kiállítás - GÁTI GYÖRGY: EMIGRÁNSOK ÉRINTETTE EURÓPA

  • - jerovetz -
  • 2010. július 29.

Zene

Ritka kivétel, hogy EU-s fotópályázatra nem valami bárgyúság születik, különösen magyar alkotótól. Pedig a feladat inspirálja a megúszást: a részt vevő országok egy-egy fotósa egy másik országba, egy-egy településre utazott (kilenc hétre), és az ott élő emigránsokat kell bemutatnia az étkezési szokásaikon keresztül.
Ritka kivétel, hogy EU-s fotópályázatra nem valami bárgyúság születik, különösen magyar alkotótól. Pedig a feladat inspirálja a megúszást: a részt vevõ országok egy-egy fotósa egy másik országba, egy-egy településre utazott (kilenc hétre), és az ott élõ emigránsokat kell bemutatnia az étkezési szokásaikon keresztül. Szinte hallani, hogy csikorognak a fogaskerekek kontinensünk óriáselméjében: enni ugye mindenki eszik, de nem mindenki ugyanúgy, és a szép képeket is szeretjük, hát akkor elõre magabiztos mosollyal, és ismerkedjünk egymással, lássunk, látszódjunk!

Gáti György nem potyázott a kilenchetes tartózkodáson. Meghozta a szentimentális kompromisszumokat is - mint a plazmatévén futó slideshow-ból látható -, de a papíron kirakott képek fotográfiai, sõt képalkotási alapelvekkel operálnak úgy, hogy ezek a látszólag egyszerû eszközök nem válnak közhelyszerûvé, hanem mindenki által már érzett hatást generálnak a befogadóban. Gáti profi riporter: alapelemekkel játszik témaválasztásában, a fotók címét gyors helyzetábrázolásra használja; csak annyit közöl, amenynyi a kép interpretálásához szükséges. Kongói nõ (a személyesség érdekében keresztnévvel megjelölve) gyermekét eteti; Észtországból származó szerzetes Finnország egyetlen ortodox kolostorából; a szusibár japán dolgozója; kolumbiai férfi egy kávészemet pattint a magasba új hazájában, amely az egyik legnagyobb kávéfogyasztója a világnak.

A képeken nincsenek arcok. Csupán kezeket rögzít a mûvész; a nagyméretû printeken igen kicsi a mélységélesség. Triviálisnak kellene lennie a kezek felhasználásának és a kihangsúlyozottan közhelyes fotóriporteri eszközöknek, de ez letisztult puritanizmus. Gáti a mélységélességgel és a kivágással csak a teret használja, de úgy, mint valami mûszert. Kis darabokat metsz ki belõle, és elénk tárja az egyes emberek bogárszerû perspektíváját a "nagy és idegen" külvilágról.

Mûvészetek Völgye, Taliándörögd - Teleház, augusztus 1-jéig

****

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.