aztán ahogy az antropológiai kutatások a koponya alakjával kapcsolatos méricskélésektől egyre inkább a kulturális összefüggések, a szokások funkcionális értelmezése felé mozdultak el, megnyílt a mélyebb megértés lehetősége: ahány kultúra, annyiféle racionalitás. Egy-egy jeles kutató ide vágó megállapítását illusztrálják filmrészletek és mélyebb kulturális értelmet hordozó tárgyak, amelyek a gyorsuló ütemben a múltba süllyedő vagy éppen idegenforgalmi látványossággá váló szokásrendszerek utolsó tanúi. A világ folyása az egységesülés felé halad, és jól tesszük, ha a jövőre nyitott "dinamikus tolerancia" jegyében rákérdezünk, hogy egyáltalán létezik-e az a bizonyos Másik - sugalmazza a többórás elmélyülésre csábító kiállítás.

Néprajzi Múzeum, nyitva április 6-ig

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.