kiállítás - GÁTI GYÖRGY: EMIGRÁNSOK ÉRINTETTE EURÓPA

  • - jerovetz -
  • 2010. július 29.

Zene

Ritka kivétel, hogy EU-s fotópályázatra nem valami bárgyúság születik, különösen magyar alkotótól. Pedig a feladat inspirálja a megúszást: a részt vevő országok egy-egy fotósa egy másik országba, egy-egy településre utazott (kilenc hétre), és az ott élő emigránsokat kell bemutatnia az étkezési szokásaikon keresztül.
Ritka kivétel, hogy EU-s fotópályázatra nem valami bárgyúság születik, különösen magyar alkotótól. Pedig a feladat inspirálja a megúszást: a részt vevõ országok egy-egy fotósa egy másik országba, egy-egy településre utazott (kilenc hétre), és az ott élõ emigránsokat kell bemutatnia az étkezési szokásaikon keresztül. Szinte hallani, hogy csikorognak a fogaskerekek kontinensünk óriáselméjében: enni ugye mindenki eszik, de nem mindenki ugyanúgy, és a szép képeket is szeretjük, hát akkor elõre magabiztos mosollyal, és ismerkedjünk egymással, lássunk, látszódjunk!

Gáti György nem potyázott a kilenchetes tartózkodáson. Meghozta a szentimentális kompromisszumokat is - mint a plazmatévén futó slideshow-ból látható -, de a papíron kirakott képek fotográfiai, sõt képalkotási alapelvekkel operálnak úgy, hogy ezek a látszólag egyszerû eszközök nem válnak közhelyszerûvé, hanem mindenki által már érzett hatást generálnak a befogadóban. Gáti profi riporter: alapelemekkel játszik témaválasztásában, a fotók címét gyors helyzetábrázolásra használja; csak annyit közöl, amenynyi a kép interpretálásához szükséges. Kongói nõ (a személyesség érdekében keresztnévvel megjelölve) gyermekét eteti; Észtországból származó szerzetes Finnország egyetlen ortodox kolostorából; a szusibár japán dolgozója; kolumbiai férfi egy kávészemet pattint a magasba új hazájában, amely az egyik legnagyobb kávéfogyasztója a világnak.

A képeken nincsenek arcok. Csupán kezeket rögzít a mûvész; a nagyméretû printeken igen kicsi a mélységélesség. Triviálisnak kellene lennie a kezek felhasználásának és a kihangsúlyozottan közhelyes fotóriporteri eszközöknek, de ez letisztult puritanizmus. Gáti a mélységélességgel és a kivágással csak a teret használja, de úgy, mint valami mûszert. Kis darabokat metsz ki belõle, és elénk tárja az egyes emberek bogárszerû perspektíváját a "nagy és idegen" külvilágról.

Mûvészetek Völgye, Taliándörögd - Teleház, augusztus 1-jéig

****

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.